Technologiebedrijven zoals Apple, Google en Facebook verzamelen op grote schaal gegevens over gebruikers, waardoor enorme datasets ontstaan die ook wel ‘big data’ worden genoemd. Dit geeft bedrijven de mogelijkheid interessante verbanden en informatie te verzamelen over uiteenlopende onderwerpen, maar brengt ook privacyrisico’s met zich mee. Zo wees eerder onderzoek van het MIT al uit dat het verrassend eenvoudig is geanonimiseerde creditcardtransacties terug te leiden naar individuen. 

Apple wil dit voorkomen en kondigt daarom aan in de komende versie van haar mobiele besturingssysteem iOS een technologie in te bouwen die verzamelde data automatisch volledig anonimiseert. De techniek die Apple inzet is niet nieuw en werd tien jaar geleden ontwikkeld om databases te anonimiseren. De techniek wordt ook wel ‘differential privacy’ genoemd en voegt ruis toe aan gegevens die over gebruikers worden verzameld. Deze ruis voorkomt dat gebruikers individuen kunnen vinden in een database, maar zorgt dat patronen in de data behouden blijven. Dit maakt het voor bedrijven mogelijk interessante informatie uit de databases te destilleren, zonder dat de privacy van gebruikers hiermee in gevaar wordt gebracht. 

Apple is niet het eerste bedrijf dat een dergelijke techniek inzet, Google maakte in 2014 de broncode openbaar van RAPPOR, een systeem dat het bedrijf gebruikt om data die via de webbrowser Google Chrome wordt verzameld over gebruikers te anonimiseren. In tegenstelling tot Google maakt Apple de broncode van zijn technologie niet openbaar, wat het voor onafhankelijke ontwikkelaars onmogelijk maakt de werking van de technologie te controleren.

Alles bij de bron; ExecPPl