Actie

Even een mailtje sturen, een route plannen, een boodschap doen, iets opzoeken. Het is verleidelijk om voor al deze handelingen op je smartphone een service van Google te gebruiken. Via Maps, Gmail, Documenten, Search en het besturingssysteem Android stellen wij Google in staat om onze data te verzamelen en te analyseren. Om ons als consumenten beter te leren kennen en meer services te ontwikkelen, die ons nog beter van dienst zijn. En zodat ze kunnen voorspellen wat onze wensen zijn, nog voor wij zelf beseffen dat we die hebben. 

De meeste van die data worden onzichtbaar binnengehaald door te registreren waarop we klikken, hoeveel passen we zetten en waar we regelmatig onze koffie halen. Met die data verdient Google geld, maar wij geven ze gratis weg. Eigen schuld, want we zijn zelf akkoord gegaan met de voorwaarden zodat we gebruik kunnen maken van Google-diensten. 

Niet alleen particulieren maken gebruik van Google-toepassingen. Ook het bedrijfsleven, de overheid en veel scholen en universiteiten werken met diensten als Gmail, Drive, Agenda en Classroom. Het is bijna niet meer mogelijk om te functioneren zonder Google-account. Is het nog mogelijk om er vanaf te komen of zijn we gegijzeld door Google? 

Heeft u ook het gevoel wel erg afhankelijk te zijn geworden van Google? Met deze stappen neemt u het heft weer in eigen handen.

1. Verwijder uzelf uit de zoekresultaten .....

2. Check uw instellingen ....

3. Vergeet Chrome, Googlesearch, Gmail en de andere services ....

4. Smijt uw telefoon in de prullenbak

..... Een manier om van Google af te komen is een telefoon met een ander besturingssysteem, denk aan de iPhone of een Windows Phone. Er zijn nog andere besturingssystemen, maar dat vereist een flinke dosis technische kennis, want die moet u zelf installeren.

Wie zo ver niet wil gaan, kan besluiten om tenminste zo min mogelijk gebruik te maken van Google. Verdeel en heers, is het motto. Zoek alternatieven voor apps die aan het Google-account hangen en vul niet overal uw echte gegevens in, maar verzin eens een andere dag waarop u bent geboren. Of klik op aanbiedingen die niet direct in uw interessegebied liggen. Een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid mag best. En log uit bij services waar dat niet echt voor nodig is, zoals bijvoorbeeld YouTube.

Alles bij de bron; Trouw


Jongeren geven via apps, games en sites vaak onbewust veel persoonlijke informatie weg en om dat te veranderen heeft de Autoriteit Persoonsgegevens vandaag een privacygame gelanceerd. Via de game 'Ben jij je telefoon de baas' probeert te toezichthouder jongeren duidelijk te maken welke gegevens zij allemaal weggeven. Zo leren jongeren dat hun gegevens in verkeerde handen kunnen vallen als deze niet beveiligd worden opgeslagen.

Na het spelen van de game ontvangen spelers verschillende concrete tips om hun gegevens te beschermen, zoals het controleren van de permissies die een app vraagt, dat het mogelijk is om toegang tot bepaalde gegevens uit te zetten, dat er niet zomaar bij cookies en voorwaarden op 'accepteren' wordt geklikt, er alleen apps uit betrouwbare bronnen worden gedownload en dat er wordt gekeken of online profielen openbaar zijn.

Alles bij de bron; Security


 

Langs alle kanten wordt onze privacy op internet bedreigd. Sociale netwerken, mobiele apps, je webbrowser, je besturingssysteem, je eigen overheid, allemaal bespioneren ze je dagelijks. Dat betekent niet dat je je daar maar hoeft bij neer te leggen. 

Als je anno 2019 zonder specifieke maatregelen te nemen met een computer of mobiel toestel op internet gaat, ligt je privacy onmiddellijk te grabbel. De standaardinstellingen van de meeste software en het standaardgedrag van de meeste websites zijn nog altijd zo dat er zoveel mogelijk informatie over jou verzameld wordt, en dat is sinds de invoering van de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) niet fundamenteel veranderd. 

Als je privacy je lief is, betekent dit dat je allerlei instellingen moet gaan uitvlooien en andere dan de standaardkeuzes zult moeten maken, bijvoorbeeld door alternatieve software of webdiensten te gebruiken die wel respect hebben voor je privacy. In deze masterclass doorlopen we enkele zaken die je zelf kunt doen om je privacy terug te winnen.

Alles bij de bron; CompTotaal


 

Met één muisklik ging kunstenaar Julia Janssen akkoord met de voorwaarden van de website van The Daily Mail. Pas later kwam ze erachter dat die haar gegevens deelde met 835 bedrijven. Ze zette de ‘kleine lettertjes’ van al die bedrijven achter elkaar en laat ze voorlezen op de Dutch Design Week in Eindhoven. 

Toen ze vorig jaar onderzoek deed naar haar eigen surfgedrag, leidden die haar terug naar de website van Daily Mail. Met wat doorklikken zag ze dat die samenwerkt met websites waarvan ze het bestaan niet vermoedde. Ze struinde al die sites af en bundelde de voorwaarden....

...Met rustige stem somt Ellen Julio op dat Adility niet alleen uw browser registreert, maar ook het IP-adres en apparaat waarmee u surft. Natuurlijk wist ze wel dat haar online-gedrag werd gevolgd. Onlangs nog zocht ze in een webwinkel naar een linnen blouse, toen ze tussendoor een woordje wilde leggen op het digitale scrabblebord WordFeud kwam een reclame in beeld voor precies zo’n blouse. Maar het wordt haar nu nog duidelijker: ‘We zijn verkoopwaar geworden.’

En dat is precies hoe Janssen erover denkt. Tussen de 835 bedrijven die haar gegevens verzamelden, zaten veel adverteerders en data brokers – bedrijven die persoonsgegevens weer doorverkopen aan adverteerders. Hoe representatief het aantal van 835 is, weet ze niet. Maar dat bedrijven onderling data delen, is bekend en toegestaan. Zo deelt DPG Media, de uitgever van onder meer de Volkskrant en Trouw, gegevens over onder meer surfgedrag met Sanoma, Telegraaf Media Groep en RTL Nederland, ‘om zo marketeers in staat te stellen betere advertenties te tonen’.

...En dat is ook helemaal niet erg, vindt Janssen. Aan het delen van data zitten zelfs voordelen, want wie vindt een gepersonaliseerd reisadvies niet handig. ‘Maar we moeten wel controle hebben over wie wat van ons weet.’ In de toekomst ziet ze het liefst dat gebruikers zelf de voorwaarden formuleren waarop ze hun data aan bedrijven verkopen. Maar ze geeft direct toe dat dat nog wel even zal duren. Eerst moeten mensen er überhaupt van doordrongen zijn dat hun privacy wordt geschonden. Samen lezen dus. Zodat we straks niet meer pikken wat we elke dag aan voorwaarden accepteren.

Alles bij de bron; Volkskrant


 

Harvard-professor Shoshana Zuboff schreef een monumentaal boek over de nieuwe economische orde 'The Age of Surveillance Capitalism'. Zuboff trekt de sluiers weg van Google en Facebook, en onthult een genadeloze gedaante van het kapitalisme waarin niet natuurlijke hulpbronnen, maar de burger zelf als grondstof fungeert.

In deze Meet Up gaan we verder in op de ‘lange arm’ van Silicon Valley en bespreken we manieren om je ten tijde van toenemende digitalisering te onttrekken aan de blik van techgiganten en overheden. Kunnen burgers hun persoonlijke data nog wel veilig stellen? Zo ja, hoe kunnen zij de zeggenschap over hun data terugkrijgen? En hoe wordt de waarde van deze data-currency bepaald?

Woensdag 30 oktober, 20.00 grote zaal van Pakhuis de Zwijger of via de livestream op de bron website.
 
Alles bij de bron; dezwijger

Cookies. Je hebt er vast weleens van gehoord. Simpel gezegd bewaren cookies jouw persoonlijke voorkeuren voor bepaalde webpagina’s. Op die manier hoef je niet steeds opnieuw in te loggen op je account. Ook worden bepaalde instellingen onthouden. De meeste cookies zijn dan ook onschuldig.

Er zijn echter ook meer hardnekkige cookies die bijvoorbeeld jouw persoonlijke surfgedrag registreren. Wanneer dit je niet lekker zit is het gelukkig vrij simpel om ze te verwijderen. Cookies verwijderen op iOS 13 en iPadOS doe je zo: ....

....Check onze praktische privacytips om te kijken hoe jij je veiligheid naar een volgend niveau tilt. Stel in ieder geval altijd tweestapsverificatie in voor je online accounts. Lees ook onze tips voor het instellen van een sterk wachtwoord.

Alles bij de bron; iPhoned


 

De Autoriteit Persoonsgegevens hoeft niet op te treden tegen de Nederlandse Spoorwegen of de Arnhemse afvalpas. De rechtbank in Arnhem concludeert dat in het beroep dat een Arnhemmer had aangespannen tegen de privacywaakhond.

Privacyactivist Michiel Jonker kreeg de uitspraak van de rechter vrijdagavond binnen. Het gaat om uitspraken in twee aparte zaken: één over de anonieme ov-chipkaart, en één over de Arnhemse afvalpas. In beide afzonderlijke gevallen hoeft de Autoriteit Persoonsgegevens van de rechtbank niet verder te handhaven.

De rechter concludeert nu dat de Autoriteit Persoonsgegevens in beide gevallen niet hoeft op te treden. Jonker zegt de uitspraak nog te bestuderen. "Mijn eerste indruk is dat dit doorwuif-uitspraken zijn waarmee de rechter de AP, en daarmee ook NS en de gemeente Arnhem, groen licht geeft om zonder noodzaak door te gaan met de verwerking van persoons­gegevens van respectievelijk mensen die vuilnis wegbrengen en treinreizigers", schrijft hij in een verklaring. "De rechtbank toetst niet of die ideeën in de praktijk ook echt kloppen met de feiten. Dus mag het van de rechtbank. Van de bescherming van de privacy van burgers blijft op deze manier heel erg weinig over"

Alles bij de bronnen; Tweakers & Security


 

Bits of Freedom organiseert dit jaar alweer voor de vijftiende keer de Big Brother Awards, de prijs die jaarlijks wordt uitgereikt aan de persoon of organisatie die de grofste inbreuk maakte op de privacy van Nederlanders. Voor de editie van 2019 worden nu nominaties gezocht.

Tijdens de uitreiking, die op 29 november in Utrecht plaatsvindt, zal er naast een Publieksprijs ook een Expertprijs worden uitgereikt, gebaseerd op input van experts. Het publiek kan nu via bigbrotherawards.nl kandidaten nomineren. Daarna kan het publiek op de gekozen genomineerden stemmen.

Naast de Expertprijs en Publieksprijs wordt ook de Felipe Rodriguez Award uitgereikt. Deze prijs gaat naar een persoon die een buitengewone bijdrage heeft geleverd aan het beschermen van de rechten van burgers.

Alles bij de bron; Security


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha