Lijkt het ouderwets dat de VVD een folder door je brievenbus gooit, of de PvdA flyers uitdeelt op een marktplein? Grote kans dat achter de schermen een slimme campagne draait, waardoor zij exact weten wie u bent, wat u bezig houdt én: op welke partij u wilt stemmen.

"Wij weten namelijk zo'n beetje alles over kiezers: stemgedrag, inkomen, gezinssamenstelling, leeftijd, huur- of koopwoning, en ga zo maar door", zegt Frank van Dalen, voorzitter van de Stichting Politieke Academie. Politieke partijen en overheidsorganen kunnen bij de stichting aankloppen voor een uitgebreide analyse en bijbehorend communicatieplan. Waar zit de achterban, wie zijn dat, wat beweegt ze en waar zitten de directe concurrenten?

Totale kosten voor zo'n analyse: 1.500 euro. En politieke partijen willen een dergelijk onderzoek steeds vaker laten uitvoeren, volgens Van Dalen. De Politieke Academie wil niet bekendmaken welke partijen gebruik maken van hun gegevens. "Denk niet aan D66, GroenLinks of CDA, maar aan regionale clubs zoals GroenLinks Gelderland of CDA Alkmaar." De Politieke Academie bekijkt gegevens op zescijferig postcodeniveau. Als je praat over 450.000 postcodes, dan kun je al veel beter inzoomen op individuele huishoudens.

Alles bij de bron; NU