Als Netflix het complete derde seizoen van de dramaserie 'Lilyhammer' online zet, zoals afgelopen weekend, is dat geen gok in het wilde weg. De streamingdienst, waar abonnees voor een vast bedrag per maand films en series kunnen kijken, wéét dat bij kijkers behoefte is aan nog een seizoen van de komische dramaserie die door Netflix zelf wordt geproduceerd.

Hoe weet Netflix dat? De videodienst kijkt naar het gedrag van de wereldwijd ruim vijftig miljoen gebruikers, die volgens het bedrijf maandelijks samen zo'n twee miljard uur aan series en films kijken. Gegevens over wat die gebruikers kijken, waar ze daarna op klikken of waar ze na vijf minuten afhaken: het wordt allemaal opgeslagen en geanalyseerd. Het bedrijf denkt zo te kunnen voorspellen waar kijkers behoefte aan hebben. 

Hoewel dit soort data-analyses bij de Nederlandse tv-zenders nog in de kinderschoenen staan, zijn de bedrijven er wel mee bezig. Zo richtte RTL een heel nieuwe afdeling op die zich bezig moet houden met 'consumer intelligence'. Uit een vacature die vorige maand online stond blijkt, dat de nieuwe afdeling 'verantwoordelijk is voor het verzamelen en analyseren van gegevens van de consument'. 'RTL heeft een grote verscheidenheid aan data welke nog nauwelijks aangeraakt is', aldus de advertentie. Door die gegevens te analyseren, hoopt RTL niet alleen het programma-aanbod beter te kunnen afstemmen op de kijker, maar ook meer advertenties te kunnen verkopen.

Alles bij de bron; Trouw