De handel in persoonlijke data op de digitale advertentiemarkt is uitgegroeid tot een miljardenindustrie. Intieme gegevens – zoals iemands seksuele voorkeur of medische situatie – gaan in een oogwenk de wereld over en belanden bij de hoogste bieder: van inlichtingendienst tot particulier. Dat maakt ons kwetsbaar voor spionage en chantage en kan verstrekkende gevolgen hebben.

  • Experts waarschuwen dat realtime bieden (RTB) op online advertentieruimte maakt ons kwetsbaar voor spionage. 

  • Telkens als je een website of app bezoekt, wordt intieme data van je verzameld en gebundeld met data die eerder over je is opgeslagen. Zo wordt een profiel van je opgebouwd, gebaseerd op je verlangens, voorkeuren, de plaatsen waar je geweest bent en je browse-geschiedenis. 

  • Om de advertentieruimte op je scherm te vullen, gaat je profiel via een geautomatiseerd veilingsysteem naar onder meer adverteerders en datahandelaren over de hele wereld. 

  • Jouw aandacht wordt in milliseconden verkocht aan de hoogste bieder, in een miljardenindustrie waarop nauwelijks toezicht bestaat.

  • Omdat niemand weet bij wie de gegevens terechtkomen of wat ermee gebeurt, spreken privacy-experts van het ‘grootste datalek ooit’. 

Alles bij de bron; FollowTheMoney [registratie noodzakelijk voor lezen volledige artikel]