De hoeveelheid data die bedrijven over klanten verzamelen neemt met het uur toe. Het afhandelen van processen wordt hierdoor complexer. Case managers dreigen te bezwijken onder deze overvloed aan informatie. 

Van case managers worden verstandige inschattingen verwacht. Daarom is het goed dat bedrijven veel meer gegevens over klanten verzamelen dan voorheen, want met meer data kun je immers tot betere inzichten komen. Die gegevens zijn nodig, want de digitale consument verwacht van een bedrijf een persoonlijke behandeling.

Dit voordeel heeft echter ook een nadeel: de hoeveelheid beschikbare gegevens is zo explosief toegenomen, zowel in aantallen als in variatie, dat het moeilijk is om het overzicht te houden. Zeker als je bedenkt dat deze gegevens per week, maar zelfs per dag of uur, kunnen veranderen. De case manager dreigt te worden bedolven onder een information overload.

Alles bij de bron; CompWorld

Dit weekend zit half Nederland achter Netflix om het derde seizoen van House of Cards te bingewatchen. Dat zijn veel mensen met dezelfde smaak. Niet gek, de serie is een megasucces. En hoe komt dat? Netflix wist heel goed wat het deed...

...Data is big business. Netflix registreert alles wat te maken heeft met het kijkgedrag. Van zo’n 57 miljoen gebruikers wereldwijd worden alle gebruikersgegevens geanalyseerd. Als je pauzeert, terugspoelt, verveeld allerlei films opstart – zonder dat je het merkt, worden al die gegevens opgeslagen. Product-innovator Todd Yellin: ‘Vanaf dat iemand zich registreert bij Netflix, bezitten wij de hele kijkervaring. We kruipen onder de motorkap en laten algoritmes los op alle gegevens die bij ons binnenkomen. Zo leren we onze gebruikers kennen. Daardoor is Netflix in staat accurate suggesties te doen in het persoonlijke profiel.

Feit is dat zonder dat u het door heeft, miljoenen gegevens worden opgeslagen. Zelfs wanneer u verveeld pauzeert of enthousiast terugspoelt. Het komt allemaal in de grote databank. Dus de volgende keer dat u een welbepaalde scène aandachtig herbekijkt, hoeft u niet te schrikken wanneer Netflix bij de volgende opstart een of andere pittige film voorstelt.

Alles bij de bron; WelingelichteKringen & deMorgen

 

ING België wil de schat aan klanteninformatie waarover ze beschikt, gericht gaan gebruiken. De bank beschikt over veel gevoelige gegevens, zoals inkomsten, waar iemand inkopen doet, uit eten gaat, op reis gaat... Die data zijn een goudmijn voor gepersonaliseerde campagnes. Maar klanten staan heel huiverachtig tegenover het gebruik van die ‘big data’.

Moederbedrijf ING kreeg vorig jaar al een storm van protest over zich heen toen het aankondigde te willen experimenteren met het doorverkopen van de betaalgegevens van de klanten. Hoewel ING zich sterk maakte dat de privacy niet in het gedrang was, werd het plan uiteindelijk opgeborgen. 

Het plan dat ING België nu lanceert is veel minder verregaand. CEO Rik Vandenberghe zegt de data enkel voor intern gebruik te willen inzetten,  van doorverkopen van de data zou geen sprake zijn.  Ook zou een klant zich kunnen afmelden voor dergelijke boodschappen, de klant kan ook altijd kiezen voor een opt-out’, verzekerde de topman. Tegenover bedrijven wil ING wel de sectorinformatie waarover ze beschikt, beschikbaar stellen.

Ivan Van de Cloot, hoofdeconoom bij het Itinera Institute, executive professor aan de Antwerp Management School en auteur van het boek Roekeloos, over banken en politiek, is zeer kritisch over de plannen. "ING moet niet denken in mijn plaats", stelt hij in een column voor de Morgen. "Een bedrijf dat zegt dat de klanten er geen probleem mee hebben zolang die er maar voordeel uit halen, probeert te denken in mijn plaats."

Volgens hem is wederzijds vertrouwen voor heel veel onderdelen van het economisch leven essentieel. "Een bank zou moeten beseffen dat je op dit vlak net minder ver kunt gaan dan andere bedrijven. Hoe meer info ze over het privéleven van de klant bezitten, hoe terughoudender ze moeten zijn. Als ze dat niet begrijpen, hebben ze pas echt een probleem." 

Alles bij de bronnen; Security & deStandaard

Amper vier transacties op een kredietkaart volstaan om nagenoeg elke consument te kunnen identificeren. Dat is de bevinding van een onderzoek van wetenschappers aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT) in de Verenigde Staten en de Aarhus University in Denemarken.

Beide instituten onderzochten de kredietkaartgegevens van 1,1 miljoen consumenten, en dit op ruim 10.000 aankooppunten zoals winkels, restaurants en andere handelszaken. Deze data waren in theorie anoniem, maar dat bleek dus slechts een illusie. "“Hoewel het identificatienummer en het adres van de klanten waren verwijderd, waren vier transacties op de kredietkaart voldoende om 90 procent van de consumenten te identificeren,” stelt Yves-Alexandre de Montjoye, specialist digitale privacy bij (MIT).

De resultaten tonen volgens de onderzoekers aan dat data minder anoniem zijn dan we denken. Meer zelfs kredietkaarten blijken voor de identificatie van personen even efficiënt te zijn als mobiele telefoons.

Zelfs data verder anoniem maken, bracht soms weinig zoden aan de dijk. Ook wanneer een aantal gegevens verder worden beschermd - zoals de vervanging van een specifieke winkellocatie door bijvoorbeeld een winkelzone - bleek het vaak mogelijk om de anonimiteit van de betrokken consument te doorbreken.

Alles bij de bron; ZDNet

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha