Aan een gevoel van dubbelzinnigheid viel niet te ontkomen tijdens deze privacyweek, georganiseerd door de Universiteit van Amsterdam. De internationale Amsterdam Privacy Conference werd gesponsord door Amerikaanse bedrijven die bekendstaan om de grote hoeveelheden persoonlijke data die ze verzamelen: Facebook, Google, Microsoft en Palantir, de softwareontwikkelaar die samenwerkt met geheime diensten.

Zelfs Apple, dat conferenties normaal angstvallig mijdt, was van de partij. In de Amsterdamse Apple Store, na sluitingstijd, organiseerde ’s werelds grootste technologiebedrijf een besloten discussie tussen vertegenwoordigers van de Federal Trade Commission en de Europese toezichthouder voor gegevensbescherming EDPS.

Hun pleidooien voor „meer transparantie” en „duidelijker gebruiksvoorwaarden” leverden geen nieuwe inzichten op. Wel nieuw is dat Apple zich in de privacydiscussie mengt. Het is een strategie om zich te onderscheiden van concurrent Google en diens mobiele besturingssysteem Android. Op vrijwel elke Android-telefoon staan apps als Gmail, Youtube en Maps, die gekoppeld zijn aan Googles advertentienetwerk.

De iPhone moet het niet hebben van advertenties. „Wij verkopen producten, geen gebruikersprofielen”, aldus Apple-topman Tim Cook. Apples privacy-evangelie in een notendop: meer controle voor het individu, minder data voor Apple. Veel techbedrijven bewerken gebruikersgegevens in op externe servers. Apple probeert de personalisatie op het mobiele apparaat zelf te houden. Persoonlijke assistent Siri bewaart gebruikspatronen (populaire mailadressen en apps, veel geraadpleegde contacten) niet in de cloud.

Maar advertentievrij is de iPhone zeker niet: in de onlangs geïntroduceerde nieuws-applicatie Apple News zitten gepersonaliseerde iAd-advertenties. iAd verdeelt consumenten onder in groepen van minstens 5.000 personen. Dat is minder fijnmazig dan de profielen die Facebook of Google van hun gebruikers aanleggen, benadrukt Apple. „iAd levert maar een fractie van onze omzet”, schreef Tim Cook. Waarom dan toch een advertentienetwerk beginnen voor zo’n 800 miljoen iPhone-gebruikers? Hetzelfde liedje: om Google te dwarsbomen.

Alles bij de bron; NRC

 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha