Bijna de helft van alle verzekeraars (46%) maakt onvoldoende gebruik van big data om de klantervaring te verbeteren. Slechts één op de tien (12%) verzekeraars stelt noemt klantervaring een prioriteit als het gaat om big data. Dit ondanks dat de klanttevredenheid in de sector zeer laag is.
Dit blijkt uit het onderzoek ‘Fixing the Insurance Industry: How Big Data can Transform Customer Satisfaction’ van Capgemini Consulting. Een eerder onderzoek van Capgemini uit 2014 wijst uit dat slechts een derde (29%) van de klanten van verzekeraars wereldwijd tevreden is met de dienstverlening die wordt geleverd.
Met het oog op de lage klanttevredenheid in de verzekeringssector noemt Capgemini Consulting het in het nieuwe rapport verbazingwekkend dat big data nauwelijks wordt ingezet om de klanttevredenheid te vergroten. Big data wordt vooral gebruikt om fraude te bestrijden, de winstgevendheid te vergroten en het toekomstige gedrag van klanten te kunnen voorspellen.
Alles bij de bron; ExecutivePPL