De nieuwe privacyverordening in de Europese Unie moet consumenten meer recht op informatie en toestemming ter bescherming van hun privacy bieden, zodat ze betere keuzes kunnen maken. Volgens Moerel belemmert de maatregel big data-toepassingen waarbij een bedrijf zelfstandig gegevens verzamelt om ze te analyseren en te bekijken of er een nieuwe dienst of toepassing mogelijk is. ‘Voor de verzameling van die gegevens moet er onder de nieuwe verordening een wettelijke grondslag zijn. Dat betekent in de meeste gevallen dat burgers ‘geïnformeerde toestemming’ moeten geven. Maar hoe vraag je die als je nog niet weet waar je de data voor gaat gebruiken?’....

...In de Verenigde Staten zijn alleen bepaalde sectoren die met gevoelige gegevens werken gereguleerd. Als daarbuiten een roep om regulering onstaat, gebeurt dat alleen bij een misstand waardoor consumenten schade leiden (‘hard based’). ‘Dat lijkt de consument minder bescherming te bieden, maar in sommige gevallen is het tegendeel juist het geval’, zegt Moerel.

Alles bij de bron; Computable