'Mensen zijn absoluut bereid de mogelijkheden van technologie te omarmen maar zolang ict-bedrijven er onvoldoende in slagen concreet inzicht te geven in het persoonlijk voordeel, blijft de consument sceptisch.' Dat is de algemene strekking van het debat tijdens de ‘Slim Nederland in 2030’-bijeenkomst.

'Het gaat niet om de technologie, maar om hoe en wat het voor de maatschappij kan betekenen', zegt onderzoeker Rinie van Est van het Rathenau Instituut. Belangrijk daarbij is de toepassing van bestaande normen en waarden op technologie en het gebruik daarvan. Deze wrevel over huidige praktijken van ‘dataslurpen’ door technologiebedrijven wordt gedeeld door René Penning de Vries, boegbeeld van Economische Zaken voor de Nederlandse topsector ict. Hij noemt een bedrijf als Uber een verkeerd voorbeeld in deze discussie, 'Want dat is een ja/nee-kwestie.' Je gebruikt Uber of niet. Dit in tegenstelling tot technologiebedrijven die gebruikersgegevens tot zich nemen, via onleesbaar lange gebruikersvoorwaarden. 'Om je vervolgens te bombarderen met allerlei advertenties waar je niet op zit te wachten. Of om bij een 06-nummer dat je gebeld heeft, te vragen: Is dat deze persoon? Ik vind dat storend; ongewenst doorzoeken van data.'

'Mensen hebben al het idee dat ze altijd worden gevolgd. Hoe dichtbij mag dat komen?', vraagt gedragswetenschapper Frank Verberne zich af.  In reactie op de opmerking van debatleider Rick Nieman dat hij wel een iPhone heeft en dus toch al traceerbaar is, geeft hij een verrassend antwoord: 'Ik leg mijn iPhone ook wel eens weg.' Het apparaat wordt bewust uitgeschakeld.

Verberne legt uit dat mensen bereid zijn veel op te geven in ruil voor ‘perceived benefits’. De deelnemers aan het debat zijn het erover eens dat de concrete voordelen van technologie beter uitgelegd moeten worden. Kreten als ‘efficiency’ en ‘duurzaamheid’ kunnen en moeten nader toegelicht worden. Het gaat om de vertaling naar ‘What’s in it for me?’ voor de consument of burger. 

Alles bij de bron;Computable



Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha