Veel ondernemers zien steeds meer potentieel in het verzamelen van data over hun klanten, maar passen deze nog te weinig effectief toe. Big data is hot, maar is het ook slim?

Frank de Beun, algemeen directeur van EDM ziet veel bedrijven struikelen over de enorme hoeveelheden data die ze binnenhalen, zonder eigenlijk goed te weten wat ze er mee kunnen doen. ‘Het is belangrijk dat je precies weet wat je met je data wilt bereiken, dan krijg je werkelijk inzicht in je klanten.’ EDM specialiseert zich in het verhogen van dit datarendement aan de hand van drie pijlers: ‘Klantinzicht, Doelgroep en Datakwaliteit.

‘De crux is om meer rendement uit je klantdata te halen. Die data is de kern, daarmee analyseer je het gedrag dat jouw klanten vertonen en vanuit die kennis kun je voorspellingen doen.’ 

De meeste bedrijven hebben al veel gegevens in huis. Een database met klantgegevens en misschien zelfs al andere data over zaken als aankoopgeschiedenis en surfgedrag. ‘Wij maken een kopie van de operationele omgeving van de klant en zetten die naast hun eigen systeem. Hieraan koppelen we vervolgens externe klantgegevens, zoals inkomen, gezinssamenstelling, koop/huur huis en nog veel meer relevante socio-demografische en life-style gegevens. Daarmee creëer je een volledig overzicht van je klanten en hun gedrag en op basis daarvan kun je allerlei campagnes opzetten om ze beter te bereiken en aan jouw bedrijf te binden.’ Dat is het begin van het proces om je klantdata te verbeteren.

Niet alle klanten zullen hun gegevens zomaar weggeven. ‘Veel databases zijn inderdaad anoniem, maar zelfs hier kan je veel informatie uit halen. Je moet ook respecteren dat klanten niet al hun gegevens vrij willen geven en gebruiken wat ze wel willen vertellen.. Een andere optie is om klanten te laten weten dat ze mooie persoonlijke aanbiedingen mislopen, dan zijn veel consumenten alsnog over de streep te trekken.’ Veel data is ook niet meer afkomstig uit enquêtes en inloggegevens, maar vanuit cookies en andere manieren om online je bezoekers te volgen.

Het belangrijkste is dat je als bedrijf gericht te werk gaat om jouw klantdata te verbeteren. ‘.... richt je organisatie er ook op in om zoveel mogelijk data van goede kwaliteit te verzamelen.’ Dit kan bijvoorbeeld door je medewerkers te instrueren altijd een postcode en huisnummer te noteren van klanten met wie ze contact hebben. 

Alles bij de bron; Baaz

 

The Age of Algorithms

Over de kansen, risico’s en dilemma’s van het nieuwe datatijdperk. In welke sectoren zijn algoritmen en big data nu al niet meer weg te denken?

Zorg en data vormen een lastig duo. Enerzijds vrezen patiënten dat verzekeraars te veel van hen weten, anderzijds willen ze data over hun behandelend arts. 

...Deze gegevens zijn afkomstig van de Amerikaanse site betterdoctor.com. Die geeft patiënten in één oogopslag een overzicht van specialisten in de omgeving, met informatie over hun opleiding, ervaring en tarieven en reacties van andere patiënten over de betreffende arts....

..Door verschillende databases te combineren, te analyseren en de data te wegen, heeft betterdoctor bovendien een beoordelingssysteem ontwikkeld. Daarbij kijkt de site onder meer naar het aantal doorverwijzingen, wetenschappelijke publicaties en de expertise van een arts. Bijna alle medisch specialisten in de VS zijn in de database opgenomen, zo claimt de site....

Alles bij de bron; FD  [gratis registratie noodzakelijk] of [pdfartikel pdf

Lijkt het ouderwets dat de VVD een folder door je brievenbus gooit, of de PvdA flyers uitdeelt op een marktplein? Grote kans dat achter de schermen een slimme campagne draait, waardoor zij exact weten wie u bent, wat u bezig houdt én: op welke partij u wilt stemmen.

"Wij weten namelijk zo'n beetje alles over kiezers: stemgedrag, inkomen, gezinssamenstelling, leeftijd, huur- of koopwoning, en ga zo maar door", zegt Frank van Dalen, voorzitter van de Stichting Politieke Academie. Politieke partijen en overheidsorganen kunnen bij de stichting aankloppen voor een uitgebreide analyse en bijbehorend communicatieplan. Waar zit de achterban, wie zijn dat, wat beweegt ze en waar zitten de directe concurrenten?

Totale kosten voor zo'n analyse: 1.500 euro. En politieke partijen willen een dergelijk onderzoek steeds vaker laten uitvoeren, volgens Van Dalen. De Politieke Academie wil niet bekendmaken welke partijen gebruik maken van hun gegevens. "Denk niet aan D66, GroenLinks of CDA, maar aan regionale clubs zoals GroenLinks Gelderland of CDA Alkmaar." De Politieke Academie bekijkt gegevens op zescijferig postcodeniveau. Als je praat over 450.000 postcodes, dan kun je al veel beter inzoomen op individuele huishoudens.

Alles bij de bron; NU

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) betaalde een vergoeding van 60.000 euro aan Marktplaats.nl voor anonieme gebruikersgegevens over de periode 2005-2011. Het statistiekbureau wilde in beeld krijgen wat per regio werd gekocht en te koop aangeboden en welke prijzen daarvoor werden betaald.

Het is zeer ongebruikelijk dat het CBS voor de overdracht van data betaalt. Het statistiekbureau van de overheid kan veel data kosteloos opvragen bij bedrijven, maar juist de dataset van Marktplaats valt buiten de wettelijk beschreven regelgeving uit 2003. De transactie was volgens een woordvoerder van het CBS onderdeel van „een experiment” om grote databestanden te verwerven...

...Ook NRC Q, de zakelijke website van NRC Handelsblad, kreeg toegang tot een aantal geanonimiseerde databestanden van Marktplaats. De videoproductie De spiegel van Nederland toont wat deze big data zeggen over Nederlanders en hun ‘handelsgeest’. Zo blijkt ‘gratis’ het hele jaar door het populairste trefwoord, behalve als het een tijd heeft gevroren. Dan is ‘schaatsen’ populairder. Marktplaats ziet ook hoe hypes zich over Nederland verspreiden. Zo kon het afgelopen zomer volgen in welke regio’s de knutselelastiekjes looms het eerst aansloegen.

Bedrijven die beschikken over grote hoeveelheden gebruikersgegevens proberen deze steeds vaker te verhandelen. Ook de Amerikaanse veilingsite eBay, sinds 2004 eigenaar van Marktplaats, verkoopt anonieme gebruikersgegevens. Marktplaats verkoopt gebruikersgegevens naar eigen zeggen niet aan commerciële partijen.

Alles bij de bron; NRC [pdfbetaalversie]

De hoeveelheid data die bedrijven over klanten verzamelen neemt met het uur toe. Het afhandelen van processen wordt hierdoor complexer. Case managers dreigen te bezwijken onder deze overvloed aan informatie. 

Van case managers worden verstandige inschattingen verwacht. Daarom is het goed dat bedrijven veel meer gegevens over klanten verzamelen dan voorheen, want met meer data kun je immers tot betere inzichten komen. Die gegevens zijn nodig, want de digitale consument verwacht van een bedrijf een persoonlijke behandeling.

Dit voordeel heeft echter ook een nadeel: de hoeveelheid beschikbare gegevens is zo explosief toegenomen, zowel in aantallen als in variatie, dat het moeilijk is om het overzicht te houden. Zeker als je bedenkt dat deze gegevens per week, maar zelfs per dag of uur, kunnen veranderen. De case manager dreigt te worden bedolven onder een information overload.

Alles bij de bron; CompWorld

Dit weekend zit half Nederland achter Netflix om het derde seizoen van House of Cards te bingewatchen. Dat zijn veel mensen met dezelfde smaak. Niet gek, de serie is een megasucces. En hoe komt dat? Netflix wist heel goed wat het deed...

...Data is big business. Netflix registreert alles wat te maken heeft met het kijkgedrag. Van zo’n 57 miljoen gebruikers wereldwijd worden alle gebruikersgegevens geanalyseerd. Als je pauzeert, terugspoelt, verveeld allerlei films opstart – zonder dat je het merkt, worden al die gegevens opgeslagen. Product-innovator Todd Yellin: ‘Vanaf dat iemand zich registreert bij Netflix, bezitten wij de hele kijkervaring. We kruipen onder de motorkap en laten algoritmes los op alle gegevens die bij ons binnenkomen. Zo leren we onze gebruikers kennen. Daardoor is Netflix in staat accurate suggesties te doen in het persoonlijke profiel.

Feit is dat zonder dat u het door heeft, miljoenen gegevens worden opgeslagen. Zelfs wanneer u verveeld pauzeert of enthousiast terugspoelt. Het komt allemaal in de grote databank. Dus de volgende keer dat u een welbepaalde scène aandachtig herbekijkt, hoeft u niet te schrikken wanneer Netflix bij de volgende opstart een of andere pittige film voorstelt.

Alles bij de bron; WelingelichteKringen & deMorgen

 

ING België wil de schat aan klanteninformatie waarover ze beschikt, gericht gaan gebruiken. De bank beschikt over veel gevoelige gegevens, zoals inkomsten, waar iemand inkopen doet, uit eten gaat, op reis gaat... Die data zijn een goudmijn voor gepersonaliseerde campagnes. Maar klanten staan heel huiverachtig tegenover het gebruik van die ‘big data’.

Moederbedrijf ING kreeg vorig jaar al een storm van protest over zich heen toen het aankondigde te willen experimenteren met het doorverkopen van de betaalgegevens van de klanten. Hoewel ING zich sterk maakte dat de privacy niet in het gedrang was, werd het plan uiteindelijk opgeborgen. 

Het plan dat ING België nu lanceert is veel minder verregaand. CEO Rik Vandenberghe zegt de data enkel voor intern gebruik te willen inzetten,  van doorverkopen van de data zou geen sprake zijn.  Ook zou een klant zich kunnen afmelden voor dergelijke boodschappen, de klant kan ook altijd kiezen voor een opt-out’, verzekerde de topman. Tegenover bedrijven wil ING wel de sectorinformatie waarover ze beschikt, beschikbaar stellen.

Ivan Van de Cloot, hoofdeconoom bij het Itinera Institute, executive professor aan de Antwerp Management School en auteur van het boek Roekeloos, over banken en politiek, is zeer kritisch over de plannen. "ING moet niet denken in mijn plaats", stelt hij in een column voor de Morgen. "Een bedrijf dat zegt dat de klanten er geen probleem mee hebben zolang die er maar voordeel uit halen, probeert te denken in mijn plaats."

Volgens hem is wederzijds vertrouwen voor heel veel onderdelen van het economisch leven essentieel. "Een bank zou moeten beseffen dat je op dit vlak net minder ver kunt gaan dan andere bedrijven. Hoe meer info ze over het privéleven van de klant bezitten, hoe terughoudender ze moeten zijn. Als ze dat niet begrijpen, hebben ze pas echt een probleem." 

Alles bij de bronnen; Security & deStandaard

Amper vier transacties op een kredietkaart volstaan om nagenoeg elke consument te kunnen identificeren. Dat is de bevinding van een onderzoek van wetenschappers aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT) in de Verenigde Staten en de Aarhus University in Denemarken.

Beide instituten onderzochten de kredietkaartgegevens van 1,1 miljoen consumenten, en dit op ruim 10.000 aankooppunten zoals winkels, restaurants en andere handelszaken. Deze data waren in theorie anoniem, maar dat bleek dus slechts een illusie. "“Hoewel het identificatienummer en het adres van de klanten waren verwijderd, waren vier transacties op de kredietkaart voldoende om 90 procent van de consumenten te identificeren,” stelt Yves-Alexandre de Montjoye, specialist digitale privacy bij (MIT).

De resultaten tonen volgens de onderzoekers aan dat data minder anoniem zijn dan we denken. Meer zelfs kredietkaarten blijken voor de identificatie van personen even efficiënt te zijn als mobiele telefoons.

Zelfs data verder anoniem maken, bracht soms weinig zoden aan de dijk. Ook wanneer een aantal gegevens verder worden beschermd - zoals de vervanging van een specifieke winkellocatie door bijvoorbeeld een winkelzone - bleek het vaak mogelijk om de anonimiteit van de betrokken consument te doorbreken.

Alles bij de bron; ZDNet

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha