ING België wil de schat aan klanteninformatie waarover ze beschikt, gericht gaan gebruiken. De bank beschikt over veel gevoelige gegevens, zoals inkomsten, waar iemand inkopen doet, uit eten gaat, op reis gaat... Die data zijn een goudmijn voor gepersonaliseerde campagnes. Maar klanten staan heel huiverachtig tegenover het gebruik van die ‘big data’.

Moederbedrijf ING kreeg vorig jaar al een storm van protest over zich heen toen het aankondigde te willen experimenteren met het doorverkopen van de betaalgegevens van de klanten. Hoewel ING zich sterk maakte dat de privacy niet in het gedrang was, werd het plan uiteindelijk opgeborgen. 

Het plan dat ING België nu lanceert is veel minder verregaand. CEO Rik Vandenberghe zegt de data enkel voor intern gebruik te willen inzetten,  van doorverkopen van de data zou geen sprake zijn.  Ook zou een klant zich kunnen afmelden voor dergelijke boodschappen, de klant kan ook altijd kiezen voor een opt-out’, verzekerde de topman. Tegenover bedrijven wil ING wel de sectorinformatie waarover ze beschikt, beschikbaar stellen.

Ivan Van de Cloot, hoofdeconoom bij het Itinera Institute, executive professor aan de Antwerp Management School en auteur van het boek Roekeloos, over banken en politiek, is zeer kritisch over de plannen. "ING moet niet denken in mijn plaats", stelt hij in een column voor de Morgen. "Een bedrijf dat zegt dat de klanten er geen probleem mee hebben zolang die er maar voordeel uit halen, probeert te denken in mijn plaats."

Volgens hem is wederzijds vertrouwen voor heel veel onderdelen van het economisch leven essentieel. "Een bank zou moeten beseffen dat je op dit vlak net minder ver kunt gaan dan andere bedrijven. Hoe meer info ze over het privéleven van de klant bezitten, hoe terughoudender ze moeten zijn. Als ze dat niet begrijpen, hebben ze pas echt een probleem." 

Alles bij de bronnen; Security & deStandaard


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha