Nu weten we inmiddels wel dat apps vaak data over ons verzamelen en die minimaal gebruiken om hun eigen dienstverlening te verbeteren. In het ergste geval verkopen ze onze gegevens door voor winst, en dan gaan er meer partijen mee aan de haal. Als je dat niet ziet zitten, dan kun je een hoop applicaties niet gebruiken. Dit artikel licht drie grote boosdoeners uit.
Het vervelende aan dit soort praktijken is dat je het van tevoren soms niet weet. Weinig bedrijven zijn echt transparant over wat ze met verzamelde data doen, waardoor je dus nooit echt goed kunt inschatten wat er met jouw gegevens gebeurt. Nu zijn er mensen die hier geen zak om geven, maar als je dat wel doet, dan is het handig om te weten welke apps je moet vermijden. Die van Google, TikTok en Meta, om maar wat extremen te noemen, en de onderstaande apps.
Duolingo
De onschuldig ogende app waarmee je op speelse wijze andere talen kunt leren. Niet alleen verzamelt en deelt Duolingo ongelooflijk veel data, ook geeft het bedrijf die door aan onder meer OpenAI (de toko achter ChatGPT). Toegegeven, in het privacybeleid staat aangegeven dat je als gebruiker geen persoonlijke informatie moet achterlaten, maar toch. Dit is behoorlijk schadelijk voor je merk, helemaal als de anti-AI-beweging je in het vizier heeft.
Spotify
Spotify een goed voorbeeld van een app die eigenlijk veel meer over je weet dan je wellicht zou willen. Het systeem houdt heel nauwkeurig bij waar je naar luistert, hoe lang je ergens naar luistert en zelfs op welke momenten van de dag je dat doet. Dat doet de muziekstreamingdienst niet alleen zodat die aan het einde van het jaar de Spotify Wrapped-lijst voor je kan maken.
De dienst wil namelijk allerlei dingen over jou vastleggen. Denk dan aan je humeur, routines en gedrag. Nu verzamelen meer muziekdiensten je gegevens voor aanbevelingen, maar uit onderzoek blijkt dus dat Spotify de grootste boosdoener is.
LinkedIn
Tot slot brengen we LinkedIn nog even onder de aandacht. Dit is een sociaal medium voor zakelijke lui, waar je ook terecht kunt voor het zoeken naar een nieuwe job. Het is dan handig als je wat persoonlijke gegevens achterlaat, zoals je werkervaring, , opleidingen, contactgegevens en je woonplaats, zodat het netwerk zijn werk kan doen en je banen en interessante mensen kan voorschotelen. Al die gegevens gaan in een grote bak, die de app vervolgens gebruikt voor verschillende doeleinden.
Nu zal het niet voor iedereen een optie zijn bepaalde apps te verwijderen. Soms zit je te diep in een ecosysteem, dat het wel heel veel pijn doet om ergens van af te komen. En anders heb je ergens al jaren een abonnement op, of ben je gewoon op zoek naar specifieke informatie of kansen. Dat begrijpen we. Maar met dit soort artikelen proberen we toch mee te geven dat je data waardevol is en dat je die niet zomaar moet afstaan. Voor meer informatie over datahongerige apps raden we aan het onderzoek van Nsoft eens goed door te nemen.
Alles bij de bron; AndroidWorld