We krijgen meerdere tips van mensen die veel geld zijn misgelopen door fouten in de Basisregistratie Personen (BRP, voorheen GBA: Gemeentelijke Basisadministratie) en het systeem van de Belastingdienst. Zijn dit incidenten of is er meer aan de hand? Die vraag stellen we ons elke keer als we tips binnen krijgen waarbij precies hetzelfde mis is gegaan.

Om er achter te komen of dit vaker speelt, nemen we voor ons onderzoek Digitaal Doolhofcontact op met sociaal-raadslieden. Eén van onze tipgevers heeft zich in de strijd tegen de fouten in de digitale systemen bij laten staan door een sociaal raadsman.‘Ik was niet de enige met dit probleem. Ze gaven daar aan dat dit vaker voor komt.’...

...een sociaal-raadsman uit Flevoland kent meerdere voorbeelden. Zoals een overleden oud-bewoner die ineens opduikt in de systemen van de Belastingdienst als een echtpaar huurtoeslag aanvraagt. Een opvallende uitleg volgde:

‘De Belastingdienst gaf als verklaring dat er op de achtergrond nog een database meedraaide, waardoor de oude bewoonster naar boven kwam.’

En het rechtzetten van deze fout is ingewikkeld, zo blijkt uit de mail van de raadsman: ‘Mensen hebben zelf van alles geprobeerd, dat lukte niet. We hebben toen een klacht ingediend, toen kwam de huurtoeslag wel.’ Wij zoeken uit wat hier precies mis gaat. Ligt het aan de Basisregistratie Personen of gaat er iets fout bij de Belastingdienst? En heeft de Belastingdienst inderdaad een tweede database die voor spookinformatie zorgt?

We zijn nog steeds op zoek naar voorbeelden. Kom jij ook in de problemen door de Basisregistratie Personen of door een andere overheidsdienst? Kan je het vakje dat op jou van toepassing is niet vinden op een website? Of heeft de overheid een digitale fout gemaakt en is het onmogelijk om dat recht te zetten? Laat het ons weten. Mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Alles bij de bron;  deMonitor