Via het project City Pulse wordt ervoor gezorgd dat het veilig blijft in uitgaansgebied Stratumseind in Eindhoven. Met grote aantallen sensoren wordt doorlopend in de gaten gehouden wat er op straat gebeurt. Wanneer dat nodig is, wordt er ingegrepen.

...Met behulp van Big Data Intelligence - het snel analyseren van zeer grote hoeveelheden gegevens - lukt het om mogelijke incidenten in het drukbezochte uitgaansgebied Stratumseind een stap voor te zijn. Analyses van deze Big Data stellen hulpdiensten en autoriteiten in staat om op tijd in te grijpen en zo de veiligheid te waarborgen.

...Er worden zowel Big Data als real-time data analyses gebruikt, waarbij de privacy van de verzamelde gegevens is gewaarborgd. De meetgegevens zijn niet te herleiden tot individuele personen. De data-analisten gebruiken intelligente patronen en inzichten uit de verzamelde data om autoriteiten te informeren en specifieke acties te triggeren. Een en ander wordt ook aangevuld met gegevens van sociale media.

atos-632-graphgic

Alles bij de bron; AutomGids

Door het analyseren van foto's die toeristen tijdens hun bezoek aan Amsterdam maakten en deelden via de site Flickr bracht Sander de bezoekersstromen in kaart. Hij studeerde er cum laude op af. Het Amsterdamse toerisme leek hem een goed onderwerp voor zijn scriptie, het slotstuk van zijn master Geo Information Sciences. Een interessant en urgent onderwerp, met maatschappelijke waarde.

Sander analyseerde 500.000 foto's die toeristen via de fotosite Flickr hadden gedeeld. 'Foto's van Flickr zijn vrij beschikbaar voor niet-commerciële doeleinden. En een foto heeft vrijwel altijd een relatie met de locatie waar deze is genomen. Toeristen nemen foto's op locaties die zij interessant vinden. Dat zijn over het algemeen de drukke plekken. Plus: het overgrote deel van de content op Flickr is geproduceerd door toeristen.' Ook onderzocht hij op welk tijdstip en op welke locatie de foto's waren genomen. Omdat toeristen doorgaans meerdere foto's per dag online zetten, kon hij met een algoritme vaststellen wat ongeveer de routes zijn die zij tijdens hun bezoek aan Amsterdam bewandelen.

Ook kon Sander zien waar de Amsterdamse hotspots zich bevinden en de toeristische routes er naar toe in kaart brengen zodat de gemeente gerichte stappen kan nemen om het toerisme in betere banen te leiden.

Alles bij de bron; Parool

Bijna de helft van alle verzekeraars (46%) maakt onvoldoende gebruik van big data om de klantervaring te verbeteren. Slechts één op de tien (12%) verzekeraars stelt noemt klantervaring een prioriteit als het gaat om big data. Dit ondanks dat de klanttevredenheid in de sector zeer laag is.

Dit blijkt uit het onderzoek ‘Fixing the Insurance Industry: How Big Data can Transform Customer Satisfaction’ van Capgemini Consulting. Een eerder onderzoek van Capgemini uit 2014 wijst uit dat slechts een derde (29%) van de klanten van verzekeraars wereldwijd tevreden is met de dienstverlening die wordt geleverd.

Met het oog op de lage klanttevredenheid in de verzekeringssector noemt Capgemini Consulting het in het nieuwe rapport verbazingwekkend dat big data nauwelijks wordt ingezet om de klanttevredenheid te vergroten. Big data wordt vooral gebruikt om fraude te bestrijden, de winstgevendheid te vergroten en het toekomstige gedrag van klanten te kunnen voorspellen.

Alles bij de bron; ExecutivePPL

Als Nederland op het gebied van de digitale informatie-tsunami de krachten bundelt en de kansen grijpt, kunnen we ons verheugen op een nieuwe Gouden Eeuw. Dat vertellen de initiatiefnemers van de Big Data Alliance een breed informatieplatform.

,,Op dit moment is Nederland al één van de grootste internetknooppunten van de wereld’’, geeft voorzitter Alexander Rinnooy Kan van het bondgenootschap aan. Na de Tweede Wereldoorlog onderwees Nobelprijswinnaar Jan Tinbergen de beginselen van econometrie en dat is nu de basis voor hoogstaande data science-opleidingen die we nu kennen...

...Natuurlijk zijn er bedreigingen op het gebied van privacy en ethiek. Maar ondertussen zijn de toepassingen ongekend. Big data wordt al succesvol ingezet. Zo kan de voormalige schaakcomputer van IBM in moordend tempo allerlei medische verhandelingen met elkaar vergelijken om vervolgens de drie beste behandelmethoden te selecteren voor een patiënt met een zeldzame vorm van kanker. Inclusief verwacht slagingspercentage.

Alles bij de bron; NHD

Zeer trouwe klanten zijn goud waard. Maar klantentrouw ontstaat niet vanzelf. Met een modern loyaliteitsprogramma kun je je klanten aan je binden. De kunst is om de techniek in te zetten om een persoonlijke relatie met de consument op te bouwen. ‘De meeste consumenten zijn best bereid om gegevens te delen, zo lang ze er maar waarde voor terugkrijgen. De grootste fout is dan ook om dingen stiekem te doen of om er niets voor terug te geven.’

In zekere zin maakt de technologie een terugkeer naar vroeger mogelijk, zegt Jeroen Pietryga, ceo van IceMobile; ‘Vroeger hadden ondernemers een persoonlijke relatie met hun klanten. Die is door de schaalvergroting verloren gegaan. Met mobiele apps kunnen ze de persoonlijke band met hun klanten herstellen, maar dan met behoud van de efficiency van een grootschalige onderneming.’

Hoe je deze intimiteit van vroeger in een modern jasje bereikt? Volg deze 3 stappen:

 #1. Genereer de juiste data; 

Door de juiste data te verzamelen en aggregeren, zijn bedrijven steeds beter in staat een goed beeld van hun klanten te vormen. Let wel: de juiste data. Bedrijven verzamelen vaak lukraak klantgegevens om een volledig klantbeeld te krijgen. Maar dan dreigen ‘Big Data' te verworden tot 'Big Chaos', zoals Pietryga het uitdrukt. Beter is het - zeker bij de start van een loyaliteitsprogramma - je te beperken tot de belangrijkste soorten data.

#2. Maak de juiste analyse;

De cijfers die stap 1 oplevert spreken niet voor zich, maar moeten worden geanalyseerd om - voorzover mogelijk - van elke klant een goed profiel op te stellen en zijn wensen en behoeften in kaart te brengen. Dit is een kunst apart, en ook hier ligt weer 'Big Chaos' op de loer. Al was het maar omdat correlatie niet hetzelfde is als causaliteit. De menselijke interpretatie van data blijft belangrijk. 

#3. Actie!;

De communicatie met de klant kan via diverse kanalen verlopen, maar zal steeds vaker mobiel plaatsvinden nu de smartphone is ingeburgerd: ‘Een mobieltje is per definitie persoonlijk, persoonlijker dan bijvoorbeeld een PC. En omdat de consument zijn telefoon altijd bij zich heeft, is het vaak mogelijk hem altijd en overal te bereiken met relevante berichten’, aldus Pietryga. Let wel: een overload aan berichten – hoe relevant ze ook zijn – is hoe dan ook irritant. Vaak is het een kwestie van testen om tot een juiste dosering te komen. 

Alles bij de bron; ManagementTeam

...de nieuwe KIVI-hoogleraar Geert Jan Houben - samen met collega's - heeft een bloemlezing over big data gegeven. Naast alle ethische kwesties blijkt er op technologisch gebied genoeg werk aan de winkel.

Vragen zoals: 'hoe verwerk je die enorme databergen?', 'waar komt de data precies vandaan?' en 'van wie is de data eigenlijk, bedrijf of burger?' komen aan bod. Zulke vragen slaan vooral op de zogenoemde sociale informatie; tweets, Facebook-posts en Linkedinprofielen leveren een schat aan informatie, maar hebben ook problemen. Als gebruikers doorhebben dat hun data gebruikt wordt voor gerichtere advertenties, zal hun gedrag daardoor veranderen. 'Zo ging het ook met Google; hun eerste algoritme was simpel, maar websites kwamen erachter dat via Search Engine Optimalization (SEO) het systeem te kraken was. Vandaar dat Google het algoritme nu regelmatig aanpast.' Op de TU proberen ze nu bijvoorbeeld de onlinecollege's met behulp van kijkersgegevens zo toegankelijk mogelijk te maken, ook voor groepen die normaal gesproken niet naar een college zouden gaan of kijken.

'Het interessante aan big data is dat het, net als het web, tegelijkertijd fundamenteel en experimenteel is', aldus Houben. Dat zorgt ervoor dat er een nieuwe soort onderzoek nodig is, waar computerwetenschappers vaak niet aan gewend zijn. 'Er komen sociale aspecten bij kijken die in een zuiver technisch systeem niet aanwezig zijn. Dat maakt het onderzoeken ervan zo spannend.'

De avond eindigt met een discussieronde, waarin de ethische kwesties weer naar de voorgrond komen. Het houdt mensen duidelijk bezig: waar gaat het heen, is het wel veilig en is er iets aan te doen? Vaak lijkt het alsof Facebook en Google doen wat ze willen, en lukt het consumenten niet om een vuist te maken. Maar, zo merken ook de sprekers op, met regelgeving en boetes van de EU worden al stappen gezet. Als de burger zichzelf daarnaast ook laat horen - en niet denkt dat hij of zij niks kan doen - vinden we vanzelf een verantwoorde manier om de gegevensbergen te gebruiken, waarvan iedereen profijt heeft.

Alles bij de bron; deIngenieur

Big data zijn goud waard voor overheden en bedrijven. Nu we met z'n alle enorme bergen data op het web gooien, lijkt de tijd rijp om gegevens uit verschillende bronnen samen te voegen en zo een onuitwisbaar profiel te maken - dat vaak dingen weet waar je als individu alleen naar kunt gissen...

...inmiddels beginnen steeds meer bronnen gecombineerd te worden. Dat levert een beter beeld op van wie iemand is, maar kan ook problemen opleveren; één rare aankoop op amazon en voor je het weet zijn er alleen nog maar ongepaste advertenties op Facebook. 

Er zijn oplossingen te bedenken om de uitbuiting van big data tegen te gaan. Bedrijven kunnen hun imago boosten door aan te tonen dat ze spaarzaam met gegevens omgaan. Overheden kunnen hun burgers baas maken over hun eigen data - in Denemarken gebeurt al zoiets. Maar ondertussen is de gemiddelde burger niet per se bezorgd over wat hij of zij achterlaat op het internet. Het zorgt voor wat het COllege Bescherming Persoonsgegevens een 'tsunami van data' noemt. Die komt eraan, of je het nu leuk vindt of niet.

pdfIn de Ingenieur van juni: waar gaat het heen met big data, en wat kan men doen om het veilig te maken? En twee voorbeelden van wat er al kan: persoonlijkheden voorspellen en mensenmassa's veiliger maken.

Alles bij de bron; deIngenieur

Een aardige bijkomstigheid van de diefstal van de database van de erotische datingsite Adult FriendFinder is dat er nu inzicht is in de leden. De database kwam online, beveiliger John McAfee analyseerde deze en vond onder de 3,9 miljoen leden onder meer zestien leden van het Amerikaanse Congres, twee senatoren en maar liefst 1420 directeuren van Fortune-500-bedrijven.

McAfee zag, op basis van ip-adressen, verder dat maar liefst 120 duizend Amerikaanse ambtenaren ingeschreven stonden ‘die onder werktijd de website gebruikten, foto’s bekeken, tekstberichten en e-mails verstuurden en seksuele fantasieën met tal van mensen uitwisselden – via overheids- of kantoorcomputers’. De database is daarmee ‘goud waard’ voor bendes/landen die de leden willen afpersen.

Onder de 3,9 miljoen leden zaten volgens McAfee overigens ruim 35 duizend Nederlanders.

Alles bij de bron; CopsInCyberSpace

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha