...de nieuwe KIVI-hoogleraar Geert Jan Houben - samen met collega's - heeft een bloemlezing over big data gegeven. Naast alle ethische kwesties blijkt er op technologisch gebied genoeg werk aan de winkel.

Vragen zoals: 'hoe verwerk je die enorme databergen?', 'waar komt de data precies vandaan?' en 'van wie is de data eigenlijk, bedrijf of burger?' komen aan bod. Zulke vragen slaan vooral op de zogenoemde sociale informatie; tweets, Facebook-posts en Linkedinprofielen leveren een schat aan informatie, maar hebben ook problemen. Als gebruikers doorhebben dat hun data gebruikt wordt voor gerichtere advertenties, zal hun gedrag daardoor veranderen. 'Zo ging het ook met Google; hun eerste algoritme was simpel, maar websites kwamen erachter dat via Search Engine Optimalization (SEO) het systeem te kraken was. Vandaar dat Google het algoritme nu regelmatig aanpast.' Op de TU proberen ze nu bijvoorbeeld de onlinecollege's met behulp van kijkersgegevens zo toegankelijk mogelijk te maken, ook voor groepen die normaal gesproken niet naar een college zouden gaan of kijken.

'Het interessante aan big data is dat het, net als het web, tegelijkertijd fundamenteel en experimenteel is', aldus Houben. Dat zorgt ervoor dat er een nieuwe soort onderzoek nodig is, waar computerwetenschappers vaak niet aan gewend zijn. 'Er komen sociale aspecten bij kijken die in een zuiver technisch systeem niet aanwezig zijn. Dat maakt het onderzoeken ervan zo spannend.'

De avond eindigt met een discussieronde, waarin de ethische kwesties weer naar de voorgrond komen. Het houdt mensen duidelijk bezig: waar gaat het heen, is het wel veilig en is er iets aan te doen? Vaak lijkt het alsof Facebook en Google doen wat ze willen, en lukt het consumenten niet om een vuist te maken. Maar, zo merken ook de sprekers op, met regelgeving en boetes van de EU worden al stappen gezet. Als de burger zichzelf daarnaast ook laat horen - en niet denkt dat hij of zij niks kan doen - vinden we vanzelf een verantwoorde manier om de gegevensbergen te gebruiken, waarvan iedereen profijt heeft.

Alles bij de bron; deIngenieur

Big data zijn goud waard voor overheden en bedrijven. Nu we met z'n alle enorme bergen data op het web gooien, lijkt de tijd rijp om gegevens uit verschillende bronnen samen te voegen en zo een onuitwisbaar profiel te maken - dat vaak dingen weet waar je als individu alleen naar kunt gissen...

...inmiddels beginnen steeds meer bronnen gecombineerd te worden. Dat levert een beter beeld op van wie iemand is, maar kan ook problemen opleveren; één rare aankoop op amazon en voor je het weet zijn er alleen nog maar ongepaste advertenties op Facebook. 

Er zijn oplossingen te bedenken om de uitbuiting van big data tegen te gaan. Bedrijven kunnen hun imago boosten door aan te tonen dat ze spaarzaam met gegevens omgaan. Overheden kunnen hun burgers baas maken over hun eigen data - in Denemarken gebeurt al zoiets. Maar ondertussen is de gemiddelde burger niet per se bezorgd over wat hij of zij achterlaat op het internet. Het zorgt voor wat het COllege Bescherming Persoonsgegevens een 'tsunami van data' noemt. Die komt eraan, of je het nu leuk vindt of niet.

pdfIn de Ingenieur van juni: waar gaat het heen met big data, en wat kan men doen om het veilig te maken? En twee voorbeelden van wat er al kan: persoonlijkheden voorspellen en mensenmassa's veiliger maken.

Alles bij de bron; deIngenieur

Een aardige bijkomstigheid van de diefstal van de database van de erotische datingsite Adult FriendFinder is dat er nu inzicht is in de leden. De database kwam online, beveiliger John McAfee analyseerde deze en vond onder de 3,9 miljoen leden onder meer zestien leden van het Amerikaanse Congres, twee senatoren en maar liefst 1420 directeuren van Fortune-500-bedrijven.

McAfee zag, op basis van ip-adressen, verder dat maar liefst 120 duizend Amerikaanse ambtenaren ingeschreven stonden ‘die onder werktijd de website gebruikten, foto’s bekeken, tekstberichten en e-mails verstuurden en seksuele fantasieën met tal van mensen uitwisselden – via overheids- of kantoorcomputers’. De database is daarmee ‘goud waard’ voor bendes/landen die de leden willen afpersen.

Onder de 3,9 miljoen leden zaten volgens McAfee overigens ruim 35 duizend Nederlanders.

Alles bij de bron; CopsInCyberSpace

Big data biedt ontzettend veel mogelijkheden, maar in essentie is het net als een mooie auto: om van a naar b te komen, moet je er wel iets voor doen. Zelfs een zelfrijdende auto brengt je nergens heen als je niet de moeite neemt om erin te gaan zitten en te vertellen waar je naartoe wilt.  In de 10e editie van het Marketingfacts Jaarboek ga ik in op big data. Of eigenlijk de combinatie van big data en marketing. Wat zijn de mogelijkheden, waar liggen de valkuilen en vooral ook: waar begin je? 

Het antwoord op die laatste vraag is simpeler dan je wellicht dacht: begin met de terminologie. Weet waar je zelf over praat en waar anderen over praten. Er lopen nogal wat mensen rond die zeggen alles van big data te weten, maar in de praktijk valt dat soms tegen. Daarnaast is het meer dan belangrijk om te weten wat er kan, wat er mag en wat je wel en niet moet willen. In principe kan alles, zijn sommige zaken verboden en is er een keur aan dingen die wettelijk gezien weliswaar mogen, maar klanten eerder wegjagen dan blij maken.

Alles bij de bron; MarketingFacts

Angela Merkel heeft het Duitse volk opgeroepen over hun traditionele vrees voor big data heen te stappen. Zo niet, dan dreigt het risico dat Duitsland economisch achterop raakt. "Wie data als een bedreiging ziet, wie bij elk stukje data alleen kan denken over wat daar voor slechts mee gedaan kan worden, is niet in staat de voordelen en kansen van digitalisering te grijpen", zei Merkel bij een conferentie in Berlijn. 

Met haar oproep slaat Merkel een geheel nieuwe toon aan, want zij is al jaren zeer kritisch over de praktijken van Amerikaanse webgiganten als Google en hun gebruik van big data.

Duitsers zijn bijzonder kritisch als het gaat om het verzamelen en gebruiken van persoonlijke gegevens. Dat heeft veel te maken met de ongebreidelde dataverzameldrift en spionage-activiteiten van de Stasi in toenmalig Oost-Duitsland.

Alles bij de bron; AutomGids

Volgens onderzoekers die in opdracht van het ministerie van Onderwijs de kansen en bedreigingen van big data onderzochten moet de overheid  oppassen met het op grote schaal inzetten ervan. Big data is een verzamelnaam voor het op grote schaal koppelen van verschillende gegevens, om er bijvoorbeeld het gedrag van mensen mee te voorspellen.

Hoewel dergelijke toepassingen van grote waarde kunnen zijn voor het werk van ambtenaren, kan het gebruik ervan zorgen dat het vertrouwen van burgers in de overheid nog verder daalt. Burgers wantrouwen namelijk deze manier van werken, waarbij computers al rekenend de mensen in de gaten probeert te houden...

...Maar al die data herbergt zoveel informatie over individuele burgers, dat de privacy in gevaar komt. Bovendien weten wetenschappers nog lang niet allemaal hoe ze goed met big data moeten werken. Minister Bussemaker denkt zelfs dat ze in de toekomst studies nodig zijn om mensen op te leiden. 

Alles bij de bron; Telegraaf

OpSec en social media zijn een explosieve combinatie, zo ondervindt ook IS nu letterlijk. Een militant was zo onvoorzichtig een selfie te publiceren, met in de metadata de geolocatie. Binnen 24 uur gooide de luchtmacht op die locatie 3 geleide bommen (JDAM's), die het gebouw compleet verwoestten, schrijft DefenseTech.

Dat defensie zo publiekelijk verhaal doet van het gebruik van metadata is wel enigszins vreemd. Een havik zou gemakkelijk kunnen stellen dat hiermee de vijand geholpen wordt. Wellicht is het meer een poging om IS te bewegen minder actief te zijn op social media en komt de intel voor het bombardement van andere bronnen. Of wilde het Pentagon simpelweg 'goed nieuws' naar buiten te brengen.

Alles bij de bron; WebWereld

 

Tim Cook heeft zich kritisch uitgelaten over de privacyvoorwaarden van andere bedrijven. Volgens de Apple-CEO proberen de meest succesvolle bedrijven in Silicon Valley om je te overtuigen om al je persoonlijke data aan ze te geven, om vervolgens daar geld aan te verdienen. Dat is iets waar Tim Cook niet aan mee wil doen. Hij vertelde dit in een speech bij de Champions of Freedom Awards.

Tim Cook heeft zich in het verleden al een paar keer uitgesproken over Apple’s privacywaarden. In een open brief verzekerde hij bijvoorbeeld dat gebruikersdata nooit zal worden gebruikt om geld aan te verdienen.

Lees verder: iculture

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha