Dit jaar worden we in ieder geval van één plaag verlost: de third-party cookie. Google Chrome, de meest gebruikte webbrowser, stopt in 2022 met het gebruik van de techniek die online gedrag volgt en doorspeelt. 

Deze tracking-technologie maakte het gratis web groot en ongrijpbaar. Want aan de achterkant van de browser staat een surveillanceindustrie te stampen die draait op zeer persoonlijke data. Kijk maar eens terug in je browsegedrag (Control+H of Command+Y op een Mac) om te zien hoeveel je ongemerkt over jezelf verklapt.

Niemand gaat deze cookiewaarschuwingen missen. Maar voordat we Google op onze blote knieën danken: concurrerende browsers als Safari en Firefox waren al begonnen met het weren van third-party cookies, net als de advertentieblokkers...

...Google volgt gebruikers via het web straks met een nieuwe technologie, Federated Learning of Cohorts of FLoC. Die gooit het surfgedrag op één hoop met de voorkeuren van een groep anderen en houdt persoonlijke informatie op je eigen computer. Adverteerders kunnen de eigenschappen van zo’n ‘cohort’ gebruiken om advertenties op maat te serveren – die leveren meer geld op. 

Privacyorganisatie EFF is er niet gerust op. Een ondoorzichtig algoritme combineert eigenschappen van de cohorten. Al blijf je anoniem, je kunt ingedeeld worden op een manier die je niet aanstaat – bijvoorbeeld naar inkomen, geestelijke gezondheid, leeftijd of geslacht.

Googles privacystrategie bestendigt de macht van de grote spelers die al veel van hun bezoekers en klanten weten – Google voorop. De speelruimte voor concurrenten wordt kleiner. De Europese advertentiebranche reageert dan ook zuinigjes op Googles ‘privacy-first web’ en wil individuele tracking niet met het badwater weggooien. „We willen een innovatieve, dynamische toekomst voor digitale advertenties, waar uitgevers en consumenten keuze hebben uit een breed aanbod van methodes en leveranciers.”

Knappe concurrent die met zijn advertentie om Google heen komt. Google controleert grote delen van de complexe advertentietechnologie en heeft met webbrowser Chrome een marktaandeel van 66 procent in handen.

Alles bij de bron; NRC