Klantdata in Google Analytics bevat regelmatig persoonlijke en privacygevoelige informatie. Wat is PII (persoonlijk identificeerbare informatie) en waarom is het belangrijk?

Persoonlijk identificeerbare informatie is informatie die gebruikt zou kunnen worden om een individu te traceren of te bereiken. Voorbeelden van PII zijn:

  • E-mailadressen
  • Voornamen, achternamen en gebruikersnamen
  • Adresgegevens en postcodes
  • Telefoonnummers
  • Burgerservicenummers
  • GPS coördinaten

Google heeft in haar gebruiksvoorwaarden aangegeven dat het verboden is om deze persoonlijk identificeerbare informatie in Google Analytics op te slaan. Als dit toch (vaak onbewust) wordt opgeslagen, riskeer je een waarschuwing of andere maatregelen vanuit Google. Daarnaast, afhankelijk van de locatie van je website, kunnen er lokale, nationale en continentale wetgevingen zijn waardoor er specifieke regels gelden rondom het opslaan van persoonsgegevens. In Europa is de GDPR/AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) daar het meest bekende voorbeeld van. Met de aanwezigheid van persoonsgegevens in Google Analytics riskeer je op dat gebied zelfs een boete.

Er zijn verschillende paden waarmee persoonsgegevens in Google Analytics terecht komen. De meest voorkomende zijn:

  • Je hebt ingesteld dat je zoektermen wil meten. Een gebruiker vult vervolgens zijn of haar gegevens in in de zoekbalk. Dit wordt dan doorgestuurd naar Google Analytics (het zal je verbazen hoeveel bezoekers hun e-mailadres invullen in de zoekbalk omdat dit wordt verward met de functie om in te loggen).
  • Je hebt ingesteld dat je ingevulde formulieren met een foutmelding wil meten: de persoonsgegevens van de gebruiker komen zo in Google Analytics terecht.
  • De gegevens worden meegestuurd in de URL-parameters om een functionele reden. Bijvoorbeeld bij een nieuwsbrief en/of een doorverwijzing op de website.
  • De data is handmatig geïmporteerd in Google Analytics.

Wat kun je doen met de persoonlijke data die al in Google Analytics terecht is gekomen? Google biedt twee oplossingen om deze data achteraf te verwijderen.

  1. Data Deletion Request: met deze functionaliteit binnen Google Analytics kun je een verzoek indienen bij Google. Je kiest een tijdsperiode en je geeft aan in welke dimensie de persoonsgegevens terecht zijn komen. Wees ervan bewust dat Google dan wel alle data van die dimensie binnen die tijdsperiode verwijdert! Als bijvoorbeeld slechts een heel klein percentage van je pagina’s een e-mailadres bevat, dan wordt alle data rondom paginaweergaven verwijderd! Dit is dus een belangrijke maar moeilijke afweging. Meer informatie over deze functionaliteit kun je hier lezen.
  2. User Deletion API: Google heeft een manier ontwikkeld waarmee je specifieke bezoekers (op basis van hun ClientID) kunt verwijderen uit Google Analytics. Met deze functionaliteit kun je alleen de specifieke bezoekers waarvan persoonlijke data is opgeslagen verwijderen. Deze oplossing heeft daarmee minder impact dan de Data Deletion Request, maar alsnog zul je data missen. Meer informatie over deze oplossing vind je hier.

Alles bij de bron; Emerce


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha