Telenet gaat gepersonaliseerde reclame tonen en wil daarom meer over jou weten. Je kan gegevens delen met de operator op vier instelbare niveaus. ZDNet ontleedt wat dat precies betekent.

Niveau 1: Algemeen

Dit is het meest beperkende niveau voor de provider. Kies je voor niveau 1, dan kan Telenet enkel aan de slag met basisgegevens. Onder basisgedrag verstaat de provider zaken zoals je adres en de diensten waarvoor je klant bent. Die data zet Telenet uitsluitend in voor eigen communicatie over nieuwe producten of promoties. Andere persoonsgegevens blijven privé en zelfs je verbruik speelt niet mee. 

Niveau 2: Gericht

Op niveau twee komt je kijkgedrag in het spel. Daaronder verstaat Telenet het monitoren van je voorkeur, zoals de films die je huurt of de zenders die je vaak bekijkt. Je krijgt via de Digibox kijksuggesties op basis van die voorkeuren en Telenet kan je e-mails sturen om je attent te maken op nieuwe series of films die binnenkort verschijnen en bij je voorkeuren lijken te passen. Ook hier worden de gegevens enkel voor Telenet-communicatie gebruikt, al neemt die communicatie ook de vorm aan van suggesties voor content via de Digibox. Opnieuw is er dus geen sprake van gepersonaliseerde reclame.

Niveau 3: Persoonlijk

Dit ziet Telenet voortaan als het standaardniveau. Op niveau 3 gaat Telenet aan de slag met dezelfde gegevens als in niveau 2. Zowel de basisgegevens als je persoonlijke voorkeuren spelen dus een rol. Het verschil met het vorige niveau is dat Telenet je hier wel gepersonaliseerde tv-reclame gaat voorschotelen. De gegevens worden dus niet enkel voor Telenet-communicatie ingezet. Doe je absoluut niets, dan krijg je dergelijke reclame binnenkort automatisch te zien.

Niveau 4: Uniek

Niveau 4 is voor de absolute liefhebbers. Telenet zal ook je internetgebruik meenemen in de selectie van advertenties. Dat wil zeggen dat de provider weet naar waar je surft, en die informatie ook gebruikt om reclame op jouw interesses af te stemmen. Ben je bijvoorbeeld online op zoek naar een nieuwe wagen, dan hoef je niet te schrikken van een explosie aan autoreclame op je tv-scherm. Telenet benadrukt wel dat het gevoelige content automatisch weert uit je profiel. Wie voor niveau 3 of 4 kiest, hoeft dus niet te vrezen voor reclame voor seksspeelgoed na het nieuws van zeven uur, zelfs wanneer je kijkgedrag uitwijst dat je wel degelijk geïnteresseerd bent in dergelijke producten. Via Mijn Telenet of langs de telefoon kan je wel te allen tijde wisselen van privacyniveau.

Tot slot merken we nog op dat Telenet de vergaarde informatie niet aan derden doorgeeft. Op niveau 3 en 4 krijg je weliswaar gepersonaliseerde reclame te zien, maar de aanbieder van die reclame mikt op profielen die Telenet dan selecteert. Jouw info gaat dus niet rechtstreeks naar derden en die kunnen je evenmin contacteren op basis van wat je met Telenet hebt gedeeld. Andersom koopt de provider wel gegevens in bij Bisnode. Dat bedrijf heeft informatie in zijn bezit die je vrijwillig vrijgaf via marktonderzoeken en enquêtes.

Alles bij de bron; ZDNet