Veel ondernemers zien steeds meer potentieel in het verzamelen van data over hun klanten, maar passen deze nog te weinig effectief toe. Big data is hot, maar is het ook slim?

Frank de Beun, algemeen directeur van EDM ziet veel bedrijven struikelen over de enorme hoeveelheden data die ze binnenhalen, zonder eigenlijk goed te weten wat ze er mee kunnen doen. ‘Het is belangrijk dat je precies weet wat je met je data wilt bereiken, dan krijg je werkelijk inzicht in je klanten.’ EDM specialiseert zich in het verhogen van dit datarendement aan de hand van drie pijlers: ‘Klantinzicht, Doelgroep en Datakwaliteit.

‘De crux is om meer rendement uit je klantdata te halen. Die data is de kern, daarmee analyseer je het gedrag dat jouw klanten vertonen en vanuit die kennis kun je voorspellingen doen.’ 

De meeste bedrijven hebben al veel gegevens in huis. Een database met klantgegevens en misschien zelfs al andere data over zaken als aankoopgeschiedenis en surfgedrag. ‘Wij maken een kopie van de operationele omgeving van de klant en zetten die naast hun eigen systeem. Hieraan koppelen we vervolgens externe klantgegevens, zoals inkomen, gezinssamenstelling, koop/huur huis en nog veel meer relevante socio-demografische en life-style gegevens. Daarmee creëer je een volledig overzicht van je klanten en hun gedrag en op basis daarvan kun je allerlei campagnes opzetten om ze beter te bereiken en aan jouw bedrijf te binden.’ Dat is het begin van het proces om je klantdata te verbeteren.

Niet alle klanten zullen hun gegevens zomaar weggeven. ‘Veel databases zijn inderdaad anoniem, maar zelfs hier kan je veel informatie uit halen. Je moet ook respecteren dat klanten niet al hun gegevens vrij willen geven en gebruiken wat ze wel willen vertellen.. Een andere optie is om klanten te laten weten dat ze mooie persoonlijke aanbiedingen mislopen, dan zijn veel consumenten alsnog over de streep te trekken.’ Veel data is ook niet meer afkomstig uit enquêtes en inloggegevens, maar vanuit cookies en andere manieren om online je bezoekers te volgen.

Het belangrijkste is dat je als bedrijf gericht te werk gaat om jouw klantdata te verbeteren. ‘.... richt je organisatie er ook op in om zoveel mogelijk data van goede kwaliteit te verzamelen.’ Dit kan bijvoorbeeld door je medewerkers te instrueren altijd een postcode en huisnummer te noteren van klanten met wie ze contact hebben. 

Alles bij de bron; Baaz

 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha