Kentekenregistratie
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
De gemeente Alkmaar gaat, na overleg met de teamchefs van Politie basisteam Alkmaar, een verzoek indienen bij de Nationale Politie voor het uitbreiden van de vaste ANPR-camera’s om daarmee te zorgen voor een meer uitgebreide dekking. Naast dit landelijke ANPR-cameraplan van de politie kan Politie basisteam Alkmaar de afweging maken om flexibel ANPR-camera's in te zetten. Deze optie om extra flexibele ANPR-camera’s te plaatsen wordt in de driehoek besproken en uitgevoerd door de politie.
Het is gebleken dat de inzet van ANPR-camera’s, een camera voor kentekenherkenning, geen burgemeesterbevoegdheid is. Er is hier in Alkmaar om gevraagd naar aanleiding van de explosies waarbij daders per auto weg waren gekomen. Toevoeging van een vaste ANPR-camera op het politiesysteem is alleen mogelijk indien de situatie voldoet aan de criteria van het beleid van de Nationale Politie. Daarbij gaat het vooral om het strategisch plaatsen van de camera’s om de openbare orde te bewaken.
Het college van Alkmaar gaat samen met de teamchefs van Politie Basisteam Alkmaar onderzoeken wat er nodig is om een uitbreiding van de vaste ANPR-camera’s mogelijk te kunnen maken. Zij gaat het verzoek per brief bij de minister van Justitie en Veiligheid in te dienen.
Bron; BeatFM
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gaat gegevens van ANPR-camera's voor onderzoek naar zero-emissievervoer gebruiken. De kentekendata van ANPR (Automatic Number Plate Recognition) camera's wordt gecombineerd met gegevens waarover het statistiekenbureau beschikt.
Het CBS kreeg het verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, dat met ANPR-data meer inzicht wil krijgen in de transitie naar zero-emissievervoer in gemeenten. Om vragen over dit verkeer te beantwoorden wil het CBS gegevens van ANPR-camera's combineren met data van het eigen VESDI-platform, dat onder meer gegevens bevat over voertuigbezit, ritten en zendingen van bedrijfsvoertuigen.
"Met kentekendata kan het CBS door koppeling de branche bepalen waarin het bedrijf actief is", zegt Frank Halmans van het Centraal Bureau voor de Statistiek. "Maar het gaat om zowel camera- als locatiedata. Dat zijn privacygevoelige gegevens en daarom zijn we uiterst zorgvuldig omgegaan met het verzoek van het ministerie."
Om de privacyrisico's in kaart te brengen heeft het CBS een data protection impact assessment (DPIA) laten uitvoeren. Dat waarschuwt ook voor een ander risico, namelijk dat de gegevens voor andere doeleinden worden gebruikt, ook wel function creep genoemd. Mochten de doeleinden of reikwijdte worden aangepast, zegt het CBS dat er een nieuw of aanvullend DPIA wordt opgesteld.
De gemeente Utrecht gaat nu als eerste formeel ANPR-gegevens leveren, waarna het CBS de gevraagde analyses uitvoert.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Privacy First deed dit de laatste jaren met succes tegen de centrale opslag van ieders vingerafdrukken onder de Paspoortwet, tegen de opslag van ieders communicatiegegevens onder de Wet bewaarplicht telecommunicatie en tegen massale risicoprofilering door het Systeem Risico Indicatie (SyRI).
Een kwestie die zich bij uitstek ook voor een dergelijke rechtszaak leent betreft de Nederlandse wetgeving inzake automatische nummerplaatherkenning (Automatic Number Plate Recognition, ANPR) zoals die sinds 2019 geldt.
Onder de ANPR-wet (art. 126jj Sv.) worden de kentekens en locaties van miljoenen auto’s in Nederland (oftewel ieders reisbewegingen) continu vier weken in een centrale politiedatabank opgeslagen voor o.a. opsporing en vervolging, ongeacht of men ergens van verdacht wordt. Dit is totaal niet noodzakelijk, volstrekt disproportioneel en bovendien ineffectief, zo bleek de afgelopen jaren uit diverse onafhankelijke onderzoeken. Bovendien ontbreekt toezicht en kan het systeem eenvoudig worden misbruikt.
De huidige ANPR-wet vormt daarmee een massale privacyschending en hoort simpelweg niet thuis in een vrije democratische rechtsstaat. Privacy First heeft daarom besloten om een rechtszaak tegen de Staat aan te spannen ter buitenwerkingstelling van de ANPR-wetgeving wegens strijd met Europees privacyrecht.
De rechtszitting in onze ANPR-zaak zal plaatsvinden bij de rechtbank Den Haag op dinsdag 12 maart as. om 9.30u (zaaknummer C/09/642185 HA ZA 23-116, Stichting Privacy First vs. de Staat). Iedereen is van harte welkom om hierbij aanwezig te zijn.
Alles bij de bron; PrivacyFirst
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
ANPR-camera’s zijn verkeerscamera’s, gekoppeld aan diverse systemen, waardoor kentekens en actualiteit met elkaar kunnen worden gelinkt aan de hand van actuele incidenten. De inbraakgolf in diverse wijken in Alkmaar was destijds niet voldoende aanleiding voor zo’n structurele ANPR-ring maar nu is er sprake van zware explosies in woonwijken, mogelijk drugs- of zware criminaliteit gerelateerd.
De VVD pleit nu voor vaste, structurele ANPR-camera’s. De overwegend jonge daders worden door auto’s afgezet om tot hun misdaad over te gaan en vaste ANPR-camera’s kunnen daarbij zowel bij de opsporing als preventief werken als deze bij in- en uitvalswegen worden geplaatst.
Alles bij de bron; BeatFM
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Scanauto's die gemeenten inzetten om automatisch de nummerborden van geparkeerde auto’s te scannen zorgen voor een lawine aan boetes bij sommige vergunninghouders, zo meldt RTL Nieuws op basis van eigen onderzoek.
Een kleine groep parkeerders die de fout ingaat bij het verlengen, betalen of aanpassen van de parkeervergunning krijgt door de digitalisering van de parkeerhandhaving met een stortvloed aan boetes te maken.
Het probleem wordt veroorzaakt doordat met de scanauto's de handhaving digitaal plaatsvindt, terwijl boetes per post worden verstuurd. Gedupeerde burgers ontdekken hun fout daardoor dagen tot een paar weken later, maar hebben dan al meerdere boetes te pakken. "Dit is een typisch voorbeeld waarin de systeemwereld van de overheid botst met de leefwereld van de inwoners. De digitalisering heeft soms echt kafkaëske gevolgen", aldus Munish Ramlal, ombudsman voor Amsterdam.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Een 14-jarige jongen uit Tilburg kreeg donderdagmiddag de schik van zijn leven toen twee mannen plots zijn zolderkamer op wilden lopen. De inbrekers gingen er na hun ontdekking direct vandoor. Hun auto stond op camerabeelden en het kenteken was in het ANPR-systeem gezet.
....De politie controleerde na de aangifte camerabeelden uit de buurt. Daarop zijn de inbrekers en hun vluchtauto goed te zien. Het kenteken van die auto werd in het ANPR-systeem gezet. Niet lang daarna werd de vluchtauto gespot bij Meerkerk en op de A2 bij Nieuwegein.
Daar kregen agenten zicht op de auto, maar toen ze hem aan de kant willen zetten ging de bestuurder er vandoor. Het lukte de agenten uiteindelijk om de auto in het centrum van Utrecht aan de kant te krijgen.
De twee inzittenden sloegen te voet op de vlucht, maar werden al snel gevonden en aangehouden. In de auto troffen agenten de buit van meerdere inbraken aan.
Alles bij de bron; Beveiliging
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Dat de Vlaamse Belastingdienst (Vlabel) binnenkort via ANPR-camera’s - camera’s met automatische nummerplaatherkenning - kan controleren wie een geldig keuringsbewijs van de autokeuring heeft en wie niet, gaat voor Vlaams parlementslid Maurits Vande Reyde een stap te ver. Hij pleit voor een stop op het gebruik van bijkomende ANPR-toepassingen. Die nieuwe toepassingen “hollen de privacy van de Vlaming uit”, zegt Vande Reyde.
De Vlaamse Belastingdienst (Vlabel) controleert momenteel met ANPR-camera’s enkel op de betaling van de jaarlijkse verkeersbelasting en vanaf december ook om te controleren op een geldig keuringsbewijs bij de autokeuring. Heb je geen geldige keuring, riskeer je dus ook uit het verkeer gehaald te worden.
Voor parlementslid Maurits Vande Reyde is dat “een stap te ver”. Volgens hem zijn die extra toepassingen ook nooit de bedoeling geweest en is er sprake van een zogenaamde ‘function creep’. Dat is het fenomeen waarbij een technologie voor steeds meer doeleinden wordt ingezet.
Alles bij de bron; HLN
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
De politie weet dagelijks bandieten aan te houden met behulp van de vele honderden slimme elektronische ogen langs de weg. In de strijd tegen criminaliteit zijn data, en met name Number Plate Recognition (ANPR) een machtig wapen geworden, zegt de politie die voor het eerst openheid van zaken geeft.
Op basis van specifieke data die beschikbaar zijn bij de politie, is de pakkans voor auto’s met bijvoorbeeld cocaïne, hasj of xtc aan boord door de inzet van ANPR zo’n 90 procent.
Volgens operationeel specialist Peter van Pelt van de Landelijke Eenheid doet de Dienst Infra ’dagelijks mooie vangsten’ met behulp van ANPR. Onlangs nog werd een bestelwagen met 1200 kilo cocaïne getraceerd. Vorig jaar wist de ’vliegende brigade’ van de politie, de Flexibele Interventie Teams van Dienst Infra, 12,5 miljoen euro aan contanten te onderscheppen, 193 wapens in beslag en bijna drieduizend kilo harddrugs.
De politie wil niet zeggen hoeveel kentekens er in het systeem staan. Van Pelt benadrukt dat er geen sprake is van een ’Big Brother is watching you’-situatie. „Je komt alleen op de lijst met kentekens als daar reden voor is, en het Openbaar Ministerie kijkt daar ook naar. Mensen realiseren zich niet dat ze bij supermarkten of andere bedrijven veel meer privacygegevens prijsgeven in ruil voor korting.”
Privacywaakhond Privacy First is eerder dit jaar een bodemprocedure tegen de Staat begonnen vanwege het algemene ANPR-cameratoezicht op de wegen. Het gaat daarbij dus niet om de eerdergenoemde lijst met verdachte kentekens waardoor criminelen worden opgespoord.
„Ons bezwaar richt zich op het 28 dagen lang bewaren van kentekengegevens van onschuldige burgers, die in de centrale politiebank worden opgeslagen voor onder andere opsporing en vervolging, ongeacht of men ergens van verdacht wordt”, zegt jurist Vincent Böhre van de stichting. „Dit is totaal niet noodzakelijk, volstrekt disproportioneel en bovendien ineffectief”, aldus Privacy First, dat stelt dat een algemene ANPR in strijd is met het Europees privacyrecht. De stichting verwacht op zijn vroegst eind dit jaar een rechtszaak.
Alles bij de bron; Telegraaf
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Yorick Rohof, managing director bij Brickyard vertelt “Ik kwam al vroeg in aanraking met kentekenherkenning bij een organisatie waar we ANPR inbouwden in voertuigen die tot politieauto’s werden omgebouwd. Hierna heb ik deze kennis en ervaring in kunnen zetten voor de handhaafdivisie van Taxameter Centrale (TMC).
Inmiddels heeft Brickyard de handhaafdivisie van TMC verder uitgebouwd. Gezamenlijk hebben we met deze bedrijven aan de wieg gestaan van het inzetten van deze techniek voor handhaving in Nederland.”...
...“Via digitale kentekenhandhaving weten wij van een voertuig, de Locatie, het Kenteken, de datum en de Tijd. In het kort noemen wij dit bij Brickyard: LoKeT, het kapstokje waar wij alles aan kunnen ophangen.
Handhaven voor wat betreft een specifiek voertuig, kan met behulp van LoKeT. Handhaving-gerelateerde vragen over een voertuig lijken eenvoudig te beantwoorden. Heeft een voertuig voor een bepaalde plek, op een bepaalde tijd, wel of geen rechten.
De complexiteit ontstaat omdat wij hierin slechts een onderdeel zijn van een hele keten. Andere onderdelen in dit proces zijn de handhaafstrategie, de rechtenbevragingen, de verzamelde informatie uit de kentekencamera (waaronder beeldmateriaal) en overige informatiebronnen zoals RDW en RvO. De uitdaging is om de hiervoor genoemde informatie samen te brengen in een gebruiksvriendelijk overzicht, waardoor een handhaver in een oogopslag eenduidig zijn besluit kan nemen.”...
...“De samenwerking tussen onze software en sensoren zoals kentekencamera’s op straat is noodzakelijk om tot een goede handhaafoplossing te komen. Zonder deze samenwerking werkt digitale kentekenhandhaving niet. Om het maximale uit een sensor te halen, moeten we rekening kunnen houden met mogelijkheden en onmogelijkheden van een sensor. Dit houdt in dat bepaalde informatie die niet van een sensor kan komen, verrijkt moet worden in de handhaafsoftware of juist andersom.”
Zo is er maar één sensor nodig om op verschillende feiten te handhaven. Hiernaast zijn wij ook in staat om verschillende soorten sensoren in te zetten om een efficiënt handhaafsysteem te creëren. Denk hierbij aan een Smartphone, een kentekencamera en een scanauto die allen naast elkaar ingezet kunnen worden in één milieuzone.”
Door de vereenvoudiging die digitale kentekenhandhaving gemeenten biedt, ontstaat er ruimte op andere terreinen. Een BOA kan zich zo weer richten op zijn kern taken.
Alles bij de bron; MobiliteitsPlatform
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Surveillerende agenten kregen de melding dat een voertuig door een ANPR-camera (Automatic Number Plate Recognition) in Baarn was geregistreerd. Korte tijd later zagen zij het voertuig rijden en hielden de bestuurder staande. Deze gedroeg zich nerveus. Toen de agenten doorvroegen, stapte hij uit en zette het op een rennen. Onderweg gooide hij een plastic tas weg.
De agenten achtervolgden de man te voet en konden hem achterhalen. In de tas bleken circa honderd zakjes met harddrugs te zitten. De man werd daarop aangehouden.
Alles bij de bron; Beveiliging