Het is duidelijk dat het internetbedrijf Google zoveel mogelijk persoonlijke gegevens van de consumenten moet verzamelen en opslaan. Dat meldt Natasha Lomas, redacteur bij de nieuwssite TechCrunch, naar aanleiding van een nieuwe reeks producten die Alphabet, het moederbedrijf van Google, zopas heeft gelanceerd.

Een dienst zoals Google Home maakt het volgens Lomas duidelijk dat Alphabet die informatie zo dicht mogelijk bij het zenuwcentrum van de woonomgeving wil verzamelen. Op die manier heeft Google zich volgens Lomas helemaal in het dagelijkse leven van de consument gewrongen. “Sundar Pichai, chief executive van Google, zegt dat de nieuwe technologie van het bedrijf voor elke individuele gebruiker de ideale assistent moet worden,” benadrukt Lomas. “Hij voegt er echter niet aan toe dat artificiële intelligentie een voortdurende honger naar bijkomende informatie nodig heeft.”

“Er moet dan ook vastgesteld worden dat met diensten zoals Google Home de privacy van de consument tot nul wordt herleid. Zorgelijk is echter dat Alphabet daarbij elke vorm van transparantie naast zich heeft neergelegd. Op geen enkel ogenblik wordt de consument geïnformeerd dat voor de diensten van het bedrijf massaal met persoonlijke informatie zal worden betaald.”

Alles bij de bron; Express