Niet de nieuwste creaties van topchefs en voedselhypes, maar big data gaat op uw bord belanden, schrijft onder meer de Rabobank in een recent rapport.

Chef Watson, ontwikkeld door het IT-bedrijf IBM, is geen normale chef, het is een computer die op basis van duizenden recepten, informatie over eetgewoontes en kenmerken van ingrediënten die vaak worden gecombineerd, gerechten creëert. Niet dat deze kok geen fouten maakt. Het systeem is zelflerend en vraagt daarom de gebruikers om feedback.

Het project van IBM is een van de vele voorbeelden van hoe big data onze eetgewoontes kan veranderen. Het idee is dat grote hoeveelheden gegevens zo worden geanalyseerd dat nieuwe en onverwachte patronen aan de oppervlakte komen. De potentie daarvan voor de voedselindustrie is groot, concludeerde zowel ABN Amro als de Rabobank recent in een rapport over het onderwerp. Zeker nu ook de voedselketen steeds meer gedigitaliseerd wordt - denk aan de boer die zijn akker vol sensoren heeft staan tot de klantenkaart in de supermarkt die het koopgedrag nauwkeurig bijhoudt. 

Zo analyseert het Amerikaanse project Food Genius online duizenden menukaarten van restaurants om te ontdekken welke gerechten populair zijn. Welke combinaties van ingrediënten doen het goed? Voor een vergelijkbaar project analyseerden de websites Wired en FoodNetwork online commentaren. In al die online reacties op sociale media en op foodwebsites die we als consumenten achterlaten, zit sowieso een schat aan informatie. Ook voor supermarkten, die daardoor weten wat de laatste trends zijn.

In Nederland komt Albert Heijn nog het dichtste in de buurt van de inzet van big data. Sinds twee jaar geleden de nieuwe bonuskaart werd ingevoerd, kunnen klanten die dat willen er hun persoonlijke informatie aan koppelen. In ruil daarvoor krijgen ze gerichte aanbiedingen. Dergelijke analyses zijn nog redelijk simpel. Interessanter wordt het al als de supermarkt op basis van wat je koopt, probeert te voorspellen welke producten je óók aantrekkelijk zult vinden, misschien wel zonder het zelf nog te beseffen. Dat doen ze door patronen te herkennen in het aankoopgedrag van een heleboel mensen die op elkaar lijken. Koopt de groep waar jij toe behoort - een jong gezin met katten bijvoorbeeld - vaak bepaalde producten, dan ben jij er misschien ook wel in geïnteresseerd.

Op die manier beïnvloedt Albert Heijn dus misschien wel uw boodschappenlijst. Als het aan de supermarkt ligt gaat dat in de toekomst nog een stukje verder. Want wat als we die grote berg aan gegevens kunnen inzetten om de consument gezonder te laten eten?

Wynand Alkema, big data specialist bij Nizo, merkt dat de voedselindustrie de potentie van big data-analyses steeds meer inziet. Dat komt ook doordat de benodigde gegevens inmiddels in de hele voedselketen op grote schaal voor handen zijn. "Als je naar de mogelijkheden kijkt, dan kan big data ons voedsel flink veranderen", zegt Alkema. "Zo wordt er al onderzoek gedaan naar gepersonaliseerd voedsel. Dat is het idee dat je op basis van kenmerken in je DNA kunt zeggen dat jij prima vette kaas kunt eten, maar ik beter niet."

Het is wel de vraag of alles wat mogelijk is ook ooit wordt toegepast, er zijn nog genoeg losse eindjes voordat data-analyses echt de wereld van ons voedsel op z'n kop gaat zetten, zegt Alkema. Zo wordt er op dit moment meer data geproduceerd dan bedrijven kunnen behappen. De gegevens slaan ze wel op, maar wat moet je er vervolgens mee doen? Ook ABN Amro concludeert in het rapport 'Voedsel wordt bits en bytes' dat er eerst nog een flinke investering nodig is voordat big data werkelijk zorgt voor een efficiëntere of beter op de wensen van de consument aansluitende industrie.

En dan nog blijft de vraag: hoeveel willen consumenten eigenlijk prijsgeven over het eten dat ze in hun mond stoppen of over smaak? Willen we dat de supermarkt of de producent ons met zachte hand richting de gezonde producten duwt, of willen we vooral zelf blijven bepalen dat die vette worst gewoon in de winkelwagen verdwijnt?

Alles bij de bron; Trouw



Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha