Niet de NSA, maar bedrijven zijn de grootste privacy-schenders, zegt onderzoeker Adam Tanner. Hij gebruikt de casino’s van Vegas als voorbeeld in zijn boek over data verzamelen....

...Niet de NSA is volgens hem de grootste privacyschender, maar het bedrijfsleven. Veel burgers hebben geen idee wat die bedrijven allemaal over ze weten en het wordt hoog tijd dat dat verandert, zegt Tanner tijdens een bezoek aan Amsterdam.

„Casino’s spreken tot de verbeelding en zijn een goed voorbeeld van de manier waarop bedrijven hogere winsten behalen door meer van hun klanten te weten. Voordat een casinomanager naar een klant achter een gokmachine loopt, kijkt hij eerst op zijn smartphone naar zijn dossier. Daarin staat precies hoe vaak die klant er is, wat hij graag drinkt, hoeveel hij recent heeft verloren en nog veel meer. Casino’s volgen klanten via de loyaliteitskaarten die ze in de machines moeten steken voor ze beginnen. Bijna iedereen gebruikt ze, want anders loop je allerlei kortingen mis...

...„Wat vooral opvalt is de schaal van de gegevensverzameling. Mensen hebben het niet door, maar veel van hun handelingen en transacties worden vastgelegd en weer doorverkocht aan datahandelaren. Amerikaanse dataverzamelaars als Axciom houden nauwkeurig bij wie wat koopt, welke hobby’s iemand heeft, wat iemands inkomen is en nog veel meer persoonlijke informatie. De profielen van burgers die zo ontstaan, worden vervolgens weer te koop aangeboden bij bedrijven die gericht willen adverteren.

Alles bij de bron; pdfNRC [PapierVersie]