Met boetes tot vier procent van de wereldwijde omzet is privacy compliance inmiddels een serieus bedrijfsrisico geworden. Een goede ontwikkeling, volgens Diana Janssen, directeur van brancheorganisatie DDMA. “Dit zorgt ervoor dat er op het hoogste niveau in organisaties over belangrijke thema’s als data en privacy wordt gesproken.”...

...De DDMA-directeur juicht deze ontwikkeling toe: “Door mobile, social en het Internet of Things is er een spectaculaire groei van digitale gegevens ontstaan. Alles wat consumenten doen levert data op en dit zorgt voor compleet nieuwe, vaak datagedreven businessmodellen en grote economische kansen voor bedrijven. Met zoveel consumentengegevens in omloop is privacybescherming belangrijker dan ooit. Daarom heeft elke organisatie een gedegen datastrategie nodig waarover op het hoogste niveau wordt gesproken en ik zie gelukkig dat dit steeds vaker gebeurt.”

Janssen stimuleert bedrijven een stap verder te gaan dan enkel te kijken naar de overheid en de wetgeving. De DDMA-directeur pleit ervoor dat organisaties actief aan de slag gaan met een datapropositie voor consumenten. “Mensen hebben het recht te weten wat bedrijven met hun gegevens doen en hoe zij zelf invloed uit kunnen oefenen op dit proces. Een leesbaar privacystatement is niet langer genoeg, je moet de consument echt laten zien waarom het in zijn voordeel is dat jij zijn data gebruikt. Het tonen van die toegevoegde waarde is cruciaal. Hiermee laten organisaties zien dat ze respect hebben voor de privacy van burgers en hun vertrouwen willen winnen en behouden.” 

Alles bij de bron; Persberichten



Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha