Volgens Roland van Zetten, voormalig HEMA topman, lijden retailers aan verzamelwoede als het gaat om data. ‘Klanten moeten die data eigenlijk zelf ownen en soms uitlenen voor geld.’ 

Vergeleken met andere landen, waaronder met name China, komt technologisch gedreven personalisatie nog maar weinig voor in Nederland retailland. Volgens Van Zetten zijn Hollanders echter best te porren voor gerichte informatie en persoonlijke deals op bijvoorbeeld hun smartphones.

Voor hun vertrouwen zou het goed zijn als consumenten zelf eigenaar van hun gegevens blijven, schetste hij, terwijl ze nu geen winkel of webwinkel kunnen betreden zonder dat ernaar wordt gehengeld. ‘Ik geloof dat het ook die kant op zal gaan. Dat klanten hun gegevens niet afstaan, maar er alleen tijdelijk toegang toe geven', waarmee ze zich direct ontvankelijk verklaren voor aanbiedingen. 

Van Zetten voorziet dat consumenten straks direct of indirect betaald krijgen voor de profieltoegang. ‘Bijvoorbeeld korting op een kledingstuk als ze hun exacte maatcombinaties kenbaar maken.’ Zo blijft de klant aan zet en wordt hijzelf beloond voor de inzage die hij biedt.

Alles bij de bron; Twinkle