Denkt u dat Google en Facebook veel over u weten? Er zijn bedrijven die de twee giganten doen verbleken. Zogenoemde data brokers (vrij vertaald datamakelaars) verzamelen en verkopen informatie over mensen. Van de hoeveelheid huisdieren in een gezin tot de hoeveelheid gekochte Elvis-spullen.

 De brokers verzamelen de openbare gegevens bij commerciële bedrijven (zoals internetwinkels) en de overheid. Ze verdienen er geld mee door de informatie door te verkopen. Aangezien ze de gegevens niet direct van consumenten krijgen, weten die vaak niet van het bestaan van de bedrijven.  De meeste data brokers hebben maar een klein aantal verschillende gegevens over mensen. Daarom wisselen ze onderling informatie uit om toch een compleet beeld van consumenten te krijgen. Die kunnen daardoor nauwelijks achterhalen hoe de brokers gegevens hebben bemachtigd.  

De Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) deed onderzoek naar negen grote data brokers, waaronder Acxiom en PeekYou. De bedrijven hebben gegevens over vrijwel iedere consument in de Verenigde Staten. Zo heeft een van de brokers informatie over 1,4 miljard internettransacties.

Volgens de FTC hoeft het helemaal geen probleem te zijn dat data brokers veel over mensen weten. Maar er zijn ook risico's zo vindt de FTC het onveilig dat de data brokers veel gegevens oneindig bewaren. Dat is voor marketeers onnodig, omdat het geen zin heeft verhuisde mensen post te sturen op hun oude adres. De verzameling gegevens kan wel voer zijn voor identiteitsdieven. Die kunnen een beeld krijgen van de gewoontes van mensen over een lange tijd. Dat beeld kunnen ze gebruiken om wachtwoorden te raden of beveiligingsvragen te beantwoorden.

In Nederland is ook een soort data broker actief. Communicatie Data Diensten Nederland (CDDN) vergelijkt iedere maand de databases van honderden aangesloten bedrijven om verschillen op te sporen. Het gaat om de namen, telefoonnummers, e-mailadressen en geboortedata van 12,2 miljoen volwassen Nederlanders, oftewel 98 procent. Als iemand bij een bedrijf opzettelijk geen nieuw adres heeft ingevuld na een verhuizing, kan CDDN dat achterhalen. De aangesloten bedrijven kunnen consumenten dan toch op de juiste plek bereiken.

Alles bij de bron; Trouw [via WelIngelichteKringen]