De Consumentenbond start een meldpunt voor data-discriminatie. Dat moet inzicht geven in hoeverre consumenten de dupe zijn van de manier waarop bedrijven gegevens analyseren over de kredietwaardigheid van klanten. Volgens de bond zijn die analyses vaak verouderd en ondoorzichtig. De organisatie wil de omvang van data-discriminatie in kaart brengen en de werkwijzen van bedrijven blootleggen.

De belangenorganisatie schrijft: 'Kredietinformatiebureaus zoals EDR, Experian en Focum verzamelen allerlei informatie over consumenten en maken op basis daarvan een kredietscore voor andere bedrijven. Webwinkels, telecomaanbieders of energieleveranciers kunnen die registraties dan ook nog koppelen aan eigen gegevens, zoals de bestelhistorie. Soms weigeren ze klanten of laten ze klanten vooraf betalen op basis van de verzamelde informatie, terwijl de registraties van kredietinformatiebureaus nogal eens verouderd of onjuist blijken te zijn.'

De bond noemt cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) waaruit blijkt dat 1 op de 5 bedrijven analyses uitvoert op big data. Volgens de belangenorganisatie moeten consumenten fouten in registraties over kredietwaardigheid zelf rechtzetten en hebben consumenten geen zicht op de gegevens die bedrijven over hen verzamelen. 'Als ze duidelijkheid willen, worden ze bovendien vaak van het kastje naar de muur gestuurd.'

Alles bij de bron; Computable