Elke dag melden ruim dertigduizend Nederlanders zich online met een of meer unieke codes. Zo sparen ze voor goedkope bioscoopkaartjes of korting bij aankoop van sieraden, sportkleding en huishoudelijke apparatuur. De codes zijn een belangrijk onderdeel van ‘Eurosparen’, het loyaltyprogramma waarmee het Nederlandse zuivelconcern zijn vaste klanten aan zich probeert te binden. Met succes: inmiddels hebben ruim 1,3 miljoen Nederlanders een profiel aangemaakt op de site van Eurosparen.

Zegeltjes sparen is passé. Nederlanders doen nu regelmatig aankopen via de mobiele telefoon. Loyaltyprogramma’s, die ons na elke aankoop moeten verleiden zo snel mogelijk terug te komen, veranderen razendsnel mee. Punten sparen doe je tegenwoordig op een door je supermarkt, warenhuis of benzinepomp ontwikkelde app. Elke klik in die app of de site komt, samen met informatie over eerdere aankopen, in grote databases. Daar zoeken algoritmes naar patronen waarmee marketeers de communicatie met de klant steeds verder kunnen ‘personaliseren’...

...Marketeers gebruiken hierbij verschillende soorten algoritmes. Sommige kijken naar logische vervolgaankopen: wie net een nieuwe laptop heeft gekocht, zoekt mogelijk ook een draadloze muis. Andere vergelijken de aankopen van een individuele klant met een groep klanten met een soortgelijk aankooppatroon, de ‘look-a-likes’. Zo vinden ze producten die de klant nog niet koopt, maar wel goed passen in zijn consumptiepatroon.

Maar hoe kies je het meest kansrijke algoritme voor een specifieke situatie? Ook daarvoor zijn inmiddels algoritmes, die ook kijken naar de surfgeschiedenis en eerdere zoekopdrachten van de klant. Zo is het zelfs mogelijk het aanbod in een webshop, nog tijdens het bezoek van de klant aan te passen aan diens behoeftes. Des te meer data, des te groter de kans dat de ‘gepersonaliseerde’ productsuggestie aanslaat...

...Met elke nieuwe technologie verkennen loyaltyprogramma’s de fijne lijn tussen comfortabel en griezelig. De gezichten van klanten die binnenlopen bij de Amerikaanse luxeketen Saks Fifth Avenue in New York worden tegenwoordig bijvoorbeeld direct gescand door discreet geplaatste camera’s. Via de gezichtsherkenningssoftware krijgt het personeel een seintje als een ‘high value customer’ binnenkomt. Zo kunnen medewerkers deze waardevolle klanten direct persoonlijk begroeten. Met een lijstje persoonlijke productsuggesties, die de computer samenstelt op basis van eerdere aankopen.

Alles bij de bron; NRC [Long-Read]


 

De Consumentenbond wil dat mkb-ondernemingen werken aan een consumentvriendelijk alternatief voor dataverzameling. Dergelijke toepassingen moeten consumenten in staat stellen zelf te bepalen welke gegevens ze delen met bedrijven. 

Zo moet er volgens de consumentenorganisatie paal en perk gesteld worden aan het 'ongebreideld' verzamelen van data door bedrijven. Die verzamelen volgens de bond vaak meer gegevens van consumenten dan noodzakelijk. Verder meent de bond dat ondernemingen lang niet altijd duidelijk over wat ze met deze gegevens doen en met wie ze de gegevens delen. 

De Consumentenbond daagt het mkb uit om tot privacy-vriendelijke alternatieven te komen via de KVK Business Challenge. De bedrijven leggen een uitdaging voor, waarna mkb’ers oplossingen voorstellen. Als een bedrijf een oplossing ziet zitten, kunnen beide partijen samen nieuwe, innovatieve toepassingen ontwikkelen. Aanmelden voor de challenge kan tot 23 november.

Alles bij de bron; TelecomPaper


 

Volgens onderzoekers van Anomali Labs en Intel 471 worden op een forum op het darkweb databases aangeboden met informatie over stemgerechtigde Amerikanen. De databases bevatten persoonlijke gegevens van kiezers en hun stemgedrag. Het gaat het om kiezers uit 19 Amerikaanse staten.

De onderzoekers schatten dat het in totaal gaat om 35 miljoen records die onder meer de volledige naam, telefoonnummer, woonadres en het stemgedrag van Amerikanen bevatten. De prijs is afhankelijk van de staat waar het om gaat, maar varieert van 150 tot 12.500 dollar per stemgerechtigde.

De verkoper van de databases geeft aan dat hij wekelijks updates ontvangt via 'contacten binnen de Amerikaanse overheid'. Dat zou er volgens de onderzoekers op kunnen wijzen dat de informatie technisch gezien niet gestolen is, maar dat het mogelijk gaat om legitiem verkregen kiezersgegevens die voor kwaadwillende doeleinden op een forum voor cybercriminelen worden verkocht.

De staten die voorkomen in de database, zijn Georgia, Idaho, Iowa, Kansas, Kentucky, Louisiana, Minnesota, Mississippi, Montana, New Mexico, Oregon, South Carolina, South Dakota, Tennessee, Texas, Utah, West Virginia, Wisconsin en Wyoming.

Alles bij de bron: Security


 

Het zit ze duidelijk dwars bij het Nederlands Forensisch Instituut (NFI). Ze zijn trots op hun zelf ontwikkelde zoekmachine Hansken, maar deze wordt door critici neergezet als onbetrouwbaar. Een zwarte doos. Of erger nog: een grofmazig sleepnet waarmee de politie complete databestanden kan leegtrekken.

Hansken kwam in de schijnwerpers bij de zogenoemde Mocro War. In 2017 werd bekend dat justitie miljoenen versleutelde berichten in bezit had. Spil in deze doorbraak was de Nijmeegse aanbieder Ennetcom, die de onder criminelen populaire telefoons prepareerde. De encryptie ten spijt: door een rondslingerende digitale sleutel was alle moeite voor niets. De databerg van Ennetcom geldt nu als een schatkamer aan bewijs. En Hansken helpt de berg te doorzoeken.

Marjolijn Brouwer (adviseur digitaal en biometrisch forensisch onderzoek bij het NFI) en Harm van Beek (forensisch wetenschapper en een van de grondleggers van Hansken) willen graag vertellen hoe Hansken werkt....

Alles bij de bron; Volkskrant


 

De Duitse privacywaakhond van de deelstaat Hamburg heeft een in mei aangekondigde zaak tegen Facebook gestaakt vanwege verjaring. 

Heise schrijft dat Johannes Caspar, de Hamburgse privacyfunctionaris, de zaak al in augustus heeft gestaakt. Dat heeft een woordvoerder bevestigd. De officiële uitleg luidt dat de toegang tot de gegevens in het Cambridge Analytica-schandaal plaatsvond tot aan het einde van mei 2015. Daarmee is dit meer dan drie jaar geleden, waardoor verjaring is opgetreden. Bovendien zou niet duidelijk zijn of de Hamburgse toezichthouder wel bevoegd was om een zaak tegen Facebook Ierland te beginnen. Daar heeft het bedrijf zijn Europese vestiging.

Het Cambridge Analytica-schandaal kwam in maart naar buiten. Onlangs werd bekend dat er bij een aanval op Facebook 'access tokens' van 50 miljoen gebruikers waren buitgemaakt, waaronder naar voorlopige schatting 5 miljoen EU-burgers.

Alles bij de bron; Tweakers


 

Wil je dat internetbedrijven zo min mogelijk over je te weten komen? Lieg dan over wie je bent. 

Een rookgordijn optrekken. Dat is wat Helen Nissenbaum, hoogleraar informatietechnologie aan de Amerikaanse Cornell-universiteit, doet. Het idee dat we in een tijdperk leven waarin mensen minder privacy hebben en waarin grote bedrijven ‘nou eenmaal data verzamelen’, accepteert ze niet. En dus besloot ze daar iets tegen te doen.

Met de hulp van hackers en informatica-experts bouwt Nissenbaum tools die grote internetbedrijven zand in de ogen moeten strooien bij het verzamelen van data. De eerste van die tools was TrackMeNot, een plug-in die bij elke zoekopdracht die je doet talloze nep-zoektermen meestuurt. 

De tools van Nissenbaum zijn internetbedrijven een doorn in het oog. Vooral Ad Nauseam wist de toorn van Google over zich af te roepen. Deze plug-in klikt álle advertenties die je tegenkomt aan, zodat advertentiebedrijven nooit te weten komen wat je écht interessant vindt. Google haalde Ad Nauseum begin 2017 uit zijn plug-in-winkel: de plug-in zet Google’s verdienmodel onder druk. De plug-in is overigens nog wel te downloaden via AdNauseam.io

Alles bij de bron; KijK


 

Openbare wifi, slimme lantaarnpalen, camera's, de OV-chipkaart die weet waar je in-en uitcheckt. Onze openbare ruimte wordt ingenomen door technologie die burgers in de gaten houdt en hun wandelgangen in kaart brengt. Het Centre for BOLD Cities wil dat mensen zich bewust worden van alle data die zij delen en welke risico's dat met zich mee brengt. De onderzoekers organiseren daarom komend weekend, in het kader van het Weekend van de Wetenschap, in een aantal steden datawandelingen.

Het FD liep alvast een route in Rotterdam. Waarschuwing: Je kunt er behoorlijk paranoïde van worden...

In Rotterdam lopen er nu zo'n 300 smart city projecten, vertelt onderzoeker Freek de Haan van de Erasmus Universiteit Rotterdam. 'Het ideaalbeeld van de smart city staat ver af van de realiteit' vertelt De Haan. 'Zorgen dat je met de juiste, schone gegevens werkt is een hele klus. Data zijn niet heilig. Je moet ook met burgers in gesprek.'

Stedenbouwkundige Els Leclercq van de TU Delft: 'Je ziet tijdens de wandeling meer dan je dacht, maar minder dan er is. Alles is verdekt opgesteld. Laat in alle openheid zien, met een kleurtje ofzo, waar apparatuur staat, van wie het is en voor welk doel het gebruikt wordt.'

Zaterdag 6 en zondag 7 oktober worden er datawandelingen gehouden in Almere, Amsterdam, Den Haag en Hilversum Mediapark. Ook heeft Centre for BOLD Cities een interactieve game 'Jouw buurt, jouw data' ontwikkeld waarmee de datawijsheid van burgers wordt getest: in welke situatie geven burgers data af en welke kennis hebben zij over apparaten die gegevens verzamelen? Onderzoekers willen met de game in kaart brengen wat Nederlanders weten over het delen van persoonlijke gegevens in hun dagelijks leven en hoe zij daarmee omgaan.

Alles bij de bron; FD [inlog noodzakelijk]


 

 Het BKR is er om het leen- en aflosgedrag van consumenten bij te houden en zo consumenten te beschermen dat ze niet meer lenen dan ze aankunnen. Op zich een prima streven natuurlijk. Maar die ’bescherming’ moet niet omslaan in het ontnemen van kansen van groepen in onze samenleving. Het bureau wil nu ook de studieschulden van studenten officieel gaan registreren.

Kijk, het leenstelsel voor studenten is ervoor bedoeld dat iedereen kan studeren, ongeacht of je uit een rijk of arm milieu komt. Als studenten die lenen massaal met hun studieschuld geregistreerd staan bij BKR, dan wordt het voor hen lastig om een hypotheek af te sluiten als zij klaar zijn met hun studie.

BKR is in de jaren zestig opgericht en het lijkt wel alsof hun houding en werkwijze ook nog steeds uit die jaren stamt. Regelmatig krijg ik e-mails of brieven van mensen met klachten over het BKR...

...Nadat je aan je betalingsverplichting hebt voldaan, houdt BKR de achterstandscode nog vijf jaar in stand en dat is gewoon té lang in onze huidige tijd. Ongeveer 720.000 Nederlanders hebben momenteel een negatieve BKR-codering. Er kan veel gebeuren in vijf jaar en je moet wel in de gelegenheid zijn om je leven te beteren en een nieuwe start te maken, vind ik. Als mensen met een negatieve BKR-codering een kleine lening willen afsluiten, kunnen ze alleen terecht bij dubieuze geldverstrekkers die een woekerrente rekenen. Dus in plaats van hen te helpen om hun leven op orde te krijgen na een betalingsprobleem, duwt het BKR ze verder het moeras in. Ik vind de duur en de consequenties van een BKR-codering voor vaak kleine bedragen buitenproportioneel.

Maar even terug naar de studenten en het idiote voornemen van het BKR om de studielening te registreren. Studeren is investeren in jezelf en je verdiencapaciteit en een studieschuld is geen gewone schuld: je betaalt geen of vrijwel geen rente, mag er 35 jaar over doen en er wordt rekening gehouden met de hoogte van je inkomen. Als BKR nu ook studieleningen officieel gaat registreren, dan discrimineren we de studenten uit minder gefortuneerde nesten. Studeren geeft iedereen de kans om een beter leven op te bouwen. Laten we die kansen dan ook gelijk houden voor iedereen.

Alles bij de bron; Telegraaf


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha