Facebook biedt zijn klanten de mogelijkheid om op hun pagina hun seksuele identiteit in het midden te laten, maar doet dat met frisse tegenzin: deze klanten zijn minder interessant voor adverteerders en dat kost de internetgigant uit San Francisco geld. Dus zoekt het bedrijf naar manieren om toch meer aan de weet te komen over deze 'vage' gebruikers. Hebt u meer mannelijke vrienden dan een gemiddeld Facebookprofiel? Vindt u muziek van Abba, The Village People en Conchita Wurst leuk? Houdt u van de mode van Jean Paul Gaultier? Dan weet Facebook genoeg.

Adam Tanner doet aan Harvard University in Boston onderzoek naar de manieren waarop bedrijven de data gebruiken die wij in de virtuele wereld achterlaten. Over zijn onderzoek schreef hij het boek 'What stays in Vegas'.

Tanner, die een achtergrond heeft als journalist, omschrijft ons als 'dataprooien', die voortdurend in het vizier worden gehouden door 'datajagers'. Terwijl u dit artikel leest, zitten overal ter wereld groepjes ICT'ers bij elkaar, die op zoek zijn naar manieren om data te koppelen met 'waardecreatie' als enige doel. Wat kunnen we over mensen aan de weet komen en hoe kunnen we daar geld aan verdienen? ...

Hij vindt die jacht op onze data ook niet per se slecht: ...  Ongemakkelijk wordt het pas als die bedrijven fouten maken, geheimzinnig doen over wat zij van ons weten en zaken over ons openbaar maken die wij liever geheim houden. 'Maak openbaar wat je van je klanten weet', is de oproep die Adam Tanner aan bedrijven doet. ,,Laat zien dat je de data eerlijk hebt verkregen en sta open voor correctie.''

Alles bij de bron; Gooi-&-Eemlander 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha