Papieren reclameborden zijn niet meer van deze tijd. Online zijn mensen al gewend dat er gerichter wordt geadverteerd. Dankzij smartphones is het mogelijk om ook in winkels reclame te maken voor individuele klanten. Wat kan er allemaal en wat betekent het voor de privacy? Deze week in Toekomstmakers alles over big data in de retail.

Winkels kijken tegenwoordig niet alleen meer naar je gedrag in de winkel, maar ook wat je online doet. Als je geregistreerd staat als klant weet het systeem wie jij bent, hoe oud je bent, wat je hobby’s zijn en waar je woont...

...er zijn een aantal technieken waardoor deze data ook beschikbaar zijn in de winkel. Een daarvan is de iBeacon. Een andere manier is het scannen van gezichten via de camera. De software die startup Miraview heeft ontwikkeld weet via de camera razendsnel te bepalen wie hij ongeveer voor zich heeft...

...Met de app van FIDME hoef je geen portemonnee vol voordeelpassen meer te hebben. Dat is handig, maar de app kan nog veel meer dankzij big data.

 

Alles bij de bron; RTLZ en hier de videolink



Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha