Verzekeraars hopen door data persoonlijkere producten te kunnen aanbieden aan klanten. Experts waarschuwen voor discriminatie en uitsluiting. Wordt de grondslag van verzekeringen, solidariteit, uitgehold?

Een nieuwe woning, maar geen schadeverzekering omdat het huis in de Rotterdamse wijk Feijenoord staat, of een hogere autopremie voor mannen dan voor vrouwen. In de laatste tien jaar zorgde zulk onderscheid van verzekeraars voor ophef en rechtszaken.

Terwijl het destijds om grofmazige data ging, heeft de verzekeringssector nu een groeiende berg persoonlijke gegevens beschikbaar om verzekeringspremies op af te stemmen. Verzekeraars hopen met behulp van big data en kunstmatige intelligentie klanten persoonlijke producten aan te kunnen bieden, fraude tegen te gaan, en schade sneller af te handelen. En ook nu zijn er weer zorgen over discriminatie en privacyschending.

Het Verbond van Verzekeraars publiceerde daarom vorige maand een ethisch kader, dat ervoor moet zorgen dat verzekeraars data op een verantwoorde manier gebruiken, nu er steeds meer van beschikbaar zijn.

Alles bij de bron; FD [gratis registratie noodzakelijk]


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha