BMW krijgt blijkbaar nogal wat verzoekjes van bedrijven die geïnteresseerd zijn in de data die het verzamelt met zijn connected cars. Maar de Duitse autobakker weigert de gegevens door te verkopen. BMW bezwijkt niet voor de druk van technologie- en advertentiebedrijven. "Er zijn nogal wat mensen die zeggen: geef ons de data die jullie hebben verzameld, dan vertellen we wat u ermee kunt doen." Dat onthult BMW-verkoopleider Ian Robertson op de Detroit Motor Show.

Volgens Robertson neemt BMW privacy uiterst serieus. Hij geeft een voorbeeld van wat er kan gebeuren.

Naast de live informatie die het binnenkrijgt over locatie en rijsnelheid van een auto kan BMW bijvoorbeeld aan de hand van gewichtssensoren vertellen of er een kind in zit. "Meerdere bedrijven vragen ons om die data. Als de wagen al drie uur aan een stuk onderweg is, zal het kind honger hebben. En aan de hand van de navigatie kunnen we zien of er een McDonald’s in de buurt is…"

Ford daarintegen wil niet langer een autofabrikant alleen zijn. Het ziet zijn toekomst eerder als een modern technologiebedrijf dat het hele principe van vervoer wil verbeteren, met big data. Experimenten vinden niet toevallig plaats in opkomende markten als India en China, waar de middenklasse massaal auto’s aanschaft. Een paar van deze experimenten zijn opmerkelijk. Eentje ervan volgt de routes van een berijder over lange tijd, zodat uiteindelijk zijn verzekeringskosten omlaag kunnen worden gebracht.

Ook wordt nu al het rijgedrag van 200 vrijwillige Ford-medewerkers gemeten. “Deze informatie moet ons helpen te begrijpen hoe mensen bewegen en patronen tonen die de meeste klanten niet zien”, zegt Fields. De wagens van vandaag produceren al massa’s gegevens, volgens de Ford-topman meer dan 25 gigabyte per uur.

Alles bij de bron; ZDNet BMW & Ford