Staren in het alziend oogDe Pers lijkt vanaf het begin voorop te lopen in de berichtgeving over de privacy. Deze week in het onderdeel "Technologie" een stuk over de toenemende, onzichtbare controle op de gewone Europeaan en de blinde vlek van de politici.De jacht op illegale migranten en de roep om ‘veiligheid’ zorgen momenteel voor een spectaculaire groei van ondoorzichtige databanken.

oog.jpgDe Electronic Frontier Foundation (EFF) heeft een campagne gelanceerd tegen het gluren van de (Amerikaanse) overheid in het privéleven van burgers. Het project heet Surveillance Self-Defense. Op de bijbehorende site legt EFF uit welke gegevens over internetgebruikers verzameld worden en hoe je jezelf kunt wapenen tegen ongewenst meegluren. (Via ZB Digitaal; foto van Frazzled Jen)

There will soon be compulsory CCTV cameras tracking people as they shop in supermarkets for a bottle of wine, and pubs are being told they will only get a licence if they agree to train their security cameras on their customers.

thumb_logotextbofPrivacy weer vol in de schijnwerper
Netkwesties

Bij de Consumentenbond heeft ex-chef van Bits of Freedom (BoF) Maurice Wessling een uitgebreide privacyactie op poten gezet. De andere helft van het BoF-duo staat bij privacywaakhond CBP mede aan het roer met acties. Ondertussen verscheen er een belangrijke, maar stroperige evaluatie van de privacywet, maar wel een helder rapport over privacy en veiligheid. Concrete acties doen de rest, of niet?

thumb_privacy_policy_1673_1673Een echt Facebook-verbod dreigt wel in Italië. Daar heeft de Senaat een wetsvoorstel goedgekeurd waarin bepaald wordt dat internetaanbieders sites moeten blokkeren die criminaliteit aanmoedigen of rechtvaardigen. Aanleiding is de maffiaverering op Facebook. De Amerikaanse netwerksite weigert om pagina’s waarop maffiosi worden vereerd te verwijderen.

thumb_2privacyDe Consumentenbond lanceerde hun nieuwe privacy-campagne op vrijdag de dertiende (februari ‘09). Al even toepasselijk is de naam van de campagne: “Wie ben ik?” omdat de ‘10 rechten’ die de consumentenbond als hart van de campagne verzon eerder een droevig beeld schetsen van de identiteitscrisis waarin ieder zich wentelt dan dat ze effectief aan de oplossing van ‘privacy’-problemen zullen kunnen bijdragen.

thumb_privacy_telegraaf

In de zaterdagkrant van 14 februari 2009 besteed het dagblad De Telegraaf op pagina 37 ruim een hele pagina aan privacy. Aan de hand van een interview met Corien Prins komen in een goed leesbaar artikel vele onderdelen van onze privacy aan de orde, zoals pingedrag, internet, Google, monitoring en nog veel meer.

Gezien het feit dat De Telegraaf door een groot publiek op zaterdag wordt gelezen, zal dit artikel zeker bijdragen aan de bewustwording over zaken die onze privacy aantasten alsmede de lakse houding van de bevolking op dit gebied.

Subcategorieën

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha