- Gegevens
- Hoofdcategorie: Divers Nieuws
De minister van Justitie en Veiligheid wil, op verzoek van de Tweede Kamer, een meldpunt voor slachtoffers van ernstige privacyschendingen op internet oprichten. Slachtoffers kunnen daar dan terecht voor advies en om de privacyschending snel beëindigt te krijgen. De instantie moet ook helpen met het opstarten van een strafrechtelijk traject. Dat is op zichzelf zinnig alleen moet de inrichting van zo'n meldpunt zorgvuldig gebeuren, omdat het risico op censuur reëel is.
Het is belangrijk om een goed onderscheid te maken tussen verschillende soorten informatie: ongewenst, onrechtmatig en strafbaar. Die laatste gaat over informatie die in strijd is met de wet. Het is dan aan de overheid om die informatie te laten verwijderen en de uploader op te sporen en te vervolgen.
Als het gaat om de inbreuk op iemands privacy, bijvoorbeeld door de verspreiding van wraakporno, dan is dat iets tussen burgers onderling. Dat betekent ook dat de overheid hierin geen rol speelt, anders dan ervoor zorgen dat die burgers zo goed mogelijk hun recht kunnen halen.
Ongewenste informatie is informatie die niet strafbaar of onrechtmatig is. Die informatie is misschien niet fijn om naar te kijken, maar kan juridisch gewoon door de beugel.
De overheid heeft dus een actieve rol als het gaat om de bestrijding van strafbare informatie. Dat proces is van allerlei waarborgen voorzien, waaronder de toetsing door een rechter. Zijn die waarborgen er niet, dan is er het risico op censuur. Dan laat de overheid informatie verwijderen omdat ze die informatie onwenselijk acht, terwijl die informatie niet aantoonbaar strafbaar is.
Wat het meldpunt niet zou moeten doen, is op de stoel van de rechter gaan zitten. Het zou dus niet moeten zijn dat het meldpunt zelf bepaalt of de informatie onrechtmatig of strafbaar is en dan kan dat alleen als het meldpunt volstrekt onafhankelijk van de overheid is. Ook kan het meldpunt een platform alleen vragen om informatie te verwijderen, niet dat afdwingen. Tenzij de informatie aantoonbaar onrechtmatig is, bijvoorbeeld na een uitspraak van een rechter.
We hopen dat de minister scherp heeft waar de overheid wel of niet een rol heeft. En dat verwijdering alleen afgedwongen moet kunnen worden als er aantoonbaar sprake is van strafbare of onrechtmatige informatie. Slachtoffers helpen mag geen censuur betekenen.
Alles bij de bron; Bits-of-Freedom
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Divers Nieuws
De Nederlandse Spoorwegen gaan live meekijken in treinen waar de hoeveelheid overlastmeldingen plotseling toeneemt. De directe aanleiding voor deze maatregel is een reeks incidenten in de trein rond Hoorn waarbij sprake was van seksueel grensoverschrijdend gedrag.
Tot dusver worden camera's in treinen alleen gebruikt om na een incident de dader te kunnen opsporen, maar de NS gaat nu ook preventief op specifieke trajecten controleren of de situatie in de trein veilig is. Vooralsnog werkt de proef voor het preventief meekijken via camera's alleen in Sprinters van het type SNG. De nieuwe Intercity's die door de NS zijn aangekocht krijgen deze functie ook.
Vanwege privacywetgevingen kan de NS overigens niet zomaar meekijken; er moet een aanleiding zijn, zo verzekert een woordvoerder. Alleen als er bijvoorbeeld meermaals op hetzelfde traject of op een specifiek tijdstip meldingen van seksueel grensoverschrijdend gedrag binnenkomen, kan de maatregel toegepast worden. Het vervoersbedrijf verwijst ook naar het meldnummer 06 13181318, waarmee treinreizigers via WhatsApp een melding van ongewenst gedrag kunnen maken.
Alles bij de bron; Tweakers
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Divers Nieuws
STIP en de Piratenpartij zijn niet blij met de cameratoezicht in Delft. Volgens hen is dit een inbreuk op de privacy van Delftenaren.
Deurbelcamera’s zijn enorm populair en bedrijven zoals Google en Amazon kunnen de gegevens en data inzien. Daarnaast zijn zulke deurbellen en andere soorten camera’s vaak makkelijk te hacken. “Dit zorgt soms voor beelden van jezelf waar je als individu niet blij mee bent. Deze ongevraagde bekendheid kan het leven van mensen definitief op zijn kop zetten”, vertelt oprichter van de Piraten Partij Geert-Jan.
De partijen hebben er bewust voor gekozen om het op 25 juni te doen, dan is de verjaardag van George Orwell. Hij is de schrijver van het boek 1984, deze gaat over een toekomstschets waarin iedereen in de gaten wordt gehouden door een soort Big Brother. “Mensen moeten zich bewust zijn dat de data van vrijwel alle camera’s kunnen worden gebruikt voor gezichtsherkenningssoftware en het verwerken van biometrische gegevens zoals ras, geslacht, lengte, leeftijd of emotionele staat”, vindt Geert-Jan.
Alles bij de bron; Indebuurt-Delft
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Divers Nieuws
Freedom not Fear is een jaarlijkse conferentie over privacy en digitale rechten. Mensen uit heel Europa ontmoeten elkaar van 2 tot 5 september in Brussel en werken daar aan meer vrijheid in de gedigitaliseerde wereld, plannen acties tegen meer toezicht en andere aanvallen op burgerrechten. We hebben ook de kans om met besluitvormers op EU-niveau te praten.
Registratie is nog niet open, houd daarvoor deze website in de gaten. Het is mogelijk om een reisvergoeding aan te vragen voor mensen die zich officieel inschrijven voor de conferentie en het EU-parlement bezoeken.[2] Voor regelmatige updates sluit u aan bij onze mailinglijst : akv-international@ listen.akvorrat.org
Als je organiserende of taalvaardigheden hebt (Frans / Nederlands), het evenement vorm wilt geven of wilt helpen met communicatie en het schrijven van teksten, aarzel dan niet om contact met je op te nemen. Contact:
Verspreid alstublieft het nieuws over Freedom not Fear 2022 aan mensen waarvan u denkt dat ze geïnteresseerd zijn of daar zouden moeten zijn. We willen in vrijheid leven, niet in angst. Doe mee! Vind meer details over dit evenement hier.
Alles bij de bronnen; EDRI & FnF
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Divers Nieuws
De afdeling Klachtbehandeling van de CTIVD geeft ons gelijk! Ze heeft bepaald dat de gegevens van miljoenen burgers die de geheime diensten onrechtmatig in hun bezit hebben, direct moeten worden vernietigd.
Het is de eerste keer dat de afdeling Klachtbehandeling haar bindende bevoegdheid inzet sinds ze deze vier jaar geleden kreeg. Dat de uitspraak bindend is, betekent dat de geheime diensten dit niet naast zich neer kunnen leggen...
...De minister en de geheime diensten weigerden de gegevens te verwijderen, omdat die "niet per definitie niet-relevant" zijn. Maar met die reden kun je alles wel bewaren, want alle gegevens zijn misschien ooit nog relevant. Zoveel ruimte biedt de wet helemaal niet om gegevens te bewaren. De afdeling Klachtbehandeling schrijft nu dat de opvatting van de minister niet klopt, en onderschrijft het oordeel dat de toezichthouder destijds gaf: het bewaren van deze gegevens is onrechtmatig, en nu dus ook onbehoorlijk.
Om recht te breien wat krom is, had de minister een Tijdelijke regeling voor de verdere verwerking van bulkdatasets opgesteld. Daarin kregen de geheime diensten meer ruimte dan in de wet. Uit het onderzoek van de afdeling Klachtbehandeling blijkt nu dat de geheime diensten zelfs die extra ruime grenzen alsnog overschreden. Bovendien zijn de langere termijnen uit die Tijdelijke regeling in strijd met hoger recht, en dus eigenlijk helemaal niet geldig.
De beslissing van de afdeling Klachtbehandeling laat twee dingen zien:
- De geheime diensten laten zich niet begrenzen door regelgeving. Zij verzamelen meer gegevens dan ze aankunnen en bewaren die gegevens langer dan is toegestaan. Ook de Tijdelijke regeling die de minister opstelde om hen meer ruimte te geven, was de diensten nog niet genoeg, want ze braken ook die regel.
- Het toezichtstelsel is op zichzelf niet in staat om in te grijpen wanneer de geheime diensten de wet breken. De afdeling Toezicht, die eerder al oordeelde dat deze praktijk onrechtmatig was, heeft geen bindende bevoegdheden. De afdeling Klachtbehandeling heeft deze wel, maar kan die pas inzetten als iemand een klacht indient. Dat maakt de samenleving voor goed en effectief toezicht afhankelijk van organisaties als Bits of Freedom. En dat moet echt anders.
Alles bij de bron; Bits-of-Freedom
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Divers Nieuws
Mijn buren hebben onlangs een Verisure-alarm laten installeren. Ik kende het merk alleen van de bijzonder irritante radioreclame.
En ineens is daar dus die sticker op de deur een paar huizen verderop, die vertelt dat dit huis beveiligd is met ‘video & audio recording’ en ‘24/7 LIVE VIEW BY POLICE’. Altijd als ik langsloop kijk ik onwillekeurig waar zitten al die camera’s?
Wat ik me ook afvraag: wat zien deze mensen? Bezitters van een Verisure-alarm, of van de Amazon-variant Ring Bel, kunnen doorgaans niet alleen zien wie er aanbelt, maar ook wat er in en rond hun huis gebeurt en wie er door de straat loopt. De systemen nemen de hele dag camerabeelden op en desgewenst kan de eigenaar de beelden terugkijken en delen met anderen.
Stel dat ik op een vrijdagavond thuis kom na een paar glazen wijn te veel en dan eerst mijn hele sleutelbos moet proberen voor ik de goede vind. Stel. Nemen mijn buren dat dan ook op? En kunnen zij dat ook op sociale media delen?
Bij een rondvraag blijken best wat mensen in mijn omgeving een videoalarm of Ring Bel te hebben – vooral de jonge ouders. Een kennis heeft sinds ze op een benedenverdieping woont Verisure laten installeren. Het was wel wennen, zegt ze, die camera’s in en rond het huis. ‘Ik kreeg toch het gevoel dat ik zelf ook bespioneerd werd.’ Maar de mensen van Verisure hebben haar verzekerd dat dat niet zo is.
Een vriendin – wier elektrische bakfiets aan de lopende band werd gestolen – vindt Verisure ‘helemaal top’, maar alleen als je de toegang tot de video-opnames voor jezelf uitschakelt. Zo kan Verisure wel alle verdachte bewegingen rond haar huis monitoren, maar kan ze zelf niet obsessief het opgenomen materiaal gaan zitten bekijken, zoals vrienden van haar wel doen. ‘Ik ken mensen die zo de oppas in de gaten houden, en hun eigen kinderen. Echt walgelijk.’...
...Informatie is macht en het video-alarm is een van de nieuwste manieren om macht te vergaren. Ergens plaatsen mijn Verisure-buren zich met die sticker op de deur boven de rest van de straat. Zij kunnen ons – de omgeving, de andere bewoners – wel bekijken, maar wij hen niet.
Het lijkt een detail, zo’n Verisure-sticker, maar op een bepaalde manier kondigt die een nieuwe sociale rangorde aan: een tweedeling tussen de mensen die zien en de mensen die gezien worden. Ergens vormen de moderne alarmsystemen een particuliere versie van de toeslagenaffaire: een kleine groep mensen bekijkt een grotere groep zonder dat die het door heeft, en bepaalt zo wat moet doorgaan voor ‘normaal’ en ‘verdacht’ gedrag....
...Mogelijkerwijs heeft over een paar jaar mijn hele buurt zo’n Verisure-sticker op het raam. Daarmee zou de ‘kloof’ tussen de kijkende en bekeken mens inderdaad kleiner worden. De Haan moet er zelf overigens nog even niet aan denken, zo’n videobel. ‘Een vriend van mij heeft zo’n systeem. Die zit dan tijdens een fietsweekend in België de hele tijd te kijken wie er thuis voor zijn deur staat.’
Alles bij de bron; Volkskrant [lekker-lang-lezen-artikel]
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Divers Nieuws
De chip op het Nederlandse paspoort en identiteitskaart bevat persoons- en documentgegevens van de houder en is straks alleen nog uit te lezen via het veiligere PACE-protocol (Password Authenticated Connection Establishment). Uitlezen door het BAC-protocol (Basic Access Control) wordt dan niet meer ondersteund.
Naar alle waarschijnlijk gaat de aanpassing in de tweede helft van juli gelden voor nationale paspoorten. De invoering voor de Nederlandse identiteitskaart en overige paspoortmodellen staat voor 29 augustus gepland.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Divers Nieuws
Is er behalve een AIVD, een MIVD en eventueel een NCTV ook nog een gemeentelijke inlichtingendienst nodig voor de terreurbestrijding? De vraag vloeit voort uit een evaluatie van de ‘Rotterdamse aanpak radicalisering, extremisme en polarisatie’ door een commissie deskundigen.
Het college liet vervolgens de raad weten „geen rol als inlichtingendienst” te ambiëren, maar – op z’n Rotterdams – ook „niet bang” te zijn om te „pionieren in dit werkveld”. Waarna B en W de aanbeveling om ‘op te houden’ met informatie inwinnen over individuele personen, naast zich neerlegde. Ermee ophouden „is niet aan de orde”. Waarmee Rotterdam zich dus het recht voorbehoudt er wél een eigen gemeentelijke inlichtingendienst op na te houden.....
...de deskundigen komen met een waslijst aan ontbrekende wettelijke kaders, ‘mission creep’ door de gemeente, te grote politieke druk en overmatig veiligheidsdenken.
Meest onrustbarend is dat een wet voor lokaal inlichtingenwerk, zo al gewenst, ontbreekt. De toegezegde wet ‘Persoonsgerichte aanpak en meldingen over radicalisering en terroristische activiteiten’ is er nog altijd niet.
Gemeenten verzamelen nu dus zelfstandig informatie over verdachte personen. Dat wordt in regulier ‘casusoverleg’ met talloze overheidsdiensten besproken, op basis van een convenant. Een houtje-touwtje oplossing. Feitelijk komt dit neer op inlichtingenwerk zonder waarborgen voor burgers. Op privacy bijvoorbeeld, op kennis (achteraf) van de uitkomst van zo’n onderzoek, op een mogelijkheid om te klagen.
Er is één keiharde conclusie in het rapport. De gemeente Rotterdam „overschrijdt de grenzen van haar taken en verantwoordelijkheden door zelf actief informatie over personen in te winnen”. Ambtenaren proberen ‘achter de deur’ te komen bij verdachte personen, soms met hulp of zorg als voorwendsel. Waarna die informatie met politie, justitie en inlichtingendiensten werd besproken.
Als inspirator en financier treedt hier de NCTV op, de landelijke antiterrorismecoördinator van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Meerdere gemeenten zijn aldus aan een lokale surveillance van risicogroepen gezet. Het past naadloos bij een eerder dubieus NCTV-initiatief bij moskeeën te infiltreren.
Dit gaat dus over grondrechten, over de macht van de staat zich te mengen in de privélevens van burgers en daar maatregelen op te baseren – de Orwelliaanse staat ten voeten uit.
Alles bij de bron; NRC
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Divers Nieuws
De politie zou in oktober een complotdenker hebben gedwongen om een Telegramkanaal te wissen. Dat meldt BNR Nieuwsradio vrijdag op basis van een proces-verbaal dat de zender in handen heeft.
Het OM maakte in oktober bekend twee chatkanalen op Telegram te hebben gesloten. Destijds meldde het OM ook dat de beheerder van een derde chatkanaal, 'Herhaling RPJ', deze vrijwillig had verwijderd. Volgens BNR Nieuwsradio blijkt uit het proces-verbaal van de politie echter iets anders.
....De agenten hebben ter plekke de officier gebeld en die besliste dat er een 'gedragsaanwijzing' moest worden opgelegd en dat de beheerder onder toeziend oog van de agenten het kanaal moest verwijderen.
De agenten hebben dat medegedeeld aan de beheerder en daarbij aangegeven dat hij vervolgd zou worden als hij niet op de aanwijzing in zou gaan. De beheerder heeft het kanaal vervolgens verwijderd. Een van de agenten heeft daar een foto van gemaakt en dat als bewijs toegevoegd aan het proces-verbaal.
Volgens BNR zegt een woordvoerder van het OM dat de beheerder het kanaal vrijwillig heeft verwijderd en dat de officier van justitie pas daarna een gedragsaanwijzing heeft opgelegd, om mogelijke herhaling te voorkomen. Het proces-verbaal spreekt dat echter tegen....
In dezelfde periode werden twee Telegram-kanalen op last van het OM gesloten. Deze kanalen zijn niet verwijderd, maar geblokkeerd en er verscheen een bericht van de politie in. Het was toen onduidelijk hoe het OM deze kanalen had gesloten. Uit een uitspraak die later is gepubliceerd, blijkt dat dit door de politie zelf is gedaan, via de telefoon van de beheerder. De beheerder zat eerder al vast voor opruiing en bedreiging en de politie had zijn telefoon al in beslag genomen en beschikte over de pincode.
Juristen zeggen tegen BNR dat de politie en het OM niet zo hadden mogen handelen. De officier van justitie had Telegram moeten verzoeken om de kanalen te sluiten. Een woordvoerder van het OM zegt dat er geen contact is gezocht met Telegram 'omdat het bedrijf toch niet zou meewerken'.
Alles bij de bron; NU & Tweakers
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Divers Nieuws
Heb je ooit als eens je eigen naam opgezocht in de zoekmachine van Google? In dat geval heb je misschien ontdekt dat er meer informatie over je online te vinden dan je misschien zou willen. Google maakt in een blogbericht dat je voortaan een verzoek kan indienen om persoonlijke informatie uit de zoekresultaten te verwijderen.
Je kan de volgende persoonlijke informatie uit de zoekresultaten laten verwijderen:
- Contactgegevens, zoals adres, telefoonnummer of e-mailadres
- Een door de overheid verstrekt identificatienummer
- Bankrekening- of creditcardnummer
- Handgeschreven handtekening en afbeeldingen van identiteitsbewijzen
- Een beperkt, persoonlijk, medisch document
- Vertrouwelijke inloggegevens
Het wissen uit de zoekmachine gebeurt met een verwijderingsverzoek dat je via deze pagina kan indienen. Google controleert daarna of je aanvraag wel gegrond is en medewerkers onderzoeken of in de resultaten wel degelijk de bewuste gegevens te zien zijn. Het kan enkele dagen duren alvorens die controle door Google is gebeurd.
Google maakt het al langer mogelijk voor gebruikers om informatie in StreetView te laten verwijderen en je kan ook fout gegevens in Maps handmatig aanpassen. In dit artikel leggen we uit hoe dat werkt.
Alles bij de bron; AndroidWorld