Amper vier transacties op een kredietkaart volstaan om nagenoeg elke consument te kunnen identificeren. Dat is de bevinding van een onderzoek van wetenschappers aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT) in de Verenigde Staten en de Aarhus University in Denemarken.

Beide instituten onderzochten de kredietkaartgegevens van 1,1 miljoen consumenten, en dit op ruim 10.000 aankooppunten zoals winkels, restaurants en andere handelszaken. Deze data waren in theorie anoniem, maar dat bleek dus slechts een illusie. "“Hoewel het identificatienummer en het adres van de klanten waren verwijderd, waren vier transacties op de kredietkaart voldoende om 90 procent van de consumenten te identificeren,” stelt Yves-Alexandre de Montjoye, specialist digitale privacy bij (MIT).

De resultaten tonen volgens de onderzoekers aan dat data minder anoniem zijn dan we denken. Meer zelfs kredietkaarten blijken voor de identificatie van personen even efficiënt te zijn als mobiele telefoons.

Zelfs data verder anoniem maken, bracht soms weinig zoden aan de dijk. Ook wanneer een aantal gegevens verder worden beschermd - zoals de vervanging van een specifieke winkellocatie door bijvoorbeeld een winkelzone - bleek het vaak mogelijk om de anonimiteit van de betrokken consument te doorbreken.

Alles bij de bron; ZDNet


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha