Crowdfundingpionier Pim Betist gaat in op het beheren en behandelen van consumentendata. De groeiende stroom aan online vergaarde klantgegevens, ook wel Big Data genoemd, vraagt volgens hem om een open en eerlijk beleid. Bedrijven moeten leren van crowdfunding en crowdsourcing.
Hoe kunnen bedrijven dan inspelen op de evidente kansen van Big Data, zonder de klant daarmee in het harnas te jagen? De antwoorden vinden we binnen drie gouden regels van crowdfunding en crowdsourcing:
1. De consument kiest op basis van mogen, niet moeten.
Ongevraagd persoonlijke informatie gebruiken om je aanbod te verbeteren voelt voor de consument vaak als een mes in de rug. Geef je de consument de optie om mee te doen aan een onderzoek, dan verandert dit de situatie ten gunste van zowel het bedrijf als de consument.
2. Geven en nemen
Deze gouden regel van geven en nemen is cruciaal met Big Data. Neem het financieel dagboek van ABN Amro. Daarin kan je in een oogopslag eigen uitgaven vergelijken met die van je peers. Interessante informatie, speciaal voor jou gemaakt door de crowd en ABN AMRO.
3. Volledige transparantie
Laat je klant weten waar hun gegevens voor worden gebruikt.
Alles bij de bron; sprout