Divers Nieuws

De privacyorganisaties Access Now, ISOC en De Datavakbond hebben zich officieel geschaard achter The Privacy Collective, dat Oracle en Salesforce op de korrel neemt.

Deze stichting daagde de techconcerns in augustus voor de rechter wegens het onrechtmatig verzamelen en gebruiken van gegevens van miljoenen Nederlandse internetgebruikers.

The Privacy Collective startte in augustus een zogenaamde class action namens 10 miljoen Nederlanders. Het is de eerste keer dat bij de rechter voor zo’n grote groep mensen schadevergoeding wordt geëist voor privacyschendingen. Volgens de dagvaarding bedraagt de totale omvang van de schade meer dan 10 miljard euro.

De kritiek op de ad-techindustrie zwelt in heel Europa aan. Zo deed de Britse toezichthouder (ICO) een onderzoek naar real-time bidding en ad-tech.

Alles bij de bron; Emerce


 

De politie begint deze week met de uitrol van tweeduizend nieuwe bodycams onder agenten. Een proces dat volgend jaar zomer moet zijn afgerond. De bodycams zijn met name bedoeld voor de basisteams, hondengeleiders, bikers en nautische politie.

Agenten mogen zelf bepalen wanneer ze de bodycam inschakelen. Dit moet wel worden verteld aan degene die wordt gefilmd. Het filmen gebeurt op de openbare weg en in openbare gebouwen. "Er wordt niet in woningen of op besloten erven gefilmd, tenzij er sprake is van een noodsituatie, of een aanhouding op heterdaad", aldus de politie.

Om de bodycam te gebruiken moeten agenten met hun personeelsnummer inloggen. Opgenomen beelden worden na elke dienst in een cloudomgeving opgeslagen. De beelden zijn niet door de agent zelf te downloaden, maar zijn wel terug te kijken. Opgenomen audio en beelden vallen onder de Wet politiegegevens, waarin staat beschreven hoe lang opnames mogen worden bewaard. "De beelden worden dus nooit zomaar met derden gedeeld, gepubliceerd of op social media geplaatst", voegt de politie toe.

Alles bij de bron; Security


 

Hunted, 13 mensen, 6,5 koppel, ‘Doodgewone Nederlanders’ in Hunted-jargon die 21 dagen uit handen proberen te blijven van ‘de top van de Nederlandse opsporing’ worden gedoseerd gepresenteerd door de makers van het programma.

De focus deze eerste aflevering lag op de zussen Joyce en Kim, een chaotisch stelletje dat door Utrecht van de ene camera naar de volgende rende, terwijl hun handlanger Wim in een niet onopvallende auto stapvoets achter ze aanreed.

Precies zoals het niet moet natuurlijk, want de ‘hunters’, een gezelschap mannen en vrouwen die hun sporen hebben verdiend in het opsporen van voortvluchtigen, hebben toegang tot camera’s en bevolkingsregisters en plaatsen in een handomdraai een tap op de telefoons van iedereen die in de verste verte wel eens een connectie zou kunnen hebben met de deelnemers aan het programma.

Want aan zoiets als privacy doet het programma niet. Natuurlijk, daar hebben de deelnemers voor getekend, maar het is fascinerend om te zien welke registers daardoor kunnen worden opengetrokken. De hunterteams in het land, de boots on the ground van het hoofdkwartier in Rotterdam, intimideren zich de voordeur voorbij en weten vaak waardevolle informatie te krijgen uit de medeplichtigen van de deelnemers.

Alles bij de bron; Parool


 

We moeten ons digitale lot niet uit handen geven en we moeten als democratische burgers onze digitale toekomst zelf bepalen. In een manifest heeft het Rathenau Instituut tien ontwerpeisen geformuleerd voor de digitale samenleving van de toekomst. Veel daarvan betreffen onze privacy, aldus het manifest. 

‘De fysieke en digitale wereld raken meer dan ooit met elkaar verknoopt. Dat roept urgente maatschappelijke en politieke vragen op’. Die ‘immersieve’ technologie kan immers op twee manieren worden ingezet: met goede en met kwade bedoelingen. En dat gaat het over anonimiteit en inbreuken op privacy en veiligheid. ‘Als we niet uitkijken, zijn er binnenkort tal van toepassingen beschikbaar waarmee bedrijven, overheden en burgers je anonimiteit zomaar kunnen opheffen’.

Alles bij de bron; Cops-in-Cyberspace


 

Desinformatie, nepnieuws, coronacomplotten, de datarovers van Silicon Valley…veel wat op het internet gebeurt kan het daglicht niet verdragen. Het world wide web kan dus wel een flinke opknapbeurt gebruiken. Maar wat te doen? Hoe maken we het digitale domein weer van ons, de burger?

VPRO Tegenlicht en tv-maker Roland Duong lanceren daarom vanaf vandaag het online project De Slag om het Internet. Duong gaat de komende maanden onderzoeken hoe we van het internet weer een transparante, eerlijke en veilige plek kunnen maken. Want we hoeven echt niet bij de pakken neer te zitten. 

Hij maakt zich grote zorgen om de algoritmefuik waarin we met z’n allen terecht zijn gekomen. Wat zegt het recht op vrije meningsuiting als deze niet vrij wordt gevormd, maar wordt gestuurd door een algoritme? De democratie staat hierdoor onder druk.

Het is een belangrijke motivatie voor De Slag om het Internet, zegt Duong in onze tweewekelijkse podcast Future Shock. Ook vertelt hij wat hij van plan is de komende maanden en wat er voor nodig is om het internet terug te veroveren op Silicon Valley. Kan er een moment komen dat we sociale media zelfs moeten gaan verbieden?

Bron; Tegenlicht nieuwsbrief


 

'Doe de telefoon tijdens de vergadering in de snoeppot,' zo luidde het advies van het Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst afgelopen week. De MIVD zag meerdere malen hoe raden van bestuur tijdens hun vergaderingen worden afgeluisterd door andere bedrijven.

De uitzending van zondag begint met Thomas le Boniec, een ex-medewerker van Apple die vertelt hoe hij duizenden gesprekken van Apple-gebruikers moest afluisteren. Zo wist hij dat Siri veel meer opneemt dan alleen de vragen die mensen aan hun apparaat stellen. We worden constant afgeluisterd door de spionnen in onze broekzak.

Kan Europa de grip op haar data nog terugkrijgen? Hoe houden we Big Tech op afstand? Moeten we massaal van Whatsapp af? En wat kun jij zelf doen om je te beschermen tegen dataroof? Op die vragen zoekt VPRO Tegenlicht komende zondag een antwoord.

Dat we bespied worden weten we al langer. Afgelopen seizoen luidde Shoshana Zuboff maar weer eens de noodklok met haar boek ‘The Age of Surveillance Capitalism’.

Maar hoe kunnen we dat nou voor eens en altijd oplossen? Met de AVG probeerde dee Europe Unie de burger meer controle te geven over zijn privacy. In de aflevering van deze zondag onderzoekt Tegenlicht andere uitwegen en oplossingen om de zeggenschap over onze data terug te krijgen.

Meer over de aflevering hier [zondag 18 oktober 22:25 uur, NPO2]


 

Met microklussen, eenvoudige online taakjes, kun je een beetje geld verdienen. Wereldwijd is dat een uitkomst voor mensen die een extraatje kunnen gebruiken of het geld hard nodig hebben. Marjolein probeerde het zelf en kwam erachter wat de gevaren van microklussen zijn.

De instructie is eenvoudig. Draag een legging en een strak hemdje. Zet de camera aan. Draai langzaam een rondje, met je armen gespreid. Lever de opname in. Beantwoord tot slot een paar vragen over je figuur en je kledingmaten. Gefeliciteerd, je hebt een euro verdiend. 

Wat gebeurt er eigenlijk met deze opname? Hoeveel privacy is deze microklus me waard? Ik sta hier wel héél letterlijk mijn lichaam te verkopen. Voor een euro.

Er zijn meerdere platforms voor microklussen, maar de bekendste is Mechanical Turk van webwinkelgigant Amazon. In de zomer van 2020 speel ik enkele weken voor ‘kunstmatige kunstmatige intelligentie’, zoals Amazon-baas Jeff Bezos de microklussers noemt. Ik wil onderzoeken of dit specifieke onderdeel van de platformeconomie een alternatief is voor Nederlanders die vanwege corona lange tijd zonder werk zitten. Wat levert het op? En wat kost het de microklussers?...

...de verhouding tussen wat ik krijg en wat ik weggeef, is scheef. Bij elke inschrijving moet ik een uitgebreid profiel invullen. Om voor Appen te mogen werken, beloof ik mijn data af te staan aan een Chinese dataverwerker. Ook schrijf ik me in bij Opinieland (‘U hebt de toekomst in handen’) voor het invullen van enquêtes. Dat blijkt niet het enige waarmee Opinieland geld verdient. Met mijn inschrijving geef ik een lange lijst bedrijven het recht om me voortaan online te volgen.

Om een Opinieland-profiel aan te maken, moet ik onder meer de leeftijd van mijn kinderen, mijn postcode en bruto jaarinkomen invullen. Onder het mom van ‘we willen je graag beter leren kennen’ wordt me gevraagd welke aandoeningen er bij mij zijn vastgesteld door een medisch professional. Of ik medicijnen gebruik. Of er andere mensen in mijn huishouden met medische klachten rondlopen. Volgens privacydeskundige Iris Huis in ’t Veld zouden alle privacy-alarmbelletjes inmiddels moeten gaan rinkelen...

...Waar de klanten van Opinieland die inzichten voor gaan gebruiken, weet je als microklusser niet. De microklusser draagt hiermee bij aan surveillancekapitalisme: een bedrijfsmodel dat draait om het vermarkten van data over menselijk gedrag.’

Alles bij de bron; Volkskrant [zeer uitgebreid art.]


 

Uit eenonderzoek, dat werd afgenomen bij 1.015 Belgen in het bezit van een smartphone, blijkt dat de gemiddelde Belg 17 apps op zijn smartphone heeft. In Vlaanderen behoren Facebook en de NMBS tot de populairste apps. 

In deze digitale wereld blijft privacy echter een belangrijk aandachtspunt. Bijna 6 op de 10 Belgen willen online geen persoonlijke data delen. Ze hebben weinig moeite met hun voornaam, geslacht, nationaliteit en vrijetijdsbesteding, maar gegevens delen die veeleer een privékarakter hebben, zoals familienaam, adres of inkomen, ligt veel moeilijker. 

Opvallend: hoe commerciëler de sector in kwestie, hoe wantrouwerig de Belg wordt over zijn privacy. De Belg is wel vragende partij om meer verrichtingen online te kunnen, zolang zijn privacy niet in het gedrang komt.

Alles bij de bron; Knack


 

Subcategorieën

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha