thumb_privacy_policy_1673_1673Een echt Facebook-verbod dreigt wel in Italië. Daar heeft de Senaat een wetsvoorstel goedgekeurd waarin bepaald wordt dat internetaanbieders sites moeten blokkeren die criminaliteit aanmoedigen of rechtvaardigen. Aanleiding is de maffiaverering op Facebook. De Amerikaanse netwerksite weigert om pagina’s waarop maffiosi worden vereerd te verwijderen.

thumb_2privacyDe Consumentenbond lanceerde hun nieuwe privacy-campagne op vrijdag de dertiende (februari ‘09). Al even toepasselijk is de naam van de campagne: “Wie ben ik?” omdat de ‘10 rechten’ die de consumentenbond als hart van de campagne verzon eerder een droevig beeld schetsen van de identiteitscrisis waarin ieder zich wentelt dan dat ze effectief aan de oplossing van ‘privacy’-problemen zullen kunnen bijdragen.

thumb_privacy_telegraaf

In de zaterdagkrant van 14 februari 2009 besteed het dagblad De Telegraaf op pagina 37 ruim een hele pagina aan privacy. Aan de hand van een interview met Corien Prins komen in een goed leesbaar artikel vele onderdelen van onze privacy aan de orde, zoals pingedrag, internet, Google, monitoring en nog veel meer.

Gezien het feit dat De Telegraaf door een groot publiek op zaterdag wordt gelezen, zal dit artikel zeker bijdragen aan de bewustwording over zaken die onze privacy aantasten alsmede de lakse houding van de bevolking op dit gebied.

thumb_privacycrossingHet College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) onderzoekt het gebruik van de gegevens van 2,2 miljoen Nederlanders door het Hilversumse mediabedrijf Advance. Dat handelt volgens het college mogelijk in strijd met de Wet op de Persoonsgegevens.

In het centrum van Rotterdam komen extra toezichtcamera’s te hangen. De gemeente heeft ook het cameratoezicht in Rotterdam-Zuid uitgebreid. De camera’s moeten overlast en geweld op straat terugdringen en het veiligheidsgevoel vergroten.

Er moet een universeel logo komen voor alle toepassingen waarbij de RFID-technologie gebruikt worden. Invoering kan echter nog wel even duren.

Bij elke situatie waarin gebruik gemaakt wordt van de RFID-techniek, moet een universeel logo zichtbaar zijn. Dit geldt onder meer voor OV-chipkaarten, paspoorten en kaartlezers. Burgers moeten hiermee duidelijk kunnen zien dat er persoonsgegevens worden verwerkt. Dit blijkt uit onderzoek dat het ministerie van Economische zaken heeft laten uitvoeren.

Subcategorieën

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha