Overheid, verzekeraars en particuliere opsporingsbureaus gaan in een pilot gestructureerder samenwerken bij de opsporing van gestolen auto's. Hierbij wordt relevante data uitgewisseld tussen publieke en private partijen. De proef gaat van start in Oost-Nederland langs de Duitse grens.

Als gestolen auto's worden gesignaleerd door bijvoorbeeld camera's boven de weg en er geen politie in de buurt is, worden de gegevens doorgespeeld aan privédetectives. Die kunnen dan de gestolen auto's blijven volgen tot er wel politie beschikbaar is.

Kentekengegevens van gestolen auto's die worden waargenomen in de openbare ruimte, worden geverifieerd en doorgespeeld aan politie en verzekeraars door het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) in Veendam, een samenwerkingsverband van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), de politie, de stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) en de Belastingdienst.

Pieter van Vollenhoven, voorzitter van de stichting Maatschappij en Veiligheid, uit in het AD kritiek op het plan. "Boeven vangen is een taak van de politie. Veiligheid is een kerntaak van de overheid. Schakel je daarvoor particulieren in, dan verlies je de regie. Ik heb daar ernstige bedenkingen bij."

Alles bij de bron; AutomGids & AD

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha