De Wet Gegevensverwerking door Samenwerkingsverbanden (WGS) verdient geen plek in de Nederlandse rechtsorde. 

Met de WGS wordt de weg vrijgemaakt voor het grootschalig profileren van onverdachte burgers op basis van nagenoeg alle informatie die ligt opgeslagen bij publieke en private partijen. De doelen waarvoor dit kan gebeuren, maar ook de wijze waarop ze worden geanalyseerd en de gegevens die ervoor in aanmerking komen, worden niet afgebakend in de tekst van het wetsvoorstel.

Deze zaken wil het kabinet regelen in afzonderlijke Algemene Maatregelen van Bestuur (AMvB), die als lagere wetgeving uitwerking moeten geven aan de bevoegdheden die de WGS creëert. Weliswaar geven de Autoriteit Persoonsgegevens en de Raad van State voorafgaand advies over elke AMvB, in het verleden is gebleken dat het kabinet fundamentele mensenrechtelijke bezwaren van deze twee adviesorganen negeert – zoals in een andere grote koppelwet genaamd SyRI het geval is geweest.

Het Platform Burgerrechten heeft grote bezwaren tegen de groteske insteek van de wet en is van mening dat alle persoonsgegevens van Nederlandse burgers bij voorbaat vogelvrij worden verklaard.  De WGS heeft qua doelen en gegevens die mogen worden verwerkt een vele malen grotere schaal dan SyRI en valt qua reikwijdte eigenlijk alleen te vergelijken met de Sleepwet.

Naast het creëren van een enorme juridische ruimte om persoonsgegevens van burgers tegen hen te gebruiken, schept de WGS eveneens de mogelijkheid om schaduwadministraties aan te leggen van risicoburgers die door de Big Data analyes worden aangemerkt. Ten slotte kan de WGS niet alleen worden gebruikt om bestuursrechtelijke en strafrechtelijke overtreders op te sporen, maar ook voorspellingen te doen over toekomstige overtreders.

Voorzitter Tijmen Wisman en secretaris Ronald Huissen schrijven onder meer: “Een democratie onderscheidt zich door geïnstitutionaliseerd wantrouwen jegens de overheid. De WGS daarentegen is een volgend bouwblok van een iOverheid die zich kenmerkt door geautomatiseerd wantrouwen jegens de burger. De WGS creëert de bevoegdheid om van onverdachte burgers uitgebreide dossiers van privéinformatie aan te maken, hetgeen meer kenmerkend is voor een totalitair bewind dan een democratische rechtstaat.”

Alles bij de bron; PlatformBurgerrechten


 

De consumentenbond waarschuwt voor drie voedingsapps die zij onderzochten op het gebied van privacy. Sommige bedrijven achter de apps kunnen de informatie doorspelen aan derden. Hiermee kunnen dan onder andere gerichte advertenties getoond worden. 

Op het lijstje staat de app MyFitnessPal die persoonlijke informatie deelt met andere partijen voor advertenties. Dat gebeurt zonder dat hiervoor toestemming is gevraagd van de gebruiker. Virtuagym stelt dat het gegevens ook mag gebruiken voor marketing en verkoop doeleinden en de app Fatsecret stelt gegevens te delen die niet tot op de persoon herleidbaar zijn. De hoeveelheid persoonlijke gegevens die in de app worden achtergelaten kunnen echter wel tot op de persoon herleidbaar zijn.

Als goed voorbeeld wordt de app Mijn Eetmeter van het voedingscentrum genoemd, hiervan staat vast dat de gegevens niet voor reclamedoeleinden gebruikt worden.

Alles bij de bron; Droidapp


 

Volgens Jan Walraven, journalist en schrijver van het boek De diefstal van de eeuw, is onze privacy ver te zoeken. Een systeem dat ons constant volgt, in een vakje stopt en deze informatie verhandelt en het is dichterbij dan je denkt. De datadictatuur bestaat zelfs al: zo schreef de westerse pers vol ongeloof over het sociaal kredietsysteem dat de Chinese overheid op haar burgers aan het testen was.

In het Westen wordt deze fictieve wereld ook langzaam realiteit. Google en Facebook turen met verrekijkers door onze ramen en wij zetten de gordijnen wagenwijd open. Dagelijks verzamelen talloze bedrijven online informatie over ons om die vervolgens te verkopen. Er is een enorme datahandel gaande, en wel met onze privégegevens.

Met het internet of things zijn het niet alleen websites die je traceren, maar alle slimme apparaten om je heen. Innovatieve huizen en smart cities komen zo steeds dichterbij, terwijl onze privacy langzaam in een zwart gat verdwijnt. In deze wereld van big data kunnen we niet zonder algoritmen. 

Alles bij de bron; NieuwScientist


Privacy International heeft zeven klachten ingediend tegen verzamelaars van persoonsgegevens bij de privacytoezichthouders in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Ze zouden zich schuldig maken aan grootschalige en systematische inbreuken op de Europese privacyregels.

De klachten zijn ingediend tegen de volgende bedrijven: Acxiom, Criteo, Equifax, Experian, Oracle, Quantcast en Tapad. Ze zeggen je misschien weinig, want ze opereren op de achtergrond, maar ze weten wel ontzettend veel over jou. Buiten ieders zicht verzamelen ze ontzettend veel gegevens van mensen om ze te kunnen beoordelen, profileren en categoriseren.

Het zijn bedrijven die belangrijke invloed op ons leven kunnen hebben zonder dat wij als consument of burger grip hebben op wat zij doen.

Privacy International heeft voor mensen in het Verenigd Koninkrijk voorbeeldverzoeken opgesteld om hun gegevens te laten verwijderen bij deze bedrijven.

Ben je benieuwd of deze bedrijven ook gegevens over jou hebben en wil je die laten verwijderen? Maak dan gebruik van de rechten die je hebt! Om dit te doen kan je eenvoudig een verzoek opstellen met onze nieuwe tool My Data Done Right. We hebben de relevante contactgegevens van deze bedrijven (met uitzondering van Equifax, want die is niet actief in Nederland) aan de database toegevoegd. In een paar stappen heb je een verzoek opgesteld en kan je die per mail of post (bij Oracle via een online formulier) versturen.

Alles bij de bron; Bits-of-Freedom


Een jaar of drie geleden is Breda begonnen met het optuigen van het zogenoemde Veiligheidsinformatieknooppunt (VIK), nu is de proef in de afrondende fase.

Het VIK is simpel gezegd een verzamelbak die basisgegevens waartoe de gemeente toegang heeft aan elkaar koppelt. Persoonsgegevens bijvoorbeeld, registratie van adressen en gebouwen. Maar ook de gegevens van het Kadaster en de Kamer van Koophandel. ,,Als je die combineert, leidt dat soms tot verbanden die we niet eerder zagen", zegt burgemeester Paul Depla van Breda...

...Het combineren van gegevens klinkt zo basaal, dat het de vraag oproept waarom dit niet al veel eerder werd gedaan. ,,Als het aan mij lag waren we al jaren terug met dit systeem begonnen", zegt de burgemeester. ,,Om dan gaandeweg de fouten eruit te halen. Maar de ambtenaren overtuigden me om eerst de privacy goed te waarborgen.” 

Breda haalde de Autoriteit Persoonsgegevens erbij: mag dat eigenlijk wel, al die persoonlijke gegevens aan elkaar verbinden? En houdt dat wel stand bij een rechter, om informatie op deze manier te vergaren? ,,Bleek dat er veel meer mag dan we op voorhand dachten. Privacy is vaak een schijnargument om niet met elkaar samen te werken. Zolang je maar kan laten zien wat je doet, is veel mogelijk. En dus zoeken wij als gemeente naar de grenzen van onze mogelijkheden hierin.”

Alles bij de bron; BNdeStem


PostNL, Zeeman, Shell, Achmea, banken, de Belastingdienst – bedrijven en diensten gaan er in toenemende mate toe over om karakter, kwaliteiten en prestaties van hun werknemers digitaal te meten. Soms tot in het DNA. Wat betekent dit voor onze privacy?...

...Uit onderzoek van consultant PwC blijkt dat veertig procent van de internationale bedrijven kunstmatige intelligentie gebruikt op de personeelsafdeling. Amerikaanse bedrijven lopen voorop: onderzoek van de American Management Association wijst uit dat 43 procent van de Amerikaanse bedrijven de e-mails van hun medewerkers uitleest.

Europese bedrijven lopen nog wat achter, maar in Nederland hebben organisaties als ABN Amro, APG, Rabobank, Shell, Achmea, KLM, ASML, de AIVD, defensie en de Belastingdienst inmiddels allemaal eigen afdelingen voor ‘Human Resource-analyse’: HR-analytics.

Lees alles bij de bron; deGroene [scan]


 

Elke dag melden ruim dertigduizend Nederlanders zich online met een of meer unieke codes. Zo sparen ze voor goedkope bioscoopkaartjes of korting bij aankoop van sieraden, sportkleding en huishoudelijke apparatuur. De codes zijn een belangrijk onderdeel van ‘Eurosparen’, het loyaltyprogramma waarmee het Nederlandse zuivelconcern zijn vaste klanten aan zich probeert te binden. Met succes: inmiddels hebben ruim 1,3 miljoen Nederlanders een profiel aangemaakt op de site van Eurosparen.

Zegeltjes sparen is passé. Nederlanders doen nu regelmatig aankopen via de mobiele telefoon. Loyaltyprogramma’s, die ons na elke aankoop moeten verleiden zo snel mogelijk terug te komen, veranderen razendsnel mee. Punten sparen doe je tegenwoordig op een door je supermarkt, warenhuis of benzinepomp ontwikkelde app. Elke klik in die app of de site komt, samen met informatie over eerdere aankopen, in grote databases. Daar zoeken algoritmes naar patronen waarmee marketeers de communicatie met de klant steeds verder kunnen ‘personaliseren’...

...Marketeers gebruiken hierbij verschillende soorten algoritmes. Sommige kijken naar logische vervolgaankopen: wie net een nieuwe laptop heeft gekocht, zoekt mogelijk ook een draadloze muis. Andere vergelijken de aankopen van een individuele klant met een groep klanten met een soortgelijk aankooppatroon, de ‘look-a-likes’. Zo vinden ze producten die de klant nog niet koopt, maar wel goed passen in zijn consumptiepatroon.

Maar hoe kies je het meest kansrijke algoritme voor een specifieke situatie? Ook daarvoor zijn inmiddels algoritmes, die ook kijken naar de surfgeschiedenis en eerdere zoekopdrachten van de klant. Zo is het zelfs mogelijk het aanbod in een webshop, nog tijdens het bezoek van de klant aan te passen aan diens behoeftes. Des te meer data, des te groter de kans dat de ‘gepersonaliseerde’ productsuggestie aanslaat...

...Met elke nieuwe technologie verkennen loyaltyprogramma’s de fijne lijn tussen comfortabel en griezelig. De gezichten van klanten die binnenlopen bij de Amerikaanse luxeketen Saks Fifth Avenue in New York worden tegenwoordig bijvoorbeeld direct gescand door discreet geplaatste camera’s. Via de gezichtsherkenningssoftware krijgt het personeel een seintje als een ‘high value customer’ binnenkomt. Zo kunnen medewerkers deze waardevolle klanten direct persoonlijk begroeten. Met een lijstje persoonlijke productsuggesties, die de computer samenstelt op basis van eerdere aankopen.

Alles bij de bron; NRC [Long-Read]


 

De Consumentenbond wil dat mkb-ondernemingen werken aan een consumentvriendelijk alternatief voor dataverzameling. Dergelijke toepassingen moeten consumenten in staat stellen zelf te bepalen welke gegevens ze delen met bedrijven. 

Zo moet er volgens de consumentenorganisatie paal en perk gesteld worden aan het 'ongebreideld' verzamelen van data door bedrijven. Die verzamelen volgens de bond vaak meer gegevens van consumenten dan noodzakelijk. Verder meent de bond dat ondernemingen lang niet altijd duidelijk over wat ze met deze gegevens doen en met wie ze de gegevens delen. 

De Consumentenbond daagt het mkb uit om tot privacy-vriendelijke alternatieven te komen via de KVK Business Challenge. De bedrijven leggen een uitdaging voor, waarna mkb’ers oplossingen voorstellen. Als een bedrijf een oplossing ziet zitten, kunnen beide partijen samen nieuwe, innovatieve toepassingen ontwikkelen. Aanmelden voor de challenge kan tot 23 november.

Alles bij de bron; TelecomPaper


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha