Nestlé, Mars en FrieslandCampina zetten in op 'gepersonaliseerde voeding'. Dat is eten op basis van je persoonlijke gezondheid en gewoontes. Hierbij verzamelen ze heel veel data over consumenten en juist dat stuit op weerstand. Machiel Reinders van Wageningen University & Research (WUR) doet onderzoek naar gepersonaliseerde voeding

Bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie zien ook kansen. Onder andere FrieslandCampina en Jumbo doen mee aan het onderzoek van de WUR en onderzoeksinstituut TNO. Ook snoepfabrikant Mars, dat van zijn ongezonde imago af wil, en de Zwitserse voedingsreus Nestlé focussen op gepersonaliseerde voeding.

In Japan heeft Nestlé een programma lopen waarbij gebruikers via een app foto's van hun maaltijden kunnen insturen. Op basis van deze foto's krijgen de gebruikers van Nestlé persoonlijk advies over het nemen van voedingssupplementen. Ook stelt Nestlé specifieke recepten voor. Zo'n 100.000 Japanners doen mee aan dit programma. 

Gezonder of niet, via gepersonaliseerde voeding komen bedrijven veel te weten over hun klanten. Die specifieke informatie is een goudmijn voor ondernemingen, zegt Egbert Philips van BC Intelligence, een in data gespecialiseerde marktanalist in de agri- en foodsector. Daarnaast zorgt het verzamelen van data er ook voor dat klanten loyaal blijven. "Dat noemen we lock in", zegt Philips. Als een klant moeite heeft gedaan om zoveel mogelijk gegevens over gezondheid en leefstijl te geven, dan is de drempel hoog om naar een andere partij te gaan. "Daar moet je dan helemaal opnieuw beginnen", zegt Philips.

Alles bij de bron; RTLZ


 

We nemen datamisbruik en online privacy niet serieus genoeg. Dat zegt hoogleraar Robbert Dijkgraaf. Hij vindt daarom dat burgers de politiek moeten oproepen meer actie te ondernemen tegen bedrijven die persoonsgegevens gebruiken en doorverkopen.

"Op een gegeven zullen onze kinderen, of de kinderen van onze kinderen, terugkijken en zeggen: hoe konden jullie zo naïef zijn dat jullie al die data en privacy vrij hebben weggegeven?", zo waarschuwt de hoogleraar.

Consumenten lijken zich daar nog weinig van aan te trekken, zo signaleert Dijkgraaf, omdat ontwikkelingen in bijvoorbeeld techniek vooral als handig worden ervaren. "Het lastige is alleen dat we nauwelijks zicht hebben op hoe bedrijven met onze data omgaan. We moeten ons realiseren dat data misschien wel de kostbaarste bron zijn en niet olie en gas. Ons gedrag is het product en dat groeit spectaculair."

Daarbij gaat het om een sluipende ontwikkeling, stelt Dijkgraaf: "Privacy wordt het nieuwe klimaat. Slechts heel langzaam krijgen we er begrip van."

Alles bij de bron; NOS


 

Zware voetstappen kondigen de komst van een nieuwe techreus aan: Amazon opent binnenkort officieel zijn Nederlandse website. Bol.com en Coolblue zetten zich schrap voor een concurrent die bereid is te incasseren, om uiteindelijk te kunnen winnen. 

Winkelspecialisten houden rekening met een prijzenslag in Nederland, maar toch moet je je even achter de oren krabben voordat je je in de one click-wereld van Amazon stort. 

Amazon is een datastofzuiger die alles van je wil weten. Niet alleen welke artikelen je koopt, maar ook welke films en tv-series je bekijkt. Wat je favoriete sportclub is. Welke boeken je leest en hoe vaak je bladert (elke tik op de Kindle e-reader wordt gelogd en bewaard). 

Amazon wil graag weten of je een hond, kat, parkiet of eh… paard als huisdier hebt. Vertel je meteen hoe het beestje heet? En zeg dan ook welke auto je rijdt of misschien gaat trouwen. Getrouwde stellen krijgen 10 of 20 procent korting als ze zich registreren. En als het gelukkige bruidspaar toch ongelukkig is met de huwelijkscadeaus kunnen die maar liefst een half jaar lang worden geretourneerd. Regel je ook de cadeautjes voor je nog ongeboren kind via Amazon, dan verleidt de webwinkel je met kortingen en kortingen op kortingen om zoveel mogelijk persoonlijke gegevens te registreren.

Met deze tactiek werd Amazon in de VS de hoeksteen van de samenleving: meer dan 100 miljoen huishoudens in de VS betalen voor een Amazon Prime-account. Ondertussen laten ze hun huis ook werkelijk in de gaten houden door Amazon, via de Ring bewakingscamera’s.

Als je wilt weten wat Amazon nu al over je weet, dan kun je die gegevens opvragen via de privacyinstellingen.... Elders staat te lezen dat Amazon diezelfde data ook gebruikt voor zijn snelgroeiende bron van inkomsten: advertenties. Het is na Google en Facebook de grootste advertentieverkoper, als je vraagtekens hebt over wat Google en Facebook over je weten, maak je dan geen illusies over de data die Amazon verzamelt. Je bent niet alleen degene die iets koopt, maar ook degene die wordt verkocht. 

Alles bij de bron; NRC


 

Binnenkort doet de rechter uitspraak over het systeem SyRI, dat persoonsgegevens koppelt om fraude te bestrijden. Maar volgens Peter Olsthoorn moet de politiek nadenken over de vraag hoe we data-analyse kunnen inzetten zonder aantasting van de rechtsorde...

...SyRI genereert signalen van verhoogde risico’s van uitkerings- en toeslagenfraude door particulieren en van belastingfraude en arbeidswettenontduiking door bedrijven. Overheden en inspecties, van Belastingdienst tot IND, bundelen tot 55 databestanden voor het ophoesten van anonieme fraudesignalen. Die worden uiteindelijk gekoppeld aan BSN-nummers, concrete verdenkingen.

De uitvoering doet het Inlichtingenbureau in Utrecht, een ‘1984-achtige’ naam, waar ik in onderzoek voor de WRR als volkomen onbekend fenomeen op stuitte. Het bureau koppelt grote databestanden onder strikte voorwaarden en controle; ook voor armoedebestrijding en participatie van kwetsbare groepen in de samenleving...

...Het Nederlands Juristencomité voor de Mensenrechten, Privacy First, Humanistisch Verbond, Tommy Wieringa en Maxim Februari (beiden columnisten van NRC) spanden een rechtszaak tegen de staat aan om SyRI. Ze vinden het fout dat ‘elke Nederlander bij voorbaat verdacht is’ onder ongebreidelde bestandskoppeling. Wellicht zullen ze op 5 februari juichend de ‘overwinning’ vieren; aan SyRi gaat weinig verloren.

Maar politiek bij een rechter beleggen door actievoerders vind ik (ondanks het stuk van oud-president van de Hoge Raad Geert Corstens, Het is niet de rechter die regeert, 24/1) een nederlaag van de democratie, net als SyRI simplificeren. De wezenlijke vraag voor ons en de politiek blijft liggen: hoe kunnen we data-analyse zinnig inzetten zonder aantasting van de democratische rechtsorde, bijvoorbeeld tegen ondermijning met drugscriminaliteit? Er ligt een Wetsvoorstel Gegevensverwerking Samenwerkingsverbanden, dat meer SyRI’s mogelijk maakt, maar niemand slaat er acht op. Een cruciale kwestie voor het parlement, niet voor de rechter.

Alles bij de bron; NRC [achter betaalmuur]


 

Meer dan de helft van de ondervraagde millennials is bereid persoonlijke data te ruilen voor een gepersonaliseerde ervaring. Babyboomers zijn minder happig op het delen van privacygevoelige informatie; 6 op de 10 stelt privacy boven personalisatie.

Uit een onderzoek blijkt dat consumenten het snelst overgaan tot een aankoop wanneer hen een gepersonaliseerde klantervaring wordt geboden. Het bieden van een gepersonaliseerde ervaring heeft echter wel kanttekeningen. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat 7 op de 10 consumenten een beleving belangrijk vinden die op hun wensen zijn afgestemd. Echter geeft 71% aan dat privacy belangrijker is dan online beleving.

Nederlanders blijken daarnaast téveel personalisatie – zoals gezichtsherkenning of voice assistants – als iets negatiefs te ervaren.

Alles bij de bron; CustomerFirst


 

IKEA belooft gebruikers meer controle te geven over hoe het bedrijf online gegevens van klanten verzamelt en gebruikt, bevestigt een woordvoerder van IKEA Nederland. Nederlanders kunnen vanaf april in de IKEA-app aangeven hoe de data gebruikt mogen worden.

Zo moeten gebruikers kunnen laten weten dat IKEA geen cookies meer mag gebruiken om zijn producten op andere websites met advertenties aan te bieden. Cookies geven de Zweedse meubelgigant bijvoorbeeld inzicht in welke websites een klant bezocht heeft en of er artikelen in online winkelmandjes staan. Ook kunnen klanten laten weten hoe lang IKEA gegevens mag bewaren en de verzamelde gegevens handmatig verwijderen. 

Volgens hoofd digitaal Barbara Martin Coppola is dit de eerste stap in de ontwikkeling van een reeks uitgangspunten voor de omgang met gebruikersdata. 

Om de instellingen toe te kunnen passen, moeten klanten een onlineaccount aanmaken. Dat geeft IKEA weer andere inzichten over de betreffende klant, zoals een e-mailadres, die het bedrijf mogelijk weer kan gebruiken voor andere marketingdoeleinden of inzichten.

Alles bij de bron; NU


 

Consumentenorganisatie Test-Aankoop onderzocht 14 voedings- en gezondheidsapps en ging na in hoeverre zij de Algemene verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR) respecteren. Het verdict? Op één app na, delen alle geteste apps gegevens met derde partijen. In bijna alle gevallen gaat het om persoonlijke gegevens en soms zelfs heel gevoelige gezondheidsgegevens. 

Slechts één enkele app, de gezondheidsapp van Apple, stuurt geen gegevens door naar derden.  Daarnaast is er, met uitzondering van Apple, Yazio, SmartWithFood (op Android) en SkinVision (op iOS), geen enkele app waarvan de privacyverklaring volledig in overeenstemming is met de door onze organisatie waargenomen datatransmissies. 

Migraine Buddy, een app waarmee je een migrainedagboek kan bijhouden, en Sleep Cycle, een app waarmee je de kwaliteit van je slaap kan meten, scoren qua privacy het slechtst: niet enkel versturen ze persoonlijke gegevens zoals e-mailadres, naam  of geslacht naar derden, maar geldt dat ook voor gevoelige gezondheidsgegevens, gelinkt aan het app-gebruik. Sleep Cycle gaat bovendien nog een stapje verder door de informatie niet zelf te verzamelen, maar ze direct door te sturen naar derden.

Alles bij de bron; Gondola


 

Als klanten worden geweigerd of als de dienstverlening wordt gestaakt vanwege ontoelaatbare integriteitsrisico’s is het voor banken essentieel dat ze elkaar kunnen waarschuwen, zegt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). De organisatie is daarom blij dat het kabinet de uitwisseling van klantendossiers mogelijk wil maken. Maar doordat in het huidige wetsvoorstel ervoor gekozen is om informatie-deling alleen bij verscherpt klantenonderzoek mogelijk te maken zal de maatregel in de praktijk weinig effectief blijken.

De NVB stelt daarom voor om het in plaats hiervan mogelijk te maken om klanten bij ontoelaatbare integriteitsrisico’s te kunnen registreren in een incidentenwaarschuwingssysteem dat aan de AVG/UAVG voldoet. Dat kunnen ze vervolgens meenemen in het cliëntenonderzoek. Op die manier worden de risico’s voor de integriteit van het financiële stelsel daadwerkelijk verminderd en wordt de effectiviteit van de Wwft verhoogd.

Om samenwerking tussen banken onderling en met publieke partijen verder te stroomlijnen is het kunnen delen van informatie essentieel. De NVB wil daarom periodiek in overleg met de Autoriteit Persoonsgegevens en de ministeries van Justitie en Financiën om te komen tot praktisch uitvoerbare oplossingen rond het uitwisselen van cliëntdossiers.

Alles bij de bron; Beveilnieuws


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha