Promovendum, een verzekeraar voor hoogopgeleiden, deed personen ineens een aanbieding voor een polis op de post. Hoe kan zoiets gebeuren?

Dat zit zo: Promovendum kocht een bestand met 1,4 miljoen adressen bij Cendris, een datamarketingbedrijf en dochteronderneming van Post NL. Cendris beheert het Nationaal Consumentenbestand, waarin miljoenen adressen zijn opgenomen, naast allerlei andere gekoppelde persoonsgegevens, zoals geboortedatum, geslacht en eventuele academische titel.

Cendris claimt op zijn website 7,3 miljoen consumenten in zijn bestand te hebben. 'Adressen, telefoonnummers, e-mailadressen, social media-nicknames, Cendris heeft ze of kan ze voor u regelen', staat er. Hoe Cendris aan die gegevens komt?...  'Deze bronnen zijn bedrijfsvertrouwelijk.'  antwoordt een woordvoerder.

Een belangrijke toevoer van adressen lijkt in elk geval de Verhuisservice van PostNL. Wie zich daarvoor aanmeldt en geen aparte privacyverklaring indient, geeft automatisch toestemming voor de doorverkoop van gegevens voor 'commerciële of charitatieve doeleinden', zo valt in de algemene voorwaarden van PostNL te lezen.

Leuk, die agressieve marketing, alleen wordt er wel een hoop woede opgewekt, blijkt na een rondgang op sociale media. Het is voor veel mensen toch even schrikken dat hun naam en adres zo makkelijk te achterhalen zijn voor bedrijven. 

Zeker als het ook nog eens op een weinig tactvolle manier gebeurt, waardoor er ook veel mensen worden aangeschreven die niet bepaald onder de doelgroep vallen. Want zelfs kleine kinderen en overleden mensen ontkwamen niet aan een brief.

Alles bij de bron; HPdeTijd & Volkskrant [Thnx-2-Niek]