Facebook, Google en anderen verdienen vandaag al goed aan de persoonlijke data die ze over u en mij bij elkaar harken. Maar in plaats van anderen te laten verdienen aan uw gegevens, kunt u er nu ook zelf iets aan overhouden. Zo willen Leaflad, Data Republic en Data Is Me, drie Nederlandse start-ups, consumenten geld aanbieden voor de persoonlijke data die ze ter beschikking stellen.
Bij Data Is Me kunnen consumenten 5 à 10 euro per maand verdienen, afhankelijk van de gegevens die je ter beschikking stelt. Leaflad, dat in het eerste kwartaal van volgend jaar wil starten en ook naar België wil komen: "Bij ons blijven persoonlijke gegevens altijd op ons platform, en dus in ons bezit. De gebruikers houden zelf controle over wat er gebeurt met hun gegevens en zijn nooit te identificeren. We geven 20 procent van onze omzet aan consumenten die zich aanmelden. Hoe rijker je profiel, hoe waardevoller voor bedrijven."
De Nederlandse activist en student Shawn Buckles (23) verkocht eerder dit jaar bij wijze van actie zijn persoonlijke data, van zijn e-mailadres tot zijn agenda en een heleboel andere digitale gegevens aan de hoogste bieder. Het leverde hem 350 euro op.
"Ik wou vooral de datahandel zelf in vraag stellen. Ik ben daar principieel tegen. Je kunt er nu geld voor krijgen, maar vraag is of je privacy en autonomie je dat geld waard zijn. Ik vind van niet. Maar het zit er wel aan te komen, dit soort handel."
Alles bij de bron; deMorgen