Google heeft in november 2019 aangekondigd Fitbit te willen overnemen. Met de overname betreedt Google de markt voor smartwatches en fitnesstrackers. Daarmee gaat het bedrijf de concurrentie aan met onder meer Samsung, Apple, Garmin en Xiaomi.

Maar er spelen vragen over wat deze overname betekent voor de gezondheidsdata van Fitbit-gebruikers. De Europese Commissie (EC) is daarom een officieel onderzoek gestart

Met de gezondheidsdata van Fitbit-apparaten krijgt Google volgens de EC een belangrijk voordeel op de markt voor online advertenties. Google heeft op dit gebied al een dominantie marktpositie en als Google gezondheidsdata zou inzetten voor het personaliseren van advertenties, zou het voor concurrerende bedrijven nog moeilijker worden om een vergelijkbare advertentiedienst aan te bieden. Dan kunnen zij bijna niet meer opboksen tegen Google....

...Google beloofde rond de bekendmaking van de overname al geen gezondheidsdata te gebruiken voor Google-advertenties. Volgens Google gaat de overname "om apparaten, niet om data".

In augustus zette het bedrijf de belofte kracht bij door te zeggen bereid te zijn tot juridisch bindende afspraken hierover: "We hebben vanaf het begin duidelijk gemaakt dat we de gezondheidsdata van Fitbit-gebruikers niet inzetten voor Google-advertenties. We hebben recent geopperd een juridisch bindende toezegging aan de Europese Commissie te doen over het gebruik van Fitbit-data."

Alles bij de bron; NU

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha