Albert Heijn gaat persoonlijke boodschappenlijstjes voor klanten maken, gebaseerd op eerder aankoopgedrag. Het gaat voorlopig alleen om boodschappenlijstjes voor het doen van online boodschappen.

De boodschappenlijstjes worden met behulp van machine learning samengesteld op basis van wat klanten kopen en hoe vaak. Appels kunnen bijvoorbeeld elke week op het lijstje staan, terwijl vuilniszakken misschien maar eens in de maand gekocht worden. Nadat het boodschappenlijstje is gegenereerd moeten klanten die controleren en eventueel producten wegstrepen of toevoegen.

Na een testfase waarin meer dan 2.000 klanten het persoonlijke boodschappenlijstje hebben getest, zoekt Albert Heijn nu 65.000 klanten met een geregistreerde bonuskaart om van de dienst gebruik te maken. Het gaat hierbij om klanten die al regelmatig online boodschappen doen. In 2018 wil Albert Heijn alle klanten met een geregistreerde bonuskaart van persoonlijke boodschappenlijstjes voorzien, zowel in de winkel, in de app als online.

Alles bij de bron; Security