Bedrijven zoals Google, Amazon, Intel en AT&T doen flinke investeringen in technologie waarmee hun gebruikers nauwkeurig kunnen worden gevolgd. De markt die zich richt op het verkopen van locatiegegevens is namelijk naar schatting 12 miljard dollar waard. 

Veel smartphone-apps verzamelen, zonder dat de gebruiker het weet, de locatiegegevens van gebruikers. Dit gebeurt via gps of door IP-lokalisatie. Aan de hand van deze gegevens kunnen adverteerders meer gerichte reclames verkopen of hun doelgroep beter leren kennen. 

Uit onderzoek van het journalistieke platform The Markup blijkt dat in 2019 veel gevoelige data is verzameld door datahandelaren via apps voor moslims. En in 2021 kwam aan het licht dat de app Life360 een datagoudmijn was voor X-Mode/Outlogic. Met de app kunnen ouders hun kinderen via gps volgen.

Deze gevoelige informatie wordt ook gekocht door overheden. Zo kocht het Amerikaanse leger de locatiegegevens van moslims wereldwijd, die op het eerste gezicht een doodnormale app gebruikten om te kunnen bidden. 

X-Mode was gespecialiseerd in het verzamelen en verkopen van persoonsgegevens, verzameld via smartphone-apps. Later veranderde het zijn naam in Outlogic en breidde het bedrijf zijn database uit naar 1,6 miljard personen in 44 landen. Outlogic zegt zelf dat ze informatie hebben over zeker 25 procent van de volwassen Amerikaanse bevolking.

Vorig jaar nog kwam het nieuws naar buiten dat een homoseksuele Amerikaanse priester zijn ontslag heeft ingediend nadat zijn seksuele voorkeur via de locatiegegevens op zijn telefoon was onthuld. Het toont aan hoe gevoelig de gegevens zijn.

Alles bij de bron; BusinessAM