Kentekenregistratie

Deze week diende mijn rechtszaak tegen kentekenparkeren in de gemeente Amsterdam. Ondanks dat ik mijn parkeergeld had betaald heb ik een boete ontvangen. Ik weiger namelijk principieel mijn kenteken in te voeren. Tevens heb ik het recht op anoniem betalen aan de orde gesteld, aangezien de gemeente Amsterdam (en vele anderen) het betalen met cash geld voor parkeren hebben afgeschaft. 

"Big Data" is het nieuwe gouden kalf met in het keilzog de omkering van klassieke rechtsprincipes; elke burger is vanaf nu verdacht en moet worden gecontroleerd en geregistreerd. Middels "profiling" (het checken op kenmerken) wordt vervolgens gecheckt of er (potentieel) schuldigen zijn aan een strafbaar feit. Vanuit het principe dat geen enkele burger meer kan ontsnappen. Overijverige ambtenaren buitelen over elkaar heen in voorstellen voor nog meer en betere controle van die verschrikkelijke burgers, die natuurlijk niet te vertrouwen zijn en niet in staat zijn eigen keuzes te maken. 

De trend binnen de overheid is een doorgeslagen efficiency- en controledenken waarbij de burger totaal niet relevant is voor de exponenten hiervan.

Alles bij de bron; PrivacyFirst

"Auto parkeren? In sommige Nederlandse gemeentes moeten automobilisten hun kenteken invoeren bij de parkeermeter. Tot ongenoegen van Bas Filippini (48), voorzitter van de stichting Privacy First. Hij eist vandaag voor de rechter dat de gemeente Amsterdam het zogeheten kentekenparkeren afschaft.

Volgens Filippini is het een aantasting van onze privacy. "Er is een directe koppeling tussen mij en mijn kenteken. Ik wil anoniem kunnen reizen." De directe aanleiding van de rechtszaak is een parkeerboete die Filippini ontving omdat hij zijn kenteken niet invoerde bij een parkeerautomaat. De boete bedroeg 59,60 euro. "Dat is toch belachelijk?", zegt Filippini. "Als ik niet mee wil doen aan het verzamelen van kentekens, moet dat kunnen."

De overheid faalt in het handhaven van privacy, vindt Filippini. Hij is bang voor misbruik van de opgeslagen kentekens. "De overheid is bezig een kentekendatabase op te bouwen. Die informatie kunnen ze vast voor andere dingen gebruiken."

Het vonnis van de rechtbank staat vooralsnog gepland voor 23 december as. 

Alles bij de bron; PrivacyFirst

Op maandag 10 november wordt het kentekenparkeren in Feijenoord ingevoerd. Eerder dit jaar werd het kentekenparkeren al ingevoerd op de rechter Maasoever. Met de invoering van het nieuwe parkeersysteem in Feijenoord wordt gestart met het kentekenparkeren in Rotterdam-Zuid. Als laatste wordt volgende maand het kentekenparkeren ingevoerd in de betaald parkeergebieden in IJsselmonde en Charlois.

Alles bij de bron; Dichtbij

Het stadsbestuur van Rotterdam stapt naar de staatssecretaris van financiën, Eric Wiebes, om de privacy tijdens het kentekenparkeren te waarborgen. Momenteel worden de gegevens van parkeerders voor 7 jaar bewaard, Rotterdam wil dit terugdraaien naar drie maanden.

Door een overeenkomst met de Belastingdienst kan deze periode echter alleen worden veranderd via het kabinet. Volgens wethouder Pex Langenberg zijn dit echter geen gegevens die nodig zijn om te controleren of iemand nog iets aan de belasting is verschuldigd. Hierbij wijst hij ook naar Amsterdam waar parkeergegevens nu al na 3 maanden worden verwijderd.

Alles bij de bron; Dichtbij

Op 11 november as. vindt om 9.00u bij de rechtbank Amsterdam een rechtszitting plaats: de zaak van Bas Filippini tegen kentekenparkeren in Amsterdam. Doel van deze rechtszaak is om het recht op anoniem parkeren weer in ere te herstellen.

De rechtszaak van de voorzitter van Privacy First draait in de kern om twee aspecten bij kentekenparkeren die de organisatie onrechtmatig acht: 1) verplichte registratie van kentekens en 2) gebrek aan anonieme betalingsmogelijkheden. Beide aspecten zijn in strijd met het recht op privacy. Bovendien ontbreekt een privacyvriendelijk alternatief. 

De rechtszaak is openbaar: u bent van harte welkom. Adres: rechtbank Amsterdam, Parnassusweg 220. Datum & tijdstip: dinsdag 11 november 2014, 9.00u. Zaaknr: "AMS 14 / 1512 Parkbl." Privacy First hoopt op uw komst!

Alles bij de bron; PrivacyFirst

Automobilisten die een bezoek brengen aan Phantasialand komen allemaal ongevraagd in een grote database te staan. Het Duitse pretpark blijkt de kentekens van alle passerende auto's te bewaren.  Dat ontdekte een regionaal dagblad.

Aan een voetgangersbrug voor de parkeerplaats hangen twee onopvallende camera's die stiekem al jaren duizenden nummerplaten per dag scannen en opslaan. Privacyorganisaties maken zich grote zorgen over wat er met de gegevens gebeurt....

...Het attractiepark geeft wel toe dat het niet netjes is om weggebruikers niet over de slimme camera's te informeren. Binnenkort wordt de spionagemethode opgenomen in de algemene voorwaarden.

Alles bij de bron; Looopings

Rijkswaterstaat heeft in een groot verkeersonderzoek om de files te bestrijden persoonlijke informatie van vele duizenden automobilisten gedeeld met hun leasemaatschappij. Juristen zeggen tegen RTL Nieuws dat Rijkswaterstaat hiermee naar alle waarschijnlijkheid op grote schaal de wet op de privacy overtreedt.

In september heeft Rijkswaterstaat via camera-apparatuur de kentekens van 750.000 automobilisten vastgelegd. Van deze groep zijn 160.000 automobilisten uitgenodigd voor een enquête. Daaronder zijn 7500 automobilisten die een auto leasen bij leasemaatschappij Arval. Om die groep te bereiken, heeft Rijkswaterstaat Arval gevraagd een uitnodigingsbrief aan de leaserijder door te sturen. In de brief stonden ook de locatie en het tijdstip waarop de automobilist is vastgelegd. Deze informatie is nu dus ook bij de leasemaatschappij bekend.

Rijkswaterstaat erkent dat gegevens over locatie en tijdstip van 7500 leaserijders niet bij een leasemaatschappij terecht hadden mogen komen. 

Alles bij de bron; RTL

Je moet over een onwaarschijnlijk rijvaardigheid beschikken wil je je auto op een vrijdagmiddag in elf minuten van de Jan Hanzenstraat in West naar de Egelantiersstraat in de Jordaan kunnen rijden. Volgens parkeerbeheerder Cition heeft Frank Markestein dat welhaast onmogelijke echter gepresteerd.

'Het kan niet,' zegt Markestein. 'Ik kén die hele Jan Hanzenstraat niet, ik ben er nog nooit geweest. Cition heeft een fout gemaakt. Of er rijdt iemand rond met hetzelfde nummerbord als ik, maar dat lijkt me sterk.' En over de inderdaad nogal grofkorrelige foto die Cition hem met de boete meestuurde: 'Die F, is dat niet eigenlijk een P?' Moet gezegd: het zóu kunnen.

Markestein is verontwaardigd over wat hem is aangedaan, zegt hij. '... dit is belachelijk. Ik heb Cition laten zien dat ik vlak na het uitschrijven van die bon op een heel andere plaats was. Dat kan ik aantonen met het rekeningoverzicht van ParkMobile.' 

Cition heeft de bezwaren van Markestein echter ongegrond verklaard. 'Het bezwaar tegen deze naheffingsaanslag is ongegrond verklaard omdat de scangegevens duidelijk aangeven dat het om het kenteken van de heer Markestein gaat. Bovendien heeft een controleur het kenteken zelf ook waargenomen. Twee waarnemingen - geen reden dus de aanslag te vernietigen. Wanneer iemand het niet eens is met de uitspraak, kan hij altijd in beroep gaan bij de rechtbank.'

Dat gaat Markestein zeker doen, zegt hij, hoewel hij geïrriteerd is over de hoge griffiekosten die hij moet betalen om dat traject in te gaan. Maar het is het waard, vindt hij. 'Mij wordt onrecht aangedaan, dat kan ik niet over mijn kant laten gaan.'

Alles bij de bron; Parool

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha