Optimal Parking Control (OPC) werd door de gemeente Wetteren aangesteld om het parkeerbeleid te controleren en retributies uit te schrijven. Sinds de nieuwe concessie zet OPC ook een scanwagen in om nummerplaten te controleren en die gaat voor velen nogal driest te werk.
Dat vindt ook Frederic Vanden Poel, een zelfstandig ICT’er uit Wetteren die al meermaals onterecht op de bon werd geslingerd. “Naast het gedoe om me telkens te bewijzen dat ik in mijn recht ben, voel ik me gewoonweg koud gepakt in mijn privacy”, zegt Frederic. Hij verwijst ook naar het dossier met de ANPR camera’s op de trajectcontroles in Grimbergen die wegmoeten omdat ze de privacy teveel schenden.
Hij diende daarom een informatieverzoek in bij het GBA, de Gegevensbeschermingsautoriteit de opvolger van de voormalige Privacycommissie. Die geeft hem nu gelijk en er werd een bemiddelingstraject opgestart waarbij de gemeente Wetteren, als opdrachtgever van het parkeerbeleid, op het matje zal worden geroepen.
“In de eerste zes maanden van de nieuwe concessie werden meer dan 16.000 retributies uitgeschreven. Hiervoor moest OPC vele duizenden gegevens opvragen bij het DIV (Dienst Inschrijving Voertuigen) om de identiteit van de bestuurder of eigenaar van de wagen te achterhalen.
Bij de GBA zijn ze wel duidelijk over de vele raadplegingen. “Het spreekt voor zich dat het onnodig ophalen van persoonsgegevens uit overheidssystemen (DIV) wringt met het beginsel van gegevensminimalisering. Het opvragen van persoonsgegevens moet adequaat en relevant zijn en beperkt blijven tot wat nodig is voor het doel waarvoor ze worden verwerkt”, meldt Stephanie Deschynkel van de GBA.
Volgens Vanden Poel wringt het schoentje vooral bij de automatische scan van de OPC wagen met camera’s. “Die leveren te veel valse positieven op waardoor er telkens gegevens worden opgevraagd voor overtredingen die er achteraf geen blijken te zijn. Zelf heb ik het al vijfmaal meegemaakt en kunnen bewijzen aan de hand van foto’s. Maar als burger worden we telkens verplicht om ons gelijk te halen tegenover een computer. Dat kan alleen maar opgelost worden als OPC, net zoals in vele steden en gemeentes, opnieuw parkeerwachters op straat inzet die ook daadwerkelijk controleren of een retributie terecht is. Dan moeten er ook geen duizenden gegevens worden opgevraagd”, zegt Frederic.
OPC laat in een antwoord weten dat zij in dit dossier niet verantwoordelijk is voor het opvragen van de gegevens. Dat is de gemeente Wetteren als verwerkingsverantwoordelijke. OPC schrijft enkel de retributies uit op basis van de gegevens die zij krijgen.
“Men kan zich dus vragen stellen bij de doelmatigheid van een handhavingssysteem met te veel valse positieven. Al die valse hits moeten immers worden opgevolgd en dat vergt veel tijd en middelen, zowel voor OPC als voor de burger die zijn retributie moet contesteren”, besluit de Gegevensbeschermingsautoriteit. En intussen tuft de scanwagen verder langs parkerend Wetteren.
Alles bij de bron; HLN
De gemeente Grimbergen ligt zwaar onder vuur. De Vlaamse Toezichtcommissie (VCT) legde na onderzoek een verbod op voor het gebruik van ANPR-trajectcontroles in een tiental straten. “Verkeersveiligheid mag geen schaamlap zijn voor algemene surveillance of inkomstenverhoging”, klonk het scherp. Toch weigert de gemeente de camera’s weg te halen.
De bal ging aan het rollen na een klacht van een bezorgde inwoner van Grimbergen. Die stelde zich vragen bij het massale cameragebruik in zijn gemeente. Waar staan die ANPR-camera’s? Hoelang worden beelden bewaard? En waarvoor worden ze precies gebruikt? De antwoorden die de klager van het gemeentebestuur kreeg, waren volgens hem vaag en ontoereikend, waarop hij zich wendde tot de Vlaamse Toezichtcommissie. Die stelde na onderzoek vast dat Grimbergen te snel en op te grote schaal beroep doet op trajectcontroles, zonder voldoende onderbouwing of transparantie.
“Wij hebben Grimbergen opgelegd om transparanter te communiceren én het cameragebruik terug te schroeven”, zegt VTC-voorzitter Hans Graux aan HLN. “Ze mogen die ANPR-camera’s enkel blijven gebruiken als ze aantonen dat het gebruik proportioneel én wettelijk is.” En daar wringt het schoentje volgens de VTC net.
De commissie stelt dat de camera’s voor te veel doeleinden tegelijk dienen en te diep raken aan de privacy van burgers. Volgens Graux dreigt er een gevaarlijk precedent. “Als gemeenten zonder duidelijke limieten steeds meer en betere camera’s inzetten, evolueren we naar een samenleving waarin elk gedrag wordt geregistreerd. Dat is niet de bedoeling. Verkeersveiligheid mag geen schaamlap zijn voor algemene surveillance of inkomstenverhoging.”
Toch blijft het gemeentebestuur voorlopig gewoon boetes uitschrijven op basis van de camera’s, hoewel de VTC dat expliciet afraadt. “De uitspraak was een waarschuwing, geen verbod”, nuanceert Roosen. “We hebben ondertussen ook maatregelen genomen, zoals het blurren van personen op de beelden.”
Alles bij de bron; HLN
Op steeds meer plekken in Nederland rijden scanauto's. Ze nemen parkeerwachten veel werk uit handen. Met een auto kunnen zo'n 1200 kentekens per uur gecontroleerd worden. Dat betekent ook dat de boetes en daarmee inkomsten voor gemeenten de afgelopen jaren explosief zijn gestegen.
Sinds vorig jaar maakt Noordwijk volledig gebruik van de scanauto's van Parkeer.nl. Dit heeft geleid tot een hoog aantal parkeerboetes, waarvan een groot deel succesvol werd aangevochten. In totaal werden in 2024 zo'n 41.000 parkeerboetes opgelegd door deze auto's.
Het blijkt geen vlekkeloos systeem in totaal werd 9700 keer bezwaar gemaakt, een stuk meer dan in andere jaren. 7100 bezwaarmakers kregen gelijk en bij hen wordt de boete kwijtgescholden.
Ter vergelijking: in 2023, toen de scanauto een paar maanden dienst deed bij wijze van een proef, werden bijna 11.000 boetes uitgedeeld waarvan de helft door een scanauto. Destijds kwamen zo'n 2700 bezwaren binnen, waarvan 1912 gegrond werden geacht.
Vooral mensen die ondanks gebruik van een parkeerapp een boete op de mat zagen vallen, kregen vaak gelijk. De scanauto had dan vaak niet het juiste nummerbord te pakken. 2500 bezwaarmakers hoefden de boete niet te betalen na het laten zien van de bankafschriften.
Ook autoverhuurbedrijven kregen vaak onterecht een geldstraf. Daarnaast deelde een scanauto soms onterecht boetes uit terwijl er sprake was van laden en lossen, of omdat een parkeermeter niet werkte. De gemeente Noordwijk gaat onderzoek doen naar hoe het kan dat de scanauto er vaak naast zit.
Alles bij de bron; NOS
In Den Haag is maandag de allereerste van in totaal vijftig focusflitsers geplaatst. Deze flitsers moeten controleren of iemand een telefoon vasthoudt achter het stuur. De komende weken worden ze getest. Naar verwachting worden vanaf april de eerste boetes opgelegd. De boete voor autorijden met een telefoon in je hand bedraagt 430 euro.
Ook in Utrecht en Noord-Holland worden binnenkort flitsers geïnstalleerd. Daarna volgen de andere locaties. De flitsers zijn eenvoudig te verplaatsen, waardoor ze op verschillende plekken kunnen worden ingezet.
De focusflitser is een aanvulling op de al bestaande manieren om afleiding in de auto te detecteren. Zo heb je de touringcar, waarin agenten uit het raam kijken om auto's te controleren.
Ook heb je de MONOcam. Dat is een 'slimme' camera die bestuurders met een telefoon in de hand detecteert. Een MONOcam staat voor kortere tijd op een viaduct en heeft een politieagent nodig om te controleren of er een overtreding wordt begaan. De focusflitser staat voor langere tijd op één plek en heeft geen aanwezige agent nodig.
Alles bij de bron; NU
Burgemeesters zijn niet onder de indruk van de dreiging van de Vlaamse privacywaakhond om onnodige slimme camera’s uit te schakelen langs de wegen. “Veiligheid gaat boven privacy”, zegt onder de burgemeester van Bilzen.
De Europese verordening voor gegevensbescherming wordt in dit land op verschillende niveaus opgevolgd. Naast de federale Gegevensbeschermingautoriteit is er ook nog de Vlaamse Toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens (VTC).
Deze Vlaamse privacywaakhond heeft nu plots zijn tanden laten zien door naar de gemeenten een stevige instructie te sturen. Als gemeenten de verkeersproblemen willen aanpakken met ANPR-camera’s die nummerplaten herkennen en met trajectcontroles zonder dat dit nodig is, dan kan de VTC de verwerking van die gegevens stilleggen.
Vorig jaar hebben de gemeenten al een soortgelijke brief ontvangen waarin werd aangeklaagd dat ze te vaak eerst camera’s plaatsen en dan pas naar de wettelijke basis kijken. Deze keer is er ook een straf aan toegevoegd.
Het Agentschap Wegen en Verkeer valt onder diezelfde regeling en kan dus diezelfde vraag krijgen, zo is te horen in kringen van de Vlaamse Toezichtcommissie. Veel trajectcontroles staan namelijk op gewestwegen en die slimme camera’s zijn in handen van Wegen en Verkeer. Ook de federale politie heeft slimme camera’s, maar daarvoor is de Vlaamse toezichtcommissie niet bevoegd.
De VTC onderstreept dat ze niet tegen alle camera’s is, maar wel dat er eerst naar alternatieven moet worden gekeken zoals verkeersremmers, sensibilisering of ad-hoccontroles zonder camera’s.
Limburgse burgemeesters zijn niet onder de indruk van de instructie die de VTC naar hen stuurde, zo blijkt uit een rondvraag. “Privacy is belangrijk, maar verkeersveiligheid is dat nog meer. Die beelden worden trouwens alleen door de politie ingekeken en door de ambtenaar verantwoordelijk voor GAS (gemeentelijke administratieve sanctie, red.).”
De burgemeester van Genk, voelt zich ook niet aangesproken. “Eigenlijk wil de Vlaamse Toezichtcommissie gewoon zeggen: let op, je kan die camera’s niet voor alles gebruiken. Dat gevoel hadden we toch bij de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten”.
Maar navraag bij de Vlaamse Toezichtcommissie wijst uit dat de regels voor alle soorten camera’s gelden, dus ook de ‘domme camera’s’ die niet zelf iets herkennen. Al hebben ze dat in de gemeentehuizen duidelijk niet zo begrepen. “Wij hebben alleen maar verplaatsbare camera’s om het zwerfvuil aan glasbollen aan te pakken”, zegt de burgemeester van Pelt. “Die zijn niet slim. Ze werken trouwens vooral preventief. Tot nu toe hebben we nog maar één persoon kunnen betrappen, maar het zwerfvuil is wel gedaald.” Maar zelfs dat soort camera’s valt dus onder de privacyregels.
“Technologie is vandaag toch hét middel om in het verkeer of in gerechtelijke dossiers het verschil te maken”, vindt Marino Keulen (Open VLD), burgemeester in Lanaken. “Privacy is voor een liberaal een hoogstaand doel, maar in die slimme camera’s zie ik toch geen problemen.”
Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder zei eind november dat ze de wildgroei aan trajectcontroles wil aanpakken. Dat de publicatie van de instructie ongeveer samenviel met die aankondiging, is volgens de Vlaamse Toezichtcommissie louter toeval.
Alles bij de bron; HBVL [inloggen noodzakelijk]
De Vlaamse Toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens (VTC) vindt dat lokale besturen al te makkelijk naar slimme camera’s grijpen voor bijvoorbeeld trajectcontroles. Als ze zich niet aan de richtlijnen houden, dreigen steden en gemeenten de verwerking van de beelden stil te moeten leggen, waarschuwt de privacywaakhond.
De VTC spreekt die waarschuwing uit in een e-mail aan de bestuursploegen van alle Vlaamse steden en gemeenten, die vorige maand ook op de website van de instantie is verschenen.
De aanleiding is dubbel. Enerzijds heeft de privacywaakhond via de media gemerkt dat steeds meer lokale besturen ANPR-camera’s – die nummerplaten herkennen – inzetten voor trajectcontroles. Daarnaast ontving de toezichtcommissie het afgelopen jaar verschillende klachten over de inzet van slimme camera’s om snelheidsovertredingen vast te stellen of sluipverkeer te weren, en heeft ze die casussen van naderbij bekeken.
De analyse is niet mals. Omdat de camera’s beelden maken van het voertuig, de nummerplaat en mogelijk ook de inzittende(n), én zowel de locatie als het tijdstip bekend is, is de verwerking ervan ‘extreem invasief op privacyvlak’, vindt de VTC. Lokale besturen moeten zich om die reden altijd afvragen of de camera noodzakelijk is, en of alternatieven zoals verkeersdrempels geen oplossing kunnen bieden.
Daarnaast moet het doel van de ANPR-camera’s altijd ‘specifiek en duidelijk’ zijn. Toch stelt de toezichtcommissie vast dat de camera’s in eerste instantie voor bijvoorbeeld snelheidscontrole worden geplaatst, maar daarna ook voor andere doeleinden worden ingezet. Function creep, noemt de VTC dat: de doelstellingen worden altijd maar verder uitgebreid, zonder dat er een nieuwe afweging gebeurt.
Alles bij de bron; DataNews
Een politieagent uit Antwerpen is terecht ontslagen, vindt de Belgische Raad van State.
De agent kreeg een fietsvergoeding maar uit beelden van ANPR-camera’s werd duidelijk dat hij elke dag met de auto naar het werk ging. De fietsvergoeding, tien euro per dag, was dus onterecht toegekend, vond de korpsleiding.
Waarna de agent, die ook sjoemelde met zijn werktijden, werd ontslagen. Het ontslag werd aangevochten, zonder resultaat dus.
Bron; Cops-in-Cyberspace
Weggebruikers betalen per 7 december op de nieuwe A24/Blankenburgverbinding bij Rotterdam elektronische tol, ook wel e-TOL genoemd.
Ze kunnen zich vanaf nu aanmelden voor automatische tolbetaling. Voor degenen die dat liever niet doen, is er de optie om de tol voor of na elke rit zelf online te betalen. Deze snelweg verbindt de A20 bij Vlaardingen met de A15 bij Rozenburg.
De tol bedraagt €1,51 per rit voor auto’s, (elektrische) bestelauto’s en motorrijders, terwijl het voor vrachtauto’s en andere voertuigen €9,13 is.
In oktober start een campagne om weggebruikers in de regio Rotterdam te informeren over het betalen van tol.
Alles bij de bron; Dutch-IT-Channel
Vanaf 7 december gaat de nieuwe A24/Blankenburgverbinding bij Rotterdam open. Het wordt de eerste snelweg in Nederland waar weggebruikers elektronisch tol (E-tol) gaan betalen.
De nieuwe snelweg verbindt de A20 met de A15 en maakt gebruik van een innovatief tolheffingssysteem.
Camera’s boven de weg fotograferen de kentekens van voertuigen vanaf boven de weg.
Weggebruikers kunnen zich vanaf nu aanmelden om straks automatisch tol te betalen. Wie niet voor automatisch betalen kiest, kan ook voor of na elke rit zelf online tol betalen.
Nederland kent verder geen tolwegen. Wel moet voor enkele tunnels tol betaald worden.
Alles bij de bron; Telegraaf
Het college van de gemeente Alkmaar heeft eerder besloten de scanauto in te gaan zetten als handhavingsmiddel voor parkeren. Nadat bij een eerdere uitvoerige test een technisch probleem was geconstateerd, moest het gebruik van de scanauto worden uitgesteld.
Er is hard gewerkt om de scanauto zo snel als mogelijk in gebruik te nemen en dat is gelukt: de technische uitdagingen zijn verholpen. De handhaving op het parkeren met de scanauto als handhavingsmiddel zal daarom vanaf woensdag 18 september starten.
Alles bij de bron; BeatFM