De wens van de overheid de burger nog maar één keer zijn gegevens te laten verstrekken is vrij goed uitgewerkt in de keten van organisaties die zich met werk en inkomen bezighouden, blijkt uit een rapport van de Inspectie Werk en Inkomen (IWI).

De verschillende organisaties in de keten kunnen via elektronische weg die gegevens vervolgens bij elkaar terugvinden. Het gaat daarbij om gegevens van UWV (inschrijving, uitkering), gemeentelijke sociale diensten (WWB, IOAW, IOAZ, WWIK), SVB (ANW, AOW, kinderbijslag), DUO en RDW. Voor het opvragen van gegevens op de Werkpleinen is er de afgelopen jaren het Digitaal Klant Dossier (DKD) ontwikkeld; een virtueel dossier met werk- en inkomensgegevens dat steeds in actuele vorm wordt samengesteld via een netwerk (SUWInet-Inkijk), op basis van de gegevens die de betrokken partijen bijhouden.

Lees alles bij de bron; binnenlandsbestuur


Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief!