1.       Een 360 graden beeld van de klant

Dit is de meeste gebruikte toepassing van big data onder bedrijven. Online winkels willen weten wat hun (potentiële) klanten precies op hun websites doen; welke pagina’s bezoeken ze, waar blijven ze even hangen, hoe lang blijven ze op welke pagina en wanneer verlaten ze de site weer? Dat is allemaal ongestructureerde data die kan worden samengevoegd met transactionele data – zeer gestructureerde data – uit ERP-systemen. Daarnaast kan ook social media aan de mix worden toegevoegd, waardoor een zeer compleet beeld van de klant ontstaat. Op die manier kan een online winkelier zeer gericht aanbiedingen doen aan zijn klanten. Hij weet immers niet alleen wat de klant in het verleden al heeft gekocht, maar ook wat het gedragspatroon is en welke voorkeuren de klant heeft.

2.       Het internet der dingen

Een andere veelgebruikte toepassing is die waarbij informatie wordt gehaald uit apparatuur die is voorzien van secoren, ofwel the Internet of Things. Al deze apparatuur verzamelt continu gegevens over onder meer het gebruik, de toestand en de beveiliging van de devices. Met speciale software kan deze informatie worden vergaard en georganiseerd.

3.       Datawarehouse optimalisatie ...

4.       Big data dienstenzuivering ...

5.       Informatiebeveiliging ...

Alles bij de bron; AutomGids



Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha