Dit weekend zit half Nederland achter Netflix om het derde seizoen van House of Cards te bingewatchen. Dat zijn veel mensen met dezelfde smaak. Niet gek, de serie is een megasucces. En hoe komt dat? Netflix wist heel goed wat het deed...

...Data is big business. Netflix registreert alles wat te maken heeft met het kijkgedrag. Van zo’n 57 miljoen gebruikers wereldwijd worden alle gebruikersgegevens geanalyseerd. Als je pauzeert, terugspoelt, verveeld allerlei films opstart – zonder dat je het merkt, worden al die gegevens opgeslagen. Product-innovator Todd Yellin: ‘Vanaf dat iemand zich registreert bij Netflix, bezitten wij de hele kijkervaring. We kruipen onder de motorkap en laten algoritmes los op alle gegevens die bij ons binnenkomen. Zo leren we onze gebruikers kennen. Daardoor is Netflix in staat accurate suggesties te doen in het persoonlijke profiel.

Feit is dat zonder dat u het door heeft, miljoenen gegevens worden opgeslagen. Zelfs wanneer u verveeld pauzeert of enthousiast terugspoelt. Het komt allemaal in de grote databank. Dus de volgende keer dat u een welbepaalde scène aandachtig herbekijkt, hoeft u niet te schrikken wanneer Netflix bij de volgende opstart een of andere pittige film voorstelt.

Alles bij de bron; WelingelichteKringen & deMorgen